Euro NCAP: Punto má nula hviezdičiek! Hriešnikov je však viac

15.12.2017 12:00

Pod stromček nám Euro NCAP nadelilo hneď dve série nárazových testov. O prekvapenia nie je núdza. Najmä o tie negatívne. Fiat Punto nezískal ani jednu hviezdičku. A radosť nebudete mať ani z Dacie Duster a ďalších ôsmich áut, ktoré dosiahli len dve hviezdičky.

Fiat Punto, vyrábaný neskutočných 12 rokov,...
Fiat Punto, vyrábaný neskutočných 12 rokov, stratil už dávno krok s konkurenciou. Výsledkom absencie asistenčných systémov a ďalších prešľapov je nula hviezdičiek v crashtestoch Euro NCAP. Autor: Euro NCAP

Euro NCAP sa koncom roka naozaj činilo. Na mušku si vzalo vo dvoch tesne po sebe nasledujúcich sériách celkovo 23 áut. To je viac ako kedykoľvek predtým. V prvej sérii sa nič extra zvláštne dialo. S výnimkou Citroënu e-Méhari, ktorý dostal len tri hviezdičky. Ale kto by čakal viac od elektrickej plážovej buginy? Mierny problém mala ešte nová Honda Civic. Tá sa totiž dostavila do bruselských laboratórií po druhýkrát. V lete dosiahla len štyri hviezdičky, čo japonskej automobilke nestačilo. Preto zapracovala na zlepšenej ochrane detí a na bočných airbagoch. Výsledkom je zisk päťhviezdičko­vého skóre.

Ďalších šesť áut dosiahlo maximum hneď na prvýkrát. Z piatich hviezdičiek sa teší veľký francúzsky crossover DS 7 Crossback, malé SUV Jaguar E-