Porota zložená z 58 novinárov z celého sveta oznámila výsledky ankety Engine of the Year 2017. Stalo sa tak už po devätnásty raz. Trend je jasný. Kým v minulosti valcovali popredné priečky úsporné diesely, následne hybridy a potom maloobjemové preplňované agregáty, teraz sa dostávajú do popredia motory, ktoré sú takpovediac len pre vyvolených. Platí to najmä o hlavnej kategórii, kde sa už po druhý raz umiestnil na prvej priečke výkonný preplňovaný 3,9-litrový 8-valec z hriešne drahého Ferrari 488 GTB.
Motory len pre bohatých
Kontroverzný prechod Ferrari na preplňované motory bol tak korunovaný úspechom. Navyše ho automobilka z Maranella potvrdila prvou priečkou v triede športových motorov roka a tiež vo svojej objemovej kategórii od troch do štyroch litrov. Takže vzpínajúci sa žrebec má na konte hetrik. Vlani síce pridal zlato ešte aj v triede „Nový motor roka“, ale tentoraz tu už nasadený byť nemohol. Aj na druhej priečke nájdeme motor, ktorý bodoval vlani. Opäť z triedy superšportov. Je ním plochý preplňovaný trojlitrový 6-valec z Porsche 911 s variabilnou geometriou turbodúchadla. Dokonca si o priečku polepšil. Takže ani Porsche turbá neublížili.
Vytlačil z nej hybridnú pohonnú sústavu z Mníchova. Nehovoríme však o ekopohone pre masy, napríklad v podobe relatívne dostupného plug-in hybridného BMW radu 2, ale o karbónovom superšporte i8, poháňanom 3-valcom 1,5 TwinPower Turbo a elektromotorom, na ktorý má len hŕstka vyvolených. A šokujúce je, že z celkovo deviatich hodnotených agregátov možno považovať za „ľudové“ len dva – 3-valce 1,0 EcoBoost od Fordu a 1,2 PureTech od PSA. Zvyšok totiž opäť patrí nadupaným agregátom, napríklad 2,5 TSI pre Audi RS3 alebo ďalšiemu Ferrari 6,3 V12 v nádhernom F12 a F12 tdf.
Diesel iba jediný
Silné motory vládli aj najzaujímavejšej triede „Nový motor roka“. Tu je víťazom síce hybrid, lenže v kombinácii s 3,5-litrovým 6-valcom a troma elektromotormi pre úžasné kupé Honda NSX. Takže opäť nič pre „plebs“. Ako tak háji „mainstream“ aspoň nový 4-valcový diesel 220d v Mercedese-Benz triedy E, ktorý skončil medzi novinkami na druhej priečke. Mimochodom, ide o jediný naftový motor v štatistikách. Iný tu nenájde. A trojkou je opäť poctivý 6-valec 2,9 bi-turbo pre ostrú Alfu Romeo Giulia Quadrifoglio Verde. Ani v triede „Športový motor roka“ nemáme šancu nájsť nič ľudové.
Kraľuje tu spomínané Ferrari 488 GTB a za ním atmosférický 8-valec 4,0 V8 pre ostré verzie Porsche 911 GTR, GT3 RS a R. A čo ostalo pre masy? Tak odpoveď na túto otázku nájdeme jedine medzi víťazmi menších objemových tried. Po väčšine sa však jedná o starých dobrých známych. V triede do jedného litra si odnáša zlato 3-valec 1,0 EcoBoost od Fordu, do 1,4 litra 3-valec 1,2 PureTech od PSA. O priečku vyššie, teda medzi motormi s objemom od 1,4 do 1,8 litra bodovala ale už opäť prémiová značka – BMW so svojím 1,5-litrovým 3-valcom spojeným s elektromotorom v superšporte i8. Volkswagenu ostali oči pre plač, pretože nový 4-valec 1,5 TSI sa nezmohol na viac ako štvrté miesto.
