Motor roka 2017: Nafta sa už nechytá. Na vrchole Ferrari

Výsledky 19. ročníka ankety Engine of The Year neprekvapia. V hlavnej kategórii máme totiž rovnakého víťaza ako vlani. Zlato si odnáša Ferrari za svoj preplňovaný 8-valec v 488 GTB. A k tomu si zaknihovalo zlato aj vo svojej objemovej kategórii a v triede športový motor roka. Karty miešajú aj drahé hybridy v BMW i8 a Honde NSX. Naopak, dieselové agregáty vo výsledkoch už takmer nenájdete.

27.06.2017 12:00
debata (6)
Preplňovaný 8-valec 3,9 Turbo z Maranella... Foto: Ferrari
Ferrari 488 GTB - 2015 Preplňovaný 8-valec 3,9 Turbo z Maranella získal všetky ocenenia, na ktoré si vôbec mohol trúfnuť. Okrem hlavnej ceny aj cenu Športový motor roka a najlepší motor roka v objemovej triede od 3,0 do 4,0 litra.

Porota zložená z 58 novinárov z celého sveta oznámila výsledky ankety Engine of the Year 2017. Stalo sa tak už po devätnásty raz. Trend je jasný. Kým v minulosti valcovali popredné priečky úsporné diesely, následne hybridy a potom maloobjemové preplňované agregáty, teraz sa dostávajú do popredia motory, ktoré sú takpovediac len pre vyvolených. Platí to najmä o hlavnej kategórii, kde sa už po druhý raz umiestnil na prvej priečke výkonný preplňovaný 3,9-litrový 8-valec z hriešne drahého Ferrari 488 GTB.

Motory len pre bohatých

Kontroverzný prechod Ferrari na preplňované motory bol tak korunovaný úspechom. Navyše ho automobilka z Maranella potvrdila prvou priečkou v triede športových motorov roka a tiež vo svojej objemovej kategórii od troch do štyroch litrov. Takže vzpínajúci sa žrebec má na konte hetrik. Vlani síce pridal zlato ešte aj v triede „Nový motor roka“, ale tentoraz tu už nasadený byť nemohol. Aj na druhej priečke nájdeme motor, ktorý bodoval vlani. Opäť z triedy superšportov. Je ním plochý preplňovaný trojlitrový 6-valec z Porsche 911 s variabilnou geometriou turbodúchadla. Dokonca si o priečku polepšil. Takže ani Porsche turbá neublížili.

Medzi novými motormi si zlato odnáša Honda s... Foto: Honda
Honda NSX - 2016 Medzi novými motormi si zlato odnáša Honda s hybridnou sústavou v plug-in hybridnom superšporte NSX.

Vytlačil z nej hybridnú pohonnú sústavu z Mníchova. Nehovoríme však o ekopohone pre masy, napríklad v podobe relatívne dostupného plug-in hybridného BMW radu 2, ale o karbónovom superšporte i8, poháňanom 3-valcom 1,5 TwinPower Turbo a elektromotorom, na ktorý má len hŕstka vyvolených. A šokujúce je, že z celkovo deviatich hodnotených agregátov možno považovať za „ľudové“ len dva – 3-valce 1,0 EcoBoost od Fordu a 1,2 PureTech od PSA. Zvyšok totiž opäť patrí nadupaným agregátom, napríklad 2,5 TSI pre Audi RS3 alebo ďalšiemu Ferrari 6,3 V12 v nádhernom F12 a F12 tdf.

Diesel iba jediný

Silné motory vládli aj najzaujímavejšej triede „Nový motor roka“. Tu je víťazom síce hybrid, lenže v kombinácii s 3,5-litrovým 6-valcom a troma elektromotormi pre úžasné kupé Honda NSX. Takže opäť nič pre „plebs“. Ako tak háji „mainstream“ aspoň nový 4-valcový diesel 220d v Mercedese-Benz triedy E, ktorý skončil medzi novinkami na druhej priečke. Mimochodom, ide o jediný naftový motor v štatistikách. Iný tu nenájde. A trojkou je opäť poctivý 6-valec 2,9 bi-turbo pre ostrú Alfu Romeo Giulia Quadrifoglio Verde. Ani v triede „Športový motor roka“ nemáme šancu nájsť nič ľudové.

Jediným oceneným dieselom je 4-valec 220d,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d Jediným oceneným dieselom je 4-valec 220d, ktorý debutoval v Mercedese-Benz triedy E. patrí mu však až druhá priečka v kategórii „Nový motor roka“.

Kraľuje tu spomínané Ferrari 488 GTB a za ním atmosférický 8-valec 4,0 V8 pre ostré verzie Porsche 911 GTR, GT3 RS a R. A čo ostalo pre masy? Tak odpoveď na túto otázku nájdeme jedine medzi víťazmi menších objemových tried. Po väčšine sa však jedná o starých dobrých známych. V triede do jedného litra si odnáša zlato 3-valec 1,0 EcoBoost od Fordu, do 1,4 litra 3-valec 1,2 PureTech od PSA. O priečku vyššie, teda medzi motormi s objemom od 1,4 do 1,8 litra bodovala ale už opäť prémiová značka – BMW so svojím 1,5-litrovým 3-valcom spojeným s elektromotorom v superšporte i8. Volkswagenu ostali oči pre plač, pretože nový 4-valec 1,5 TSI sa nezmohol na viac ako štvrté miesto.

