ANCAP: Staré alebo nové? Po tomto crashteste je všetko jasné. Ak chcete prežiť

19.05.2017 12:00

Austrálska pobočka NCAP proti sebe postavila dve autá od toho istého výrobcu – Toyotu Corollu a Toyotu Auris. Delí ich však 20 rokov. Výsledok nárazovej skúšky je šokujúci. Ako aj zaujímavé dáta odhalujúce vzťah medzi fatálnymi nehodami a vekom áut.

Čelný náraz starej Corolly z roku 1998 a Aurisu...
Čelný náraz starej Corolly z roku 1998 a Aurisu z roku 2015 jasne dokumentuje pokrok v oblasti bezpečnosti. Kým z Aurisu by ste vystúpili so škrabancami, v starej Corolle by vám išlo o život. Autor: ANCAP

Nie je to tak dávno, čo Euro NCAP predviedlo pri príležitosti 20. výročia vzniku pokrok v bezpečnosti áut. Stačilo proti sebe postaviť dva modely, ktoré delil vekový rozdiel 20 rokov. Za príklad poslúžil starý Rover 100 a nová Honda Jazz. Výsledok bol jednoznačný. V britskom modeli by ste nemali pri náraze rýchlosťou 64 km/h do deformovateľnej bariéry šancu prežiť. Z Hondy by ste však vyviazli len s pár odreninami.

ANCAP -
		Corolla vs.
		Auris
ANCAP -
		Corolla vs.
		Auris
+5ANCAP - Corolla vs.
		Auris

O čosi podobné sa teraz pokúsila austrálska pobočka NCAP, teda ANCAP. Vybralo si dve autá od toho istého výrobcu – Toyotu Corolla Hatchback z roku 1998 a Auris z roku 2015. Autá do seba nabúrali s čiastočným prekrytím pri rýchlosti 64 km/h. Šéf ANCAP James Goodwin komentuje výsledok starej Corolly ako katastrofálne zlyhanie štruktúry karosérie, ktorá mala za následok extrémne vysoké riziko zranenia hlavy, hrudníka a nôh vodiča aj spolujazdca. Starý model tak získal za bezpečnosť dospelej posádky len 0,4 bodu zo 16 možných.

Nárazový test sa uskutočnil pri rýchlosti 64...
Nárazový test sa uskutočnil pri rýchlosti 64 km/h. Starej Corolle celkom zlyhala konštrukcia karosérie. Znamenalo to extrémne vysoké riziko zranenia hlavy, hrudníka a nôh vodiča a spolujazdca. Autor: ANCAP

Auris, v Austrálii stále Corolla, vyrobený v roku 2015, dosiahol neporovnateľne lepších 12,93 bodu, čo znamená len malé riziko zranení. Z Aurisu by ste teda vystúpili bez ohrozenia života. A podobné by to bolo aj pri porovnaniach iných áut rozdielneho veku. Dokladuje to veľmi zaujímavá štatistika mapujúca vzťah medzi podielom fatálnych nehôd a vekom áut. Pochádza síce od austrálskeho ANCAP, ale autá sú na svete v podstate rovnaké. Podľa dát pripadá na vozidlá vyrobené do roku 2000, pričom v Austrálii predstavujú 20-percentný podiel vozového parku, až 33 % fatálnych nehôd.

Vzťah medzi vekom áut a smrteľnými nehodami

Rok výroby Podiel na registráciách Podielfatálnych nehôd
Staršie ako 2000 19 % 33 %
2001 – 2005 23 % 27 %
2006 – 2010 28 % 15 %
2011 – 2016 31 % 13 %

Oproti tomu pri autách vyrobených v rokoch 2011 až 2016, ktoré zastupujú 31 percent tamojšieho vozového parku, je podiel na smrteľných nehodách len 13 %. „Pravdepodobnosť úmrtia v starých autách je štyrikrát vyššia ako pri nových," tvrdí Goodwin. Zároveň dodáva, že priemerný vek áut v Austrálii vzrástol len v poslednom období z 12,5 na 12,9 roka, čo je z hľadiska bezpečnosti nepriaznivý trend. Pritom s málo bezpečnými autami jazdia najmä mladí neskúsení vodiči, ktorí nemajú prostriedky na kúpu nových áut.

Goodwin preto dúfa, že najnovší porovnávací test povzbudí motoristov k tomu, aby sa nad bezpečnosťou viac zamysleli.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Toyota Corolla #Toyota Auris #nárazový test #crash test #ANCAP
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
10. 7. 2017zdraženie1.072 €zdraženie1.242 €
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk