Euro NCAP sa koncom roka naozaj činilo. Na mušku si vzalo vo dvoch tesne po sebe nasledujúcich sériách celkovo 23 áut. To je viac ako kedykoľvek predtým. V prvej sérii sa nič extra zvláštne dialo. S výnimkou Citroënu e-Méhari, ktorý dostal len tri hviezdičky. Ale kto by čakal viac od elektrickej plážovej buginy? Mierny problém mala ešte nová Honda Civic. Tá sa totiž dostavila do bruselských laboratórií po druhýkrát. V lete dosiahla len štyri hviezdičky, čo japonskej automobilke nestačilo. Preto zapracovala na zlepšenej ochrane detí a na bočných airbagoch. Výsledkom je zisk päťhviezdičkového skóre.
Ďalších šesť áut dosiahlo maximum hneď na prvýkrát. Z piatich hviezdičiek sa teší veľký francúzsky crossover DS 7 Crossback, malé SUV Jaguar E-Pace, prvý pikap Mercedesu-Benz, trieda X, Porsche Cayenne tretej generácie aj Subaru Impreza a jeho outdoorové dvojča Subaru XV. V druhej, početnejšej sérii to bolo ale oveľa zaujímavejšie. Z pätnástich modelov prešli bez straty hviezdičky v podstate len štyri. Boli nimi BMW 6 GT, nový kórejský crossover Hyundai Kona, 4-dverové kupé Kia Stinger, Jaguar F-Pace a Toyota Yaris.
Päť hviezdičiek má na konte aj kórejský Crossover Kia Stonic, ale to len v prípade, že je vybavený príplatkovými asistenčnými systémami. Bez nich má len tri hviezdičky. Aj z toho vidieť aký významný vplyv majú elektronickí pomocníci na celkový výsledok. Pri Stonicu vďaka nim vzrástla ochrana dospelej posádky z 85 na 93 % a ochrana chodcov zo 62 na 71 %. To už na päť hviezdičiek stačilo. Toyote Aygo nie. Aj s prítomnými asistentmi sa dostala z troch maximálne na štyri hviezdičky. Pri miniatúrnom mestskom vozidle to extra zvlášť neprekáža.
Horšie je to so staršími modelmi, ktoré v oblasti asistenčných systémov tak trochu zaspali. Hovoríme o dvojčatách Ford C-Max a Grand C-Max, ale aj o prémiovom francúzskom hatchbacku DS 5 a talianskom Alfa Romeo Giulietta, čínskom MG ZS a o Opel Karl. Málo percent za elektronických pomocníkov, ani v jednom prípade nie viac ako 29 %, sa premietlo do zisku zahanbujúcich troch hviezdičiek. V porovnaní s výsledkami spred niekoľkých rokov, keď bola metodika benevolentnejšia, tak všetky prišli o hviezdičky. To im v odbyte iste nepomôže. Na dnešné časy je to jednoducho málo.
Zvlášť pri rodinne orientovaných modeloch Fordu, ktoré navyše ukázali len priemernú ochranu detí (60 %). Na tú pritom nevplývajú percentá za asistenčné systémy, takže ani s nimi by nebola ochrana lepšia. Je tu však ešte jedno trojhviezdičkové auto, ktoré stojí za pozornosť. Je to nová Dacia Duster, jedno z najočakávanejších áut na trhu. Cenovo orientované rumunské SUV síce na bezpečnosti popracovalo, ale pre absenciu autonómnych bŕzd a monitoringu jazdných prúdov v kategórii asistenčných systémov, stačilo len na 37 %. Preto išli dole body za ochranu dospelých aj chodcov.
Duster ukázal pri náraze celou prednou časťou veľké riziko poranenia hlavy vodiča a slabú účinnosť opierok hláv, čo vedie k väčšej záťaži krčnej chrbtice. Za dospelých tak Duster dostal len 71 a za deti 66 %. Ale aby sme neboli zlí, z testov vyšiel v oblasti dospelých lepšie ako podstatne drahší prémiový hatchback DS 3 alebo Opel Karl. To sa ale rozhodne nedá povedať o Fiate Punto, ktorý si už väčšiu hanbu urobiť nemohol. Punto síce dizajnom stále stíha, no v podstate ide o unikátnu automobilovú relikviu. Na trhu je s pár inováciami neskutočných 12 rokov.
Za tie sa však testy sprísnili natoľko, že v bruselských laboratóriách nemalo šancu na úspech. Nik však asi nečkal, že výsledkom bude nula hviezdičiek. To je negatívny rekord v celej dvadsaťročnej histórii crashtestov Euro NCAP. Tak zlé hodnotenie tu jednoducho ešte nebolo. Podľa organizácie nedokázalo Punto držať krok s inováciami. A ak by aj malo asistenčné systémy, za ktoré má 0 %, stačilo by to maximálne na dve hviezdičky. Chýbajú mu totiž štandardné bočné hlavové airbagy. To zrazilo hodnotenie ochrany dospelých na 51 a detí na 43 %. Tieto prešľapy sa už v Bruseli neodpúšťajú. Punto sa tak nevyhlo tvrdým penalizáciám.
Výsledky crashtestov Euro NCAP
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Citroën e-Méhari | 3 | 74 % | 78 % | 48 % | 25 % |
DS 7 Crossback | 5 | 91 % | 87 % | 73 % | 76 % |
Honda Civic | 5 | 92 % | 75 % | 75 % | 88 % |
Jaguar E-Pace | 5 | 86 % | 87 % | 77 % | 72 % |
Mercedes-Benz X | 5 | 90 % | 87 % | 80 % | 77 % |
Porsche Cayenne | 5 | 95 % | 80 % | 73 % | 62 % |
Subaru Impreza | 5 | 94 % | 89 % | 82 % | 68 % |
Subaru XV | 5 | 94 % | 89 % | 84 % | 68 % |
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
Alfa Romeo Giulia | 3 | 72 % | 56 % | 59 % | 25 % |
BMW 6 GT | 5 | 86 % | 85 % | 81 % | 59 % |
Dacia Duster | 3 | 71 % | 66 % | 56 % | 37 % |
DS 3 | 3 | 69 % | 37 % | 55 % | 29 % |
Fiat Punto | 0 | 51 % | 43 % | 52 % | 0 % |
Ford C-Max | 3 | 76 % | 60 % | 59 % | 29 % |
Ford Grand C-Max | 3 | 76 % | 60 % | 59 % | 29 % |
Hyundai Kona | 5 | 87 % | 85 % | 62 % | 60 % |
Jaguar F-Pace | 5 | 93 % | 85 % | 80 % | 72 % |
Kia Stinger | 5 | 93 % | 81 % | 78 % | 82 % |
Kia Stonic | 3 | 85 % | 84 % | 62 % | 25 % |
Kia Stonic Safety Pack | 5 | 93 % | 84 % | 71 % | 59 % |
MG ZS | 3 | 71 % | 51 % | 59 % | 29 % |
Opel Karl | 3 | 61 % | 60 % | 58 % | 25 % |
Toyota Aygo | 3 | 74 % | 63 % | 64 % | 25 % |
Toyota Aygo Safety Pack | 4 | 82 % | 63 % | 64 % | 57 % |
Toyota Yaris | 5 | 83 % | 80 % | 63 % | 57 % |
BMW X3 | 5 | 93 % | 84 % | 70 % | 58 % |