Kategóriu ekologických motorov ovládla Tesla s... Foto: Tesla Motors
Tesla Model X - 2017 Kategóriu ekologických motorov ovládla Tesla s elektrickým pohonom pre modely S a X. Napokon, tak isto ako vlani. A k tomu pridala víťazstvo medzi elektromobilmi.

Takže to vyzerá, že naozaj dobré motory môžete mať takmer výlučne v autách, ktorých ceny sa pohybujú od 50– či 100-tisíc eur vyššie. Platí to aj o ďalších objemových triedach, kde nájdeme 5-valec 2,5 TFSI od Audi, 3,0 bi-turbo od Porsche, a opäť 3,9 V8 bi-turbo a 6,0 V12 od Ferrari. Lacno neprídete ani k ekologickým autám. Triedu „Zelený motor roka“ ovládla Tesla S, pred plug-in hybridným superšportom BMW i8 a čistým elektromobilom Chevrolet Bolt. To je tak trochu na škodu, pretože víťazným agregátom s výnimkou 3-valcov 1,0 EcoBoost a 1,2 PureTech, patrí len zanedbateľný podiel na trhu.

Hlavná kategória

Poradie/Motor Modely Počet bodov
1. Ferrari 3.9-litre biturbo V8 Ferrari 488 GTB/Spider 251
2. Porsche 3-litre six-cylinder turbo Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS 216
3. BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8 151
4. Audi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS3, TT RS 139
5. Ford 999cc three-cylinder turbo Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport 136
6. Tesla full-electric powertrain Tesla Model S, Model X 135
7. PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 131
8. Porsche 2-litre turbo Porsche 718 Boxster, 718 Cayman 128
9. Ferrari 6.3-litre V12 Ferrari F12, F12 tdf 113

Nový motor roka

Poradie/Motor Modely Počet bodov
1. Honda 3.5-litre V6 electric-gasoline hybrid Honda / Acura NSX 143
2. Mercedes-Benz 2-litre diesel Mercedes-Benz E-Class 116
3. Fiat Chrysler 2.9-litre V6 twin-turbo Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 115
4. BMW 3-litre twin-turbo six-cylinder BMW 1 Series, 2 Series, 3 Series, 4 Series, 5 Series, 7 Series 91
5. Volkswagen 1.5 TSI Evo Volkswagen Golf, Seat Ibiza 75
6. Aston Martin 5.2-litre V12 twin-turbo Aston Martin DB11 65

Športový motor roka

Poradie/Motor Modely Počet bodov
1. Ferrari 3.9-litre biturbo V8 Ferrari 488 GTB/Spider 247
2. Porsche 4-litre boxer Porsche 911 GT3, GT3 RS, 911 R 159
3. Mercedes-AMG 4-litre biturbo V8 Mercedes-AMG GT, GT S, Mercedes-Benz C63 AMG, C63 S AMG, E63 AMG, E63 S AMG, Mercedes-Benz G550 85
4. Ferrari 6.3-litre V12 Ferrari F12, F12 tdf 69
5. Fiat Chrysler 2.9-litre V6 twin-turbo Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 61
6. Tesla full-electric powertrain Tesla Model S, Model X 48

Zelený motor roka

Poradie/Motor Modely Počet bodov
1. Tesla full-electric powertrain Tesla Model S, Model X 202
2. BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8 143
3. General Motors full-electric powertrain Chevrolet Bolt 105
4. BMW full-electric powertrain BMW i3 84
5. BMW 647cc two-cylinder electric-gasoline range-extender BMW i3 75
6. Volvo 2-litre turbocharger supercharger electric-gasoline hybrid Volvo XC90, S90, V90 60

Elekromobily

1. Poradie/Motor Modely Počet bodov
2. Tesla full-electric powertrain Tesla Model S, Model X 325
3. BMW full-electric powertrain BMW i3 212
4. General Motors full-electric powertrain Chevrolet Bolt 169
5. Volkswagen full-electric powertrain Volkswagen e-Golf 146
6. Renault / Nissan full-electric powertrain Renault Zoe 98
7. Renault / Nissan full-electric powertrain Nissan Leaf 93

Víťazi objemových tried

Objem Víťaz Modely Počet bodov
do 1,0 l Ford 999cc three-cylinder turbo Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport 254
od 1,0 do 1,4 l PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 239
od 1,4 do 1,8 l BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8 157
od 1,8 do 2,0 l Porsche 2-litre turbo Porsche 718 Boxster, 718 Cayman 182
od 2,0 do 2,5 l Audi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS3, TT RS 357
od 2,5 do 3,0 l Porsche 3-litre six-cylinder turbo Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS 310
od 3,0 do 4,0 l Ferrari 3.9-litre biturbo V8 Ferrari 488 GTB/Spider 345
nad nad 4,0 l Ferrari 6.3-litre V12 Ferrari F12, F12 tdf 203

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #Motor roka #International Engine of the Year
Články podľa značiek