TCS: Výhľad z áut je zlý. A z SUV najhorší. Potvrdil test

Dobrý výhľad z auta nie je zďaleka samozrejmosťou. Potvrdil to test švajčiarskeho autoklub TCS. Ten si vzal na mušku celkovo 69 modelov áut. A výsledok? Najhoršie dopadli populárne SUV. Pritom si zakladajú na presnom opaku.

29.09.2017 06:00
debata (10)
Výhľad z áut je dnes paradoxne obmedzený aj z... Foto: TCS
Výhľad - TCS Výhľad z áut je dnes paradoxne obmedzený aj z dôvodu bezpečnosti. Môžu za to široké predné stĺpiky, ktoré sa starajú o tuhosť kabíny.

Pri kúpe auta sa rozhodujeme podľa mnohých kritérií. No len málokedy na základe toho, aký výhľad máme z pozície vodiča. Pritom tento aspekt nie je zanedbateľný. Dobrý výhľad potrebujeme nielen pri samotnej jazde, ale aj pri rôznych manévroch, napríklad pri parkovaní. Automobilky však dobre vedia, že my zákazníci dávame prednosť dizajnu, výkonu či komfortu. A tak to aj vyzerá. Švajčiarsky klub TCS len potvrdil, že dobrý výhľad nie je zďaleka samozrejmosťou. Na mušku si vzal celkovo 69 modelov áut vyrábaných v rokoch 2012 až 2017 a zisťoval, ako sú na tom práve v tomto smere. Výsledky testu nepotešia.

Najväčším prekvapením je však fakt, že na chvoste skončili populárne SUV. Pritom si často zakladajú na tom, že práve z nich majú vodiči najlepší prehľad o okolitej premávke. To síce platí pre výhľad do diaľky, ale pri parkovacích manévroch sú na tom veľmi biedne. TCS tvrdí, že prílišná orientácia zákazníkov na dizajn vedie automobilky k navrhovaniu nápadných línií. Podľa neho však práve tie často obmedzujú výhľad. Takže všeobecne platí, že najhoršie sú z hľadiska orientácie štýlové autá vrátane SUV. Oveľa lepšie sú na tom malé autá, kompakty a kombi. I keď aj tu sa nájdu „čierne ovce“.

Neplatí to všeobecne, ale podľa testu... Foto: Ford
Ford Edge Neplatí to všeobecne, ale podľa testu švajčiarskeho autoklubu TCS majú najhorší výhľad vodiči triedy SUV a klasických sedanov. Dôvodom je tvar ich karosérie, ktorý vytvára veľké slepé uhly v okolí vozidla. Dôkazom je Ford Edge alebo Jaguar XE.

Negatívnu rolu vo výhľade hrá paradoxne aj snaha o vyššiu bezpečnosť posádky. Zvyšovanie tuhosti karosérie a jej odolnosť proti prevráteniu vedie totiž konštruktérov k navrhovaniu stále robustnejších predných stĺpikov. Tie berú zo zorného uhľa vodiča viac, ako by sa patrilo. Takže pri odbočovaní sa za ne vie „schovať“ nielen chodec či cyklista, ale aj celé auto. Autoklub TCS rozdelil vozidlá do šiestich tried – od mini až po spomínané SUV. Hodnotil pri nich šesť kritérií. Pri hodnotení výhľadu vpred a vzad meral vzdialenosť, na ktorú vodič nevidí, pretože tento priestor zakýva konštrukcia vozidla.

Test posudzoval vzdialenosti, na ktoré vodič... Foto: TCS
Výhľad - TCS Test posudzoval vzdialenosti, na ktoré vodič nevidí cestu alebo 50 cm vysoký kužeľ.

Pri kategórii parkovania vpred a vzad zas meral vzdialenosť, na ktorú vodič nevidí nárazník zaparkovaného vozidla. Ten bol simulovaný 50 cm vysokým kužeľom. V oboch prípadoch platilo, že čím je táto vzdialenosť kratšia, tým lepší je výhľad. Skóre mohla o päť bodov zlepšiť štandardná prítomnosť predných a zadných parkovacích senzorov a cúvacia kamera. Len jeden bod získali vozidlá, ktoré ich ponúkali za príplatok. Posledné kritérium vychádzalo zo subjektívneho hodnotenia komisárov, ktorí posudzovali napríklad veľkosť spätných zrkadiel alebo vplyv šírky predných stĺpikov na celkový výhľad.

