
Začiatkom júna nám Euro NCAP nadelilo výsledky najnovšieho kola nárazových testov. Proti stene poslalo až sedem áut, čo je najviac v tomto roku. Situáciu zjednodušuje fakt že všetkých sedem účastníkov bolo vybavených autonómnymi brzdami či monitoringom jazdných prúdov, takže za každý model tu máme jeden hodnotenie. Piatim z modelom sa podarilo dosiahnuť na plné skóre. Päť hviezdičiek má vo vrecku talianske luxusné SUV Alfa Romeo Stelvio, kórejský hatchback Hyundai i30, nová vlajková loď Opela, nová Insignia, španielsky Seat Ibiza aj luxusný Volkswagen Arteon. To ale neznamená, že tu neboli chybičky krásy.

Tak napríklad pri Alfe Romeo Stelvio kritizovali komisári zložité nastavovanie obmedzovača rýchlosti. Takže hodnotenie asistenčných systémov spadlo na 60 %. Opel Insignia mal zas mierne rezervy v ochrane krčnej chrbtice cestujúcich vzadu a tiež v nedostatočnom upozornení na nezapnuté pásy na zadných sedadlách. Seat Ibiza sklamal nízkou ochranou hrudníka detí na zadných sedadlách. A to tak pri čelnom, ako aj bočnom náraze. VW Arteon a Hyundai i30 prešli crashtestami takmer ako nôž maslom. To ale rozhodne nie je možné povedať o zvyšku partie.

Najväčšou hanbou je nepochybne Ford Mustang s trojhviezdičkovým výsledkom. A to hovoríme o reparáte. V máji totiž šokoval svet dvoma hviezdičkami. Problémom boli nedostatočne nafúknuté airbagy, absentujúce asistenčné systémy a nízka ochrana detí. Ford síce zapracoval na airbagoch a faceliftovanej verzii, ktorá sa dostavila do bruselských laboratórií naordinoval v sérii autonómne brzdy s monitoringom chodcov a tiež upozornenie na hroziacu kolíziu, čo zvýšilo ochranu dospelej posádky na 72 %, výsledku to ale príliš nepomohlo. Slabinou ostala slabá ochrana dospelých a najmä detí na zadných sedadlách, a to pri čelnom aj bočnom náraze. Euro NCAP i tak Ford pochválilo za snahu.

Práve nadšení nebudú ani v Honde. Nový ambiciózny Civic má totiž na rozdiel od svojho predchodcu o jednu hviezdičku menej. Za všetkým stojí slabá ochrana detí na zadných sedadlách, a to pri čelnom aj bočnom náraze, keď došlo napríklad ku kontaktu hlavy 10-ročného pasažiera s tvrdým obložením interiéru. A to je veľká škoda, pretože v ostatných troch disciplínach, teda v ochrane dospelých, ochrane chodcov a tiež v asistenčných systémoch sa mohol Civic pochváliť lepšími výsledkami ako konkurenčný Hyundai i30. Zároveň však výsledok Civicu ukazuje, aké rozporuplné môžu byť hodnotenia konzorcia Euro NCAP.