
Nie je to tak dávno, čo Euro NCAP predviedlo pri príležitosti 20. výročia vzniku pokrok v bezpečnosti áut. Stačilo proti sebe postaviť dva modely, ktoré delil vekový rozdiel 20 rokov. Za príklad poslúžil starý Rover 100 a nová Honda Jazz. Výsledok bol jednoznačný. V britskom modeli by ste nemali pri náraze rýchlosťou 64 km/h do deformovateľnej bariéry šancu prežiť. Z Hondy by ste však vyviazli len s pár odreninami.
O čosi podobné sa teraz pokúsila austrálska pobočka NCAP, teda ANCAP. Vybralo si dve autá od toho istého výrobcu – Toyotu Corolla Hatchback z roku 1998 a Auris z roku 2015. Autá do seba nabúrali s čiastočným prekrytím pri rýchlosti 64 km/h. Šéf ANCAP James Goodwin komentuje výsledok starej Corolly ako katastrofálne zlyhanie štruktúry karosérie, ktorá mala za následok extrémne vysoké riziko zranenia hlavy, hrudníka a nôh vodiča aj spolujazdca. Starý model tak získal za bezpečnosť dospelej posádky len 0,4 bodu zo 16 možných.

Auris, v Austrálii stále Corolla, vyrobený v roku 2015, dosiahol neporovnateľne lepších 12,93 bodu, čo znamená len malé riziko zranení. Z Aurisu by ste teda vystúpili bez ohrozenia života. A podobné by to bolo aj pri porovnaniach iných áut rozdielneho veku. Dokladuje to veľmi zaujímavá štatistika mapujúca vzťah medzi podielom fatálnych nehôd a vekom áut. Pochádza síce od austrálskeho ANCAP, ale autá sú na svete v podstate rovnaké. Podľa dát pripadá na vozidlá vyrobené do roku 2000, pričom v Austrálii predstavujú 20-percentný podiel vozového parku, až 33 % fatálnych nehôd.
Vzťah medzi vekom áut a smrteľnými nehodami
Rok výroby | Podiel na registráciách | Podielfatálnych nehôd |
---|---|---|
Staršie ako 2000 | 19 % | 33 % |
2001 – 2005 | 23 % | 27 % |
2006 – 2010 | 28 % | 15 % |
2011 – 2016 | 31 % | 13 % |
Oproti tomu pri autách vyrobených v rokoch 2011 až 2016, ktoré zastupujú 31 percent tamojšieho vozového parku, je podiel na smrteľných nehodách len 13 %. „Pravdepodobnosť úmrtia v starých autách je štyrikrát vyššia ako pri nových," tvrdí Goodwin. Zároveň dodáva, že priemerný vek áut v Austrálii vzrástol len v poslednom období z 12,5 na 12,9 roka, čo je z hľadiska bezpečnosti nepriaznivý trend. Pritom s málo bezpečnými autami jazdia najmä mladí neskúsení vodiči, ktorí nemajú prostriedky na kúpu nových áut.
Goodwin preto dúfa, že najnovší porovnávací test povzbudí motoristov k tomu, aby sa nad bezpečnosťou viac zamysleli.