Vodič sa má za volantom sústrediť na šoférovanie. Lenže dnes je mnoho dôvodov, prečo tak nerobíme. Chceme sa zabávať, komunikovať, jesť, piť, zisťovať informácie o vozidle či trase. A paradoxne, mnohé z týchto „lákadiel“ nám ponúkajú samotné automobilky. Britská spoločnosť IAM RoadSmart sa preto spolu s magazínom Auto Express pozreli na to, čo nás dokáže pri jazde najviac rozptýliť. Výsledky sú pomerne prekvapivé, pretože telefonovanie s mobilom v ruke je až na piatom mieste. Ale nepredbiehajme.
Samotný test bol pomerne jednoduchý. Za volant profesionálneho pretekárskeho simulátora posadil IAM RoadSmart novinára Joe Finnertyho a perspektívnu pilotku formuly 3 Jamie Chadwick. Ich úlohou bolo zajazdiť čo najlepšie čas na okruhu a pritom sa venovať rôznym činnostiam – od telefonovania, jedenia, písania SMS až po programovanie navigácie. A ktorá činnosť je víťazom tohto negatívneho rebríčka? Je ním jednoznačne navigácia. Tá ovplyvnila bezpečnosť a výkony najviac.
Počas zadávania trasy Joe výrazne znížil rýchlosť a Jamie úplne minula bod, na ktorom mala zastaviť. Technický šéf IAM RoadSmart, Tim Shallcross, ktorý dohliadal nad priebehom testov k tomu dodal, že ide o jasný dôkaz toho, že upozornenia, ktoré vodičov odrádzajú od práce s navigáciou počas jazdy tu nie sú len na parádu a nemali by byť ignorované. Na druhom mieste skončilo SMS-kovanie za volantom. „Joe by bol pri písaní správ pohromou pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Jeho auto bolo v podstate bez kontroly,“ uvádza Shallcross.
Jamie na tom síce bola o čosi lepšie, aj v kritických situáciách dokázala udržať pozornosť, ale ak by došlo k náhlemu incidentu, nebola by sa schopná vyhnúť. Podľa Shallcrossa toto riziko ešte znásobil príchod dotykových smartfónov, pri ktorých musíte mať pri písaní správ vizuálny kontakt s displejom. Na starých mobiloch s tlačidlami klasických klávesníc ste to zvládli ľahšie. Na treťom mieste nájdeme jedenie, na štvrtom pitie a až na piatom telefonovanie za volantom. Najmenej nebezpečnou činnosťou je podľa IAM RoadSmart rozhovor so spolucestujúcim.
To však neznamená, že dialóg nerozptyľuje. Pri tomto pokuse nedokázal ani jeden z jazdcov zastaviť na požadovanej línii. Síce bolo zastavenie presnejšie ako pri iných činnostiach, ale opäť platí, že pri náhlej zmene dopravnej situácie predstavuje aj rozhovor isté riziko. Čo z toho vyplýva? Prácu s navigáciou či sms-kovanie za volantom nemožno brať na ľahkú váhu. Nie to podobné napríklad zmene teploty klimatizácie alebo nastavovaniu sedadla. Vyžaduje si to oveľa viac pozornosti, ktorá potom chýba inde.