
Máme tu ďalší prieskum spokojnosti majiteľov áut s ich vozidlami. Tentoraz pochádza z USA a volá sa American Customer Satisfaction Index (ACSI). Hoci v rebríčku nenájdeme všetky u nás dostupné značky, i tak má pomerne veľkú vypovedaciu hodnotu. Vychádza totiž z prieskumu, na ktorom sa zúčastnilo približne 180 000 respondentov, ktorí vlastnia autá modelových rokov 2016 až 2018, teda prakticky nové vozidlá. Aj tie, ktoré jazdia po európskych cestách. Na rozdiel od prieskum J. D. Power, ktorý zoraďuje značky podľa počtu problémov na sto vozidiel, hodnotí ACSI spokojnosť stupnicou od 0 do 100. Čím je skóre vyššie, tým lepšie je umiestnenie značky.

ACSI uvádza, že medziročne sa priemerná spokojnosť amerických majiteľov áut zhoršila z 82 na 81 bodov. Čo je zanedbateľné, ale rozhodne nie potešujúce. Najväčší pokles zaznamenali mainstreamové značky, kde boli hodnotené horšie aspekty súvisiace s komfortom, jazdnými vlastnosťami až po spotrebu paliva. Prémiové automobilky si viedli o čosi lepšie, dokonca sa u nich zlepšila často kritizovaná konektivita s externými zariadeniami, teda najmä pripojenie mobilných telefónov. Celkový rebríček len potvrdzuje pravidlo, že najkvalitnejšie autá vyrábajú Japonci, hoci nie všetci. Hneď na čele totiž nájdeme Lexus, Toyotu a Subaru. A dokonca s medziročným zlepšením.

Americkú česť zachraňujú pikapy GMC na štvrtej priečke a Cadillac na šiestom mieste. Medzi ne sa vtesnal Mercedes-Benz ako najlepšia nemecká a zároveň európska značka. Zaujímavé je, že spolu s Cadillacom je na rovnakej pozícii kórejský Hyundai a Lincoln od Fordu, ktorý si však pohoršil o nemalých 5 %. Nasledujú nemecké prémiovky Audi a BMW, ktoré zdieľajú 9. až 13. miesto spolu s Kiou, Mazdou a Volvom. To len dokladuje, že nielen Japonci, ale aj Kórejčania vedia uspokojiť požiadavky amerických zákazníkov a že nemusí ísť o prémiové autá. Ale aj Japonci majú svoje čierne ovce. Sú nimi Honda a tiež jej prémiová divízia Acura, ktoré sa umiestnili dokonca za Chevroletom.
Ešte horšie je na tom Nissan, ktorý si delí priečku s Buickom a Jeepom. A to sme už naozaj na nelichotivom chvoste rebríčka, kde nájdeme nielen Chrysler a Ford, ale aj Volkswagen, Mitsubishi, Dodge a najmä Fiat. Z pohľadu koncernov si teda najväčšiu hanbu urobila taliansko-americká aliancia Fiat-Chrysler.
Spokojnosť so značkami podľa ACSI (2017)
Poradie | Značka | 2016 | 2017 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Lexus (Toyota) | 84 | 87 | +3 % |
2. | Toyota | 85 | 86 | +1 % |
3. | Subaru | 84 | 85 | +1 % |
4.– 5. | GMC (GM) | 84 | 84 | 0 % |
4. – 5. | Mercedes-Benz | 81 | 84 | +4 % |
6. – 8. | Cadillac (GM) | 79 | 83 | +5 % |
6. – 8. | Hyundai | 81 | 83 | +2 % |
6. – 8. | Lincoln (Ford) | 87 | 83 | – 5 % |
9. – 13. | Audi (VW) | 83 | 82 | – 1 % |
9. – 13. | BMW | 85 | 82 | –4 % |
9. – 13. | Kia | 79 | 82 | +4 % |
9. – 13. | Mazda | 80 | 82 | + 2 % |
9. – 13. | Volvo | – | 82 | – |
14. – 15. | Chevrolet (GM) | 83 | 81 | –2 % |
14. – 15. | Honda | 86 | 81 | –6% |
16. – 19. | Acura (Honda) | 76 | 80 | +5 % |
16. – 19. | Buick (GM) | 79 | 80 | +1 % |
16. – 19. | Jeep (Fiat-Chrysler) | 78 | 80 | + 2 % |
16. – 19. | Nissan | 80 | 80 | 0 % |
20. – 22. | Chrysler | 79 | 79 | 0 % |
20. – 22. | Ford | 81 | 79 | – 2% |
20. – 22. | Volkswagen | 78 | 79 | +1 % |
23. | Mitsubishi | 79 | 78 | –1 % |
24. – 25. | Dodge (Fiat-Chrysler) | 78 | 75 | –3 % |
24. – 25. | Fiat | – | 75 | – |