
Automobiloví výrobcovia prispôsobujú svoje produkty jednotlivým trhom. Konfigurácia výsledného modelu je potom nastavená presne podľa požiadaviek tamojších zákazníkov. V chudobných regiónoch planéty hrá prvé husle cena. A tak napríklad v Indii tlačia výrobcovia ceny nadol absenciou výbavy. Bohužiaľ aj tej bezpečnostnej. V Indii nie je povinný protiblokovací systém ABS a dokonca ani airbagy. Teda prvky, ktoré považujeme v Európe, Japonsku či USA za úplnú samozrejmosť. Indickí zákazníci sú tak vystavení v prípade havárie obrovskému riziku.
Práve na to už dlhší čas upozorňuje celosvetová organizácia Global NCAP, do ktorej patrí aj európske Euro NCAP. Na mušku si už viackrát vzala v Indii populárne modely a uskutočnila nárazový test podľa štandardnej metodiky. Výsledky boli doslova odstrašujúce. Tata Nano, Datsun Go, Suzuki Swift či Chevrolet Enyoi vyšli z crash testov s nula hviezdičkami. A také indické Polo či Ford Figo dostali hviezdičky až po tom, čo stiahli z trhu verzie bez airbagov a absolvovali reparát s prísľubom, že na tamojší trh budú dodávať autá s dvojicou bezpečnostných vankúšov.

Podobné je to s Renaultom Duster, u nás predávaného ako Dacia Duster. Je najnovším príkladom toho, aký veľký je rozdiel v bezpečnosti toho istého auta, ak si ho kúpi Ind v Indii alebo Európan v niektorej z krajín EÚ. V Indii nemá totiž Duster ani jeden airbag. Výsledky crash testu potom asi nikoho neprekvapia. Organizácia Global NCAP mu nepridelila ani jednu hviezdičku. V ochrane dospelej posádky nezískal Duster jediný bod zo 17 možných. Dve si odniesol len za ochranu detí, keď získal 16,98 bodu zo 49 možných. Problémom však nebola len absencia airbagov.


Duster príliš nepresvedčil ani pevnosťou skeletu, v čom sú si európske a indické verzie rovné. Reakcia na seba nedala dlho čakať. Renault požiadal o ďalší test. Global NCAP ho povolilo s podmienkou, že automobilka zahrnie do štandardnej výbavy airbag vodiča. Po reparáte Duster zlepšil svoje skóre na tri hviezdičky. Samozrejme, bezpečnosť indického Dusteru nemožno prirovnávať k bezpečnosti verzií pre Európu, i keď v spomínanej tuhosti karosérie sú identické. Európsky Duster má airbagy, ABS aj stabilizačný systém ESP.
Veľká sláva to však nebude. Naposledy absolvoval totiž Duster crash test v roku 2011 s trojhviezdičkovým výsledkom. No odvtedy sa metodika testov výrazne sprísnila. Požaduje autonómne brzdy či monitoring jazdných prúdov, teda asistenčné systémy, ktoré majú vplyv aj na hodnotenie dospelej posádky, pretože dokážu kolízii buď predísť, alebo aspoň zmierniť jej následky. Nových testov Dusteru sa však už v tejto generácii asi nedočkáme. Budúci rok by sa mal totiž objaviť na trhu celkom nový Duster. Ten si bude v nárazových skúškach viesť nepochybne lepšie ako jeho predchodca.