Takže to vyzerá, že naozaj dobré motory môžete mať takmer výlučne v autách, ktorých ceny sa pohybujú od 50– či 100-tisíc eur vyššie. Platí to aj o ďalších objemových triedach, kde nájdeme 5-valec 2,5 TFSI od Audi, 3,0 bi-turbo od Porsche, a opäť 3,9 V8 bi-turbo a 6,0 V12 od Ferrari. Lacno neprídete ani k ekologickým autám. Triedu „Zelený motor roka“ ovládla Tesla S, pred plug-in hybridným superšportom BMW i8 a čistým elektromobilom Chevrolet Bolt. To je tak trochu na škodu, pretože víťazným agregátom s výnimkou 3-valcov 1,0 EcoBoost a 1,2 PureTech, patrí len zanedbateľný podiel na trhu.
Hlavná kategória
Poradie/Motor | Modely | Počet bodov |
---|---|---|
1. Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB/Spider | 251 |
2. Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS | 216 |
3. BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 | 151 |
4. Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS3, TT RS | 139 |
5. Ford 999cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport | 136 |
6. Tesla full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X | 135 |
7. PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 | 131 |
8. Porsche 2-litre turbo | Porsche 718 Boxster, 718 Cayman | 128 |
9. Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12, F12 tdf | 113 |
Nový motor roka
Poradie/Motor | Modely | Počet bodov |
---|---|---|
1. Honda 3.5-litre V6 electric-gasoline hybrid | Honda / Acura NSX | 143 |
2. Mercedes-Benz 2-litre diesel | Mercedes-Benz E-Class | 116 |
3. Fiat Chrysler 2.9-litre V6 twin-turbo | Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 115 |
4. BMW 3-litre twin-turbo six-cylinder | BMW 1 Series, 2 Series, 3 Series, 4 Series, 5 Series, 7 Series | 91 |
5. Volkswagen 1.5 TSI Evo | Volkswagen Golf, Seat Ibiza | 75 |
6. Aston Martin 5.2-litre V12 twin-turbo | Aston Martin DB11 | 65 |
Športový motor roka
Poradie/Motor | Modely | Počet bodov |
---|---|---|
1. Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB/Spider | 247 |
2. Porsche 4-litre boxer | Porsche 911 GT3, GT3 RS, 911 R | 159 |
3. Mercedes-AMG 4-litre biturbo V8 | Mercedes-AMG GT, GT S, Mercedes-Benz C63 AMG, C63 S AMG, E63 AMG, E63 S AMG, Mercedes-Benz G550 | 85 |
4. Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12, F12 tdf | 69 |
5. Fiat Chrysler 2.9-litre V6 twin-turbo | Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 61 |
6. Tesla full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X | 48 |
Zelený motor roka
Poradie/Motor | Modely | Počet bodov |
---|---|---|
1. Tesla full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X | 202 |
2. BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 | 143 |
3. General Motors full-electric powertrain | Chevrolet Bolt | 105 |
4. BMW full-electric powertrain | BMW i3 | 84 |
5. BMW 647cc two-cylinder electric-gasoline range-extender | BMW i3 | 75 |
6. Volvo 2-litre turbocharger supercharger electric-gasoline hybrid | Volvo XC90, S90, V90 | 60 |
Elekromobily
1. Poradie/Motor | Modely | Počet bodov |
---|---|---|
2. Tesla full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X | 325 |
3. BMW full-electric powertrain | BMW i3 | 212 |
4. General Motors full-electric powertrain | Chevrolet Bolt | 169 |
5. Volkswagen full-electric powertrain | Volkswagen e-Golf | 146 |
6. Renault / Nissan full-electric powertrain | Renault Zoe | 98 |
7. Renault / Nissan full-electric powertrain | Nissan Leaf | 93 |
Víťazi objemových tried
Objem | Víťaz | Modely | Počet bodov |
---|---|---|---|
do 1,0 l | Ford 999cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport | 254 |
od 1,0 do 1,4 l | PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 | 239 |
od 1,4 do 1,8 l | BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 | 157 |
od 1,8 do 2,0 l | Porsche 2-litre turbo | Porsche 718 Boxster, 718 Cayman | 182 |
od 2,0 do 2,5 l | Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS3, TT RS | 357 |
od 2,5 do 3,0 l | Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS | 310 |
od 3,0 do 4,0 l | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB/Spider | 345 |
nad nad 4,0 l | Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12, F12 tdf | 203 |