Euro NCAP: Punto má nula hviezdičiek! Hriešnikov je však viac

Pod stromček nám Euro NCAP nadelilo hneď dve série nárazových testov. O prekvapenia nie je núdza. Najmä o tie negatívne. Fiat Punto nezískal ani jednu hviezdičku. A radosť nebudete mať ani z Dacie Duster a ďalších ôsmich áut, ktoré dosiahli len dve hviezdičky.

15.12.2017 12:00
debata (2)
Fiat Punto, vyrábaný neskutočných 12 rokov,... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Ford C-Max Fiat Punto, vyrábaný neskutočných 12 rokov, stratil už dávno krok s konkurenciou. Výsledkom absencie asistenčných systémov a ďalších prešľapov je nula hviezdičiek v crashtestoch Euro NCAP.

Euro NCAP sa koncom roka naozaj činilo. Na mušku si vzalo vo dvoch tesne po sebe nasledujúcich sériách celkovo 23 áut. To je viac ako kedykoľvek predtým. V prvej sérii sa nič extra zvláštne dialo. S výnimkou Citroënu e-Méhari, ktorý dostal len tri hviezdičky. Ale kto by čakal viac od elektrickej plážovej buginy? Mierny problém mala ešte nová Honda Civic. Tá sa totiž dostavila do bruselských laboratórií po druhýkrát. V lete dosiahla len štyri hviezdičky, čo japonskej automobilke nestačilo. Preto zapracovala na zlepšenej ochrane detí a na bočných airbagoch. Výsledkom je zisk päťhviezdičko­vého skóre.

Ďalších šesť áut dosiahlo maximum hneď na prvýkrát. Z piatich hviezdičiek sa teší veľký francúzsky crossover DS 7 Crossback, malé SUV Jaguar E-Pace, prvý pikap Mercedesu-Benz, trieda X, Porsche Cayenne tretej generácie aj Subaru Impreza a jeho outdoorové dvojča Subaru XV. V druhej, početnejšej sérii to bolo ale oveľa zaujímavejšie. Z pätnástich modelov prešli bez straty hviezdičky v podstate len štyri. Boli nimi BMW 6 GT, nový kórejský crossover Hyundai Kona, 4-dverové kupé Kia Stinger, Jaguar F-Pace a Toyota Yaris.

Dacia Duster je síce úplná novinka, no z... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Dacia Duster Dacia Duster je síce úplná novinka, no z bruselských laboratórií vyšla iba s troma hviezdičkami. Nielen pre absenciu elektronických pomocníkov. Pri čelnom náraze celou prednou časťou preukázala vysoké riziko poranenia hlavy vodiča.

Päť hviezdičiek má na konte aj kórejský Crossover Kia Stonic, ale to len v prípade, že je vybavený príplatkovými asistenčnými systémami. Bez nich má len tri hviezdičky. Aj z toho vidieť aký významný vplyv majú elektronickí pomocníci na celkový výsledok. Pri Stonicu vďaka nim vzrástla ochrana dospelej posádky z 85 na 93 % a ochrana chodcov zo 62 na 71 %. To už na päť hviezdičiek stačilo. Toyote Aygo nie. Aj s prítomnými asistentmi sa dostala z troch maximálne na štyri hviezdičky. Pri miniatúrnom mestskom vozidle to extra zvlášť neprekáža.

Trojhviezdičkových áut bolo v poslednej sérii... Foto: Euro NCAP
Euro -NCAP Ford C-Max Trojhviezdičkových áut bolo v poslednej sérii viac ako dosť. Väčšina tých starších, ktoré si po rokoch test zopakovali, doplatila práve na slabý pokrok v asistenčných systémoch. Medzi nimi aj rodinné dvojčatá Ford C-Max a Grand C-Max.

Horšie je to so staršími modelmi, ktoré v oblasti asistenčných systémov tak trochu zaspali. Hovoríme o dvojčatách Ford C-Max a Grand C-Max, ale aj o prémiovom francúzskom hatchbacku DS 5 a talianskom Alfa Romeo Giulietta, čínskom MG ZS a o Opel Karl. Málo percent za elektronických pomocníkov, ani v jednom prípade nie viac ako 29 %, sa premietlo do zisku zahanbujúcich troch hviezdičiek. V porovnaní s výsledkami spred niekoľkých rokov, keď bola metodika benevolentnejšia, tak všetky prišli o hviezdičky. To im v odbyte iste nepomôže. Na dnešné časy je to jednoducho málo.

Honda Civic bola tiež zvláštnosťou novej série... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Honda Civic 2017 Honda Civic bola tiež zvláštnosťou novej série crashtestov. Po štvorhviezdičkovom výsledku v letnom teste sa totiž do dostavila po druhýkrát. A konečne dosiahla maximum.

Zvlášť pri rodinne orientovaných modeloch Fordu, ktoré navyše ukázali len priemernú ochranu detí (60 %). Na tú pritom nevplývajú percentá za asistenčné systémy, takže ani s nimi by nebola ochrana lepšia. Je tu však ešte jedno trojhviezdičkové auto, ktoré stojí za pozornosť. Je to nová Dacia Duster, jedno z najočakávanejších áut na trhu. Cenovo orientované rumunské SUV síce na bezpečnosti popracovalo, ale pre absenciu autonómnych bŕzd a monitoringu jazdných prúdov v kategórii asistenčných systémov, stačilo len na 37 %. Preto išli dole body za ochranu dospelých aj chodcov.

Duster ukázal pri náraze celou prednou časťou veľké riziko poranenia hlavy vodiča a slabú účinnosť opierok hláv, čo vedie k väčšej záťaži krčnej chrbtice. Za dospelých tak Duster dostal len 71 a za deti 66 %. Ale aby sme neboli zlí, z testov vyšiel v oblasti dospelých lepšie ako podstatne drahší prémiový hatchback DS 3 alebo Opel Karl. To sa ale rozhodne nedá povedať o Fiate Punto, ktorý si už väčšiu hanbu urobiť nemohol. Punto síce dizajnom stále stíha, no v podstate ide o unikátnu automobilovú relikviu. Na trhu je s pár inováciami neskutočných 12 rokov.

Za tie sa však testy sprísnili natoľko, že v bruselských laboratóriách nemalo šancu na úspech. Nik však asi nečkal, že výsledkom bude nula hviezdičiek. To je negatívny rekord v celej dvadsaťročnej histórii crashtestov Euro NCAP. Tak zlé hodnotenie tu jednoducho ešte nebolo. Podľa organizácie nedokázalo Punto držať krok s inováciami. A ak by aj malo asistenčné systémy, za ktoré má 0 %, stačilo by to maximálne na dve hviezdičky. Chýbajú mu totiž štandardné bočné hlavové airbagy. To zrazilo hodnotenie ochrany dospelých na 51 a detí na 43 %. Tieto prešľapy sa už v Bruseli neodpúšťajú. Punto sa tak nevyhlo tvrdým penalizáciám.

Výsledky crashtestov Euro NCAP

Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Citroën e-Méhari 3 74 % 78 % 48 % 25 %
DS 7 Crossback 5 91 % 87 % 73 % 76 %
Honda Civic 5 92 % 75 % 75 % 88 %
Jaguar E-Pace 5 86 % 87 % 77 % 72 %
Mercedes-Benz X 5 90 % 87 % 80 % 77 %
Porsche Cayenne 5 95 % 80 % 73 % 62 %
Subaru Impreza 5 94 % 89 % 82 % 68 %
Subaru XV 5 94 % 89 % 84 % 68 %
Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Alfa Romeo Giulia 3 72 % 56 % 59 % 25 %
BMW 6 GT 5 86 % 85 % 81 % 59 %
Dacia Duster 3 71 % 66 % 56 % 37 %
DS 3 3 69 % 37 % 55 % 29 %
Fiat Punto 0 51 % 43 % 52 % 0 %
Ford C-Max 3 76 % 60 % 59 % 29 %
Ford Grand C-Max 3 76 % 60 % 59 % 29 %
Hyundai Kona 5 87 % 85 % 62 % 60 %
Jaguar F-Pace 5 93 % 85 % 80 % 72 %
Kia Stinger 5 93 % 81 % 78 % 82 %
Kia Stonic 3 85 % 84 % 62 % 25 %
Kia Stonic Safety Pack 5 93 % 84 % 71 % 59 %
MG ZS 3 71 % 51 % 59 % 29 %
Opel Karl 3 61 % 60 % 58 % 25 %
Toyota Aygo 3 74 % 63 % 64 % 25 %
Toyota Aygo Safety Pack 4 82 % 63 % 64 % 57 %
Toyota Yaris 5 83 % 80 % 63 % 57 %
BMW X3 5 93 % 84 % 70 % 58 %

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia Duster #Euro NCAP #Fiat Punto
Články podľa značiek