V Nemecku sa hromadia nepredané naftové autá. Nik ich nechce

Asi 300 000 naftových áut v Nemecku si nevie nájsť nového majiteľa. Dôvodom je strašiak zákazu vjazdu do centier veľkých miest. Ich cena padá a hromadia sa.

05.09.2017 12:00
VW - vykúpené autá TDI v USA Foto:
Naftové autá s emisnou normou Euro 5 robia nemeckým motoristom vrásky na čele. Hromadne sa ich zbavujú.
debata (131)
Ešte pred pár rokmi bola Európa dieselovou veľmocou. V niektorých krajinách mal odbyt áut s naftovým motorom vysoko nadpolovičný podiel. Všetko však zmenila kauza Dieselgate a najmä nové opatrenia politikov, ktorí sa rozhodli urobiť z naftových motorov hlavných vinníkov znečisteného ovzdušia. Nie inak je to v Nemecku, ktoré plánuje zakázať naftovým autám vjazd do centier veľkých miest. Najväčší nemeckí výrobcovia Daimler, Volkswagen a BMW sa síce dohodli, že prehrajú softvér vyše piatim miliónom áut s dieselovými motormi, čo má znížiť ich emisie oxidov dusíka, ale ani to nemusí politikom stačiť.

Jednoducho, v Nemecku panuje v súvislosti s dieselovými autami neistota. Reakcia na seba nenechala dlho čakať. Nielenže klesá odbyt nových áut s naftovým motorom, ale mnohí majitelia sa ich snažia zbaviť. Je to logické. Ak nebudú môcť svoje autá využívať bez obmedzení, nemajú dôvod ich vlastniť. Pre naftové motory so staršími emisnými normami Euro 1 až Euro 4 už existuje program „šrotovného“, problémom sú však motory Euro 5. Tých sa podpora na výmenu za nové benzínové auto zväčša netýka, ale všetky hroziace riziká áno. Prieskum v Nemecku preto ukázal, že až 29 % ľudí je ochotných predať svoje naftové auto už kvôli strate hodnoty.

A aj sa tak deje. Naftové autá končia zväčša u dílerov, ktorí ich odkupujú. Lenže, čo ďalej, keď o ojazdený „nafťák“ nemá potom nik záujem? Podľa nemeckej automobilovej federácie ZDK sa u predajcov už dnes hromadia naftové autá s emisnou normou Euro 5. Ich počet sa odhaduje na 300 000 kusov a celková hodnota približne na 4,5 miliardy eur. Lenže vzhľadom na to, že ich nik nechce, o túto hodnotu podľa ZDK postupne prichádzajú. Až 77 % dílerov priznalo ochotu predať tieto autá pod cenu. No ani to nemusí pomôcť, a tak je pravdepodobné, že mierne jazdené diesely Euro 5 postupne zamieria z Nemecka na východ, kde nie sú reštrikcie proti naftovým autám také dramatické.

© Autorské práva vyhradené

131 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemcko #Diselgate #naftové motory #naftové autá
Články podľa značiek