Euro NCAP predstavuje plány do roku 2025. Verí viac elektronike ako vodičovi

V budúcnosti budú hrať stále väčšiu rolu v bezpečnosti áut asistenčné systémy. Cieľom je, aby celkom zabránili nehodám. Aj preto sa vo svojej vízii Road Map 2025 hodlá bezpečnostné konzorcium Euro NCAP venovať viac elektronickým pomocníkom.

20.09.2017 12:00
debata (1)
Automómne systémy by mali v budúcnosti... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 20 rokov Automómne systémy by mali v budúcnosti radikálne znížiť počet dopravných nehôd. Musia však fungovať správne a užívatelia zas musia jasne vedieť, čo od nich môžu očakávať. To je výzva pre Euro NCAP do roku 2025.

Euro NCAP oslavuje tento rok 20. výročie vzniku. Tvrdí, že vďaka jeho aktivitám a tlaku na automobilových výrobcov sa mu podarilo zachrániť v Európe 76 000 životov. Napokon, počas dvoch dekád otestovalo 1 800 modelov áut. Až deväť z desiatich predaných vozidiel na starom kontinente prešlo jeho rukami. Z bezpečnosti, hodnotenej hviezdičkami, sa navyše stal významný faktor pri výbere značky a vozidla zákazníkmi. Metodika testov sa pritom neustále sprísňuje.

V súčasnosti sa hodnotí nielen bezpečnosť dospelej posádky, detí a chodcov, ale aj asistenčné systémy. Bez autonómnych bŕzd či monitorovania jazdných prúdov už nie je možné pomýšľať na plné skóre piatich hviezdičiek. To je však len začiatok elektronickej revolúcie. Vo svojom strednodobom pláne nazvanom Road Map 2025 sa chce totiž Euro NCAP stále viac a viac venovať autonómnym bezpečnostným systémom. Chce tlačiť na automobilky, aby ich používali vo všetkých triedach áut a vo všetkých krajinách.

Verí totiž, že práve tieto preventívne systémy dokážu v budúcnosti celkom zabrániť dopravným nehodám. Už budúci rok začne Euro NCAP preto testovať systémy na monitorovanie cyklistov. V roku 2020 pribudnú testy systémov na monitorovanie únavy vodiča a autonómneho núdzového riadenia. V tom istom roku upraví organizácia aj metodiku v súvislosti s prísnejším hodnotením autonómneho núdzového brzdenia. O ďalšie dva roky pribudnú testy vzájomnej komunikácie vozidiel a komunikácie vozidiel s infraštruktúrou.

V oblasti sekundárnej bezpečnosti zvýši Euro NCAP nároky na ochranu pri náraze a zozadu vrátane predchádzaniu takéhoto typu zrážky a tiež zvýši požiadavky na ochranu chodcov a cyklistov. V terciálnej bezpečnosti chce organizácia hodnotiť od roku 2022 to, ako rýchlo dokážu záchranári vyslobodiť posádku z havarovaného vozidla. Posledným bodom programu je testovanie a hodnotenie systémov detekcie detí vo vozidle. Čoraz viac do bezpečnosti bude teda prehovárať elektronika ako samotné schopnosti vozidla.

"Potenciálne výhody automatizovanej jazdy pre bezpečnosť sú obrovské. Ak dokážeme vylúčiť ľudskú chybu, malo by dôjsť k rapídnemu poklesu nehôd a záchrane množstva životov. Existuje však stále veľa nedorozumení, nadmerného očakávania a možno aj predsudkov voči svetu, v ktorom budú autá šoférovať samy. Našou úlohou bude poskytnúť spotrebiteľom jasné informácie o stupni automatizácie v aute a o tom, akú úroveň bezpečnosti im v realite ponúka,“ povedal v súvislosti s novým plánom generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP
Články podľa značiek