Nápaditý dizajn vozidiel môže byť pre výhľad z... Foto: Renault
Renault Grand Scenic Nápaditý dizajn vozidiel môže byť pre výhľad z auta nevýhodou. Dôkazom je napríklad aj nový Renault Grand Scénic s dvojhviezdičkovým hodnotením. Veľa skla ešte nič neznamená.

Dalo sa očakávať, že výhodu budú mať menšie autá, kde kompaktný formát karosérie „netieni“ okolie tak ako pri veľkých sedanoch alebo SUV. A v podstate sa to aj potvrdilo. Ako jediný dosiahol na plné 5-hviezdičkové hodnotenie miniatúrny Smart ForTwo, pri ktorom bolo vidieť polmetrový kužeľ už na vzdialenosť 1,9 metra, kým pri SUV Ford Edge na vzdialenosť 12,5 metra a pri luxusnej limuzíne Jaguar XE dokonca až na vzdialenosť 13,12 metra. Oveľa lepšie na tom však nebol ani Mercedes-Benz E a GLC, ale ani Lexus NX a Renault Grand Scénic, ako najhorší zástupca triedy MPV. Takže všetky získali len dve hviezdičky.

Bez parkovacej kamery sa v takomto prípade naozaj nezaobídete. O čosi lepšie výsledky mali vozidlá kombi s väčšími zadnými oknami a nižšie situovanou spodnou hranou. Výsledky všetkých testovaných modelov uvádzame v podrobných tabuľkách podľa jednotlivých tried.

Mini a malé autá

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Fiat Panda (2012) 4 1,07 3,5 2,9 5,5 4 2
Renault Zoe (2013) 4 1,44 3,78 3,3 7,75 4 4
Renault Clio (2013) 3 1,37 4,97 3,11 8,73 3 2
Opel Adam (2013) 4 1,06 2,75 2,66 5,07 4 1
BMW i3 (2014) 3 2,05 3,6 3,84 6,6 3 4
Citroën C4 Cactus 3 1,77 5,65 4,06 11,5 3 4
Toyota Aygo (2014) 4 1,6 2,65 3,54 4,9 4 2
Hyundai i10 (2014) 4 1,6 3,38 3,65 5,97 4 3
Mini (2014) 4 1,25 3,9 3,52 7,46 4 2
Renault Twingo (2014) 4 1,08 2,6 2,8 5 4 4
Opel Corsa (2014) 3 1,82 4 3,88 7,37 4 2
Smart Fortwo (2015) 5 1,18 1,96 2,83 3,44 5 3
Mazda 2 (2015) 3 1,1 4,25 2,88 8,43 2 3
Honda Jazz (2015) 4 1,46 3,73 3,35 7,83 4 4
Nissan Micra (2017) 3 1,72 4,75 4,12 9,95 3 4

Kompaktné autá

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Subaru Impreza (2012) 4 1,14 4,9 3,44 9,7 4 4
Volvo V40 (2012) 3 1,48 6,25 3,7 12,85 3 1
Mercedes-Benz A (2012) 3 1,7 4,85 3,78 9,52 3 1
Audi A3 (2012) 3 1,52 4,5 3,59 9,85 4 2
VW Golf (2013) 4 1,11 4,31 3,22 8,98 4 2
Peugeot 308 (2014) 3 1 4,96 3 10,98 3 4
Mazda 3 (2014) 3 1,6 5,35 4,16 13,2 3 3
Opel Astra (2015) 3 1,2 4,6 3,3 11,6 4 4
Renault Mégane (2016) 3 1,43 4,72 3,5 8,45 3 4
Suzuki Baleno (2016) 3 1,18 6,7 2,87 12,9 3 4
Fiat Tipo (2016) 3 1,68 5,38 3,86 17,97 4 4
               

