
Na svete je množstvo štatistík spoľahlivosti. Od nemeckého TUV, ktorý zoraďuje modely podľa toho, aké úspešné sú na staniciach technickej kontroly, až po rebríčky vychádzajúce zo spokojnosti majiteľov s ich autami, aké zverejňuje napríklad agentúra J. D. Power. Má to ale aj svoje chybičky krásy. Pri štatistikách TUV sa sledujú len poruchy, ktoré sú súčasťou predpísaného protokolu technickej prehliadky, takže iné pri nich „nevyskakujú“, a pri J. D. Power zas vstupujú do hry subjektívne faktory majiteľov áut. Tí môžu realitu prikrášľovať, alebo naopak.

Reálnejší obraz o tom, ktoré autá sa naozaj kazia a čo sa na nich kazí, dávajú preto skôr dáta poisťovní, ktoré poskytujú takzvanú predĺženú záruku, teda poistenie porúch, ktoré vzniknú až po vypršaní garancií výrobcu. Takouto je aj britská poisťovňa Warranty Wise, ktorá sa zameriava na poistenie mechanických porúch. A verte, že si robí podrobné štatistiky, jednoducho preto, aby bola v pluse. Ak je nejaké auto príliš poruchové, zvýši sadzbu poistného. O autách vie teda viac ako mnohé iné agentúry.

Vie, čo sa na nic kazí, na ktorých, a tiež to, koľko stojí oprava týchto porúch. Teraz zverejnila zaujímavý rebríček, zachytávajúci desať najčastejších porúch áut s vekom do 12 rokov a do 193 000 najazdených kilometrov. Asi budete prekvapení, že na prvom mieste nie je elektronika. Autá stále bojujú s mechanickými komponentmi. Na prvom mieste sú tak prevodovky. Na hlásených poistných udalostiach majú až 8,4-percentný podiel. Vraj najviac problémov je s dvojspojkovými „skriňami.
Na druhom mieste je spomínaná elektroinštalácia s podielom 8,2 % a nasledujú spojky, turbodúchadlá, brzdový systém, alternátor, kondenzátor klimatizácie, tesnenia hlavy valcov, EGR ventily a poruchy elektrického ovládania okien. To znamená, že problémy robia autám aj elementárne súčiastky. Štatistika zároveň uvádza modely, kde sa daná porucha najviac vyskytuje. A v podstate tu máme len pár značiek – od Opela cez Volkswagen a BMW až po Ford a Renault. Pochopiteľne, to automaticky neznamená, že tieto autá sú najviac poruchové.
Frekvencia ich výskytu v štatistike je daná totiž aj tým, že ide o masovo rozšírené modely. Ako Volkswagen Golf, Opel Astra či Ford Focus. Čím viac sa ich teda predá, tým viac poistných udalostí môže s daným modelom súvisieť. Ale istú vypovedaciu hodnotu ich prítomnosť v tabuľke iste má.
Najčastejšie poruchy
Porucha | Podiel na hlásených poist. udalostiach | Modely s touto poruchou |
---|---|---|
1. Prevodovka | 8,4 % | Opel Astra, VW Golf, BMW 3 |
2. Elektroinštalácia | 8,2 % | BMW 3, Opel Corsa, Audi A3 |
3. Spojka | 7,8 % | Opel Astra, Ford Focus, VW Golf |
4.- 5. Turbodúchadlo | 4,7 % | Ford Focus, VW Golf, BMW 3 |
4.- 5. Brzdový systém | 4,7 % | VW Passat, Land Rover Discovery, BMW 3 |
6. Alternátor | 4,3 % | Opel Astra, Land Rover Discovery, Ford Focus |
7.- 8. Kondenzátor klimatizácie | 3,1 % | VW Golf, Opel Zafira, Audi A3 |
7.- 8. Tesnenie hlavy valcov | 3,1 % | Opel Corsa, Citroën C3, Peugeot 207 |
9. EGR ventil | 2,9 % | Land Rover Discovery/Sport, Opel Astra, VW Transportér |
10. Ovládanie okien | 2,2 % | Renault Mégane, Renault Scénic, Audi A5 |