Pri kúpe auta sa rozhodujeme podľa mnohých kritérií. Ak už máme zvolenú značku a vybratý vysnívaný model, riešime aj farbu. Uprednostníme tú, ktorá sa nám páči. Len málokomu však napadne, že farba môže mať vplyv na cenu vozidla pri druhotnom predaji. A nemusí ísť o drobné. Na rozhodnutí, ktorú si vyberieme pri kúpe nového auta, môžeme teda po rokoch prerobiť. Ukazuje to aj štatistika spoločnosti iSeeCars, ktorá sa zaoberá analýzou trhu s jazdenými vozidlami.
Jej dáta, ktoré zahŕňajú 2,1 milióna starších áut rôzneho veku a farieb, ukazujú, že odtieň laku môže mať až prekvapujúco veľký vplyv na stratu hodnoty. Ak sú teda v bazáre dve identické autá, ktoré sa líšia len farbou, za jedno z nich dostane majiteľ viac peňazí ako ten druhý. Pritom platí, že farby, ktoré sa nám najviac páčia, teda tie, ktoré sú najrozšírenejšie, cenu ojazdeného auta zväčša znižujú. Naopak, výstredné a menej frekventované odtiene majú priaznivý vplyv na udržanie hodnoty.
Štúdia iSeeCars uvádza, že žlté autá stratia za päť rokov priemerne 27 % hodnoty, kým napríklad strieborné až 34 %. Ak si to predstavíme na príklade, tak za žlté auto, ktoré stálo ako nové 10 000 eur, dostaneme po piatich rokoch 7 300 eur, kým za to isté, len lakované striebornou farbou, iba 6 600 eur. To je rozdiel 600 eur. Pri drahších vozidlách tak môže ísť aj o viac ako tisíc eur. To už stojí za zváženie, lenže kto myslí pri výbere nového auta na jeho predaj v budúcnosti?
Takže ktorú farbu voliť? Najlepšie si držia cenu žlté, oranžové a zelené autá – prídu len o 27 až 31 % hodnoty. Naopak, najviac strácajú sivé, čierne, strieborné či béžové autá, pri ktorých sa strata vyšplhá nad 33 %. Extrémom sú fialová a zlatá farba. Tie síce nepodporujú teóriu nevýhodnosti rozšírených farieb, ale z dát iSeeCarsu vychádzajú jednoducho najhoršie. Strata hodnoty je pri nich nad 36 %. Prečo to tak je? Podľa šéfa iSeeCars Phonga Lyho sú tieto rozdiely dané základnými pravidlami trhu o ponuke a dopyte.
Čiernych či strieborných áut je najviac a tak je ich ponuka najširšia. Naopak, áut s výraznými farbami je najmenej, takže obmedzená ponuka, zvyšuje ich cenu. I keď na majiteľov čakajú v bazároch najdlhšie. Nakoniec sa však vždy nájde niekto, kto sa chce odlíšiť a je za to ochotný aj zaplatiť. Ak by sme do rebríčka zahrnuli aj jednotlivé kategórie vozidiel, tak potom podľa iSeeCars vykazujú najmenšiu stratu hodnoty žlté SUV a tyrkysové kabriolety. Kúpiť si takéto auto by vám však asi nenapadlo. Tak ako oranžové Ferrari alebo zelené Lamborghini.
Ako vplýva farba na stratu hodnoty
Farba | Priemerná strata hodnoty | Percentuálny rozdiel oproti priemernej strate |
---|---|---|
Žltá | 27 % | – 18,5 % |
Oranžová | 30,6 % | – 7,8 % |
Zelená | 30,9 % | – 6,9 % |
Biela | 32,6 % | – 1,6 % |
Červená | 32,7 % | – 1,4 % |
Priemer | 33,1 % | – |
Modrá | 33,5 % | 1,0 % |
Hnedá | 33,5 % | 1,1 % |
Sivá | 33,5 % | 1,2 % |
Čierna | 33,6 % | 1,6 % |
Strieborná | 34,0 % | 2,6 % |
Béžová | 36,6 % | 10,3 % |
Fialová | 36,7 % | 10,7 % |
Zlatá | 37,1 % | 12,1 % |