Kombi

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Mazda 6 SW (2013) 3 1,16 5,05 3,83 13,36 3 5
Škoda Octavia Combi (2013) 4 0,92 5,03 3,07 11,5 4 2
Toyota Auris Touring Sports (2013) 4 1,27 4,85 3,35 12,43 4 5
Seat Leon ST (2014) 4 0,93 4,33 3,17 9,1 4 2
Mercedes C kombi (2014) 3 1,54 5,05 3,77 11,56 3 2
Volvo V60 (2014) 3 1,5 5,48 3,68 8,9 4 3
VW Passat Variant (2014) 4 1,3 4,96 3,53 10,74 4 4
Volvo V90 (2016) 3 2,25 6,1 5,64 13,02 4 4

Sedany a liftbacky

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Cadillac ATS (2013) 3 1,25 7,08 3,25 16 3 4
Jaguar XE (2015) 2 1,65 13,12 3,73 20 2 4
Audi A4 (2016) 3 1,28 5,9 3,59 13,6 4 4
Toyota Prius (2016) 4 1,28 3,95 3,37 8,26 3 4
Mercedes-Benz E (2016) 2 1,8 9,67 4,25 16,3 3 4
Hyundai Ioniq (2017) 4 1,24 4 3,3 7,88 3 4
Alfa Romeo Giulia (2017) 3 1,56 9,15 3,6 16,32 3 4
Opel Insignia (2017) 4 1,58 6,66 3,87 13,5 3 4

MPV

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Kia Carens (2013) 3 2,75 5,64 3,12 11,93 3 4
Nissan Note (2013) 4 1,42 3,81 3,33 8,12 4 5
Ford B-Max (2013) 3 1,13 5,6 3,09 10,18 4 2
Citroën C4 Picasso (2013) 4 1,92 4,82 3,69 9,44 5 5
Renault Espace (2015) 3 2,3 5,95 4,5 13,55 4 4
Renault Grand Scénic (2017) 2 2,3 8,76 4,15 15,95 3 3

SUV

Model Hviezdičky (max. 5) Parkovanie vpred (m) Parkovanie vzad (m) Výhľad vpred (m) Výhľad vzad (m) Par. asist.(body) Subjektívne hodnotenie (body)
Opel Mokka (2012) 3 1,75 6,1 3,42 12,7 3 4
Suzuki SX4 (2013) 4 1,14 4,23 3,15 8,14 4 5
Honda CR-V (2013) 3 2,03 8,05 4,16 16,01 3 5
Mitsubishi Outlander (2013) 3 2,01 5,75 4,3 11 4 4
Subaru Forester (2013) 3 2,04 5,25 4,1 11,48 4 4
Peugeot 2008 (2013) 4 1,77 5,94 3,67 9,99 4 4
Ford Kuga (2013) 3 1,51 7,8 3,5 14,8 3 2
Nissan Qashqai (2014) 3 2,05 5,59 3,95 10,7 3 5
Ford EcoSport (2014) 3 1,95 7,45 3,8 8,45 3 2
Porsche Macan (2014) 3 1,95 4,25 3,87 8,73 3 1
Jeep Cherokee (2014) 3 2,29 7,64 4,16 14,8 3 5
Lexus NX (2014) 2 2,4 8,04 4,6 15,72 2 5
Fiat 500X (2015) 3 1,85 6,3 3,6 14,5 4 4
Mercedes-Benz GLC (2015) 2 2,3 6,56 4,7 13,8 4 4
SsangYong Tivoli (2015) 3 1,68 5,66 3,46 11,03 4 3
Hyundai Tucson (2015) 3 1,75 7,14 3,65 13,74 4 4
Infiniti Q30 (2016) 4 1,7 8 3,83 14,1 4 4
VW Tiguan (2016) 3 1,76 7,54 3,65 10,5 4 4
Ford Edge (2016) 2 2,25 12,5 4,54 15,95 3 4
Seat Ateca (2016) 3 1,86 6,93 4,13 13,25 4 4
Peugeot 3008 (2016) 2 2,7 7,1 5,1 12,9 3 4

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #výhľad #TCS
Články podľa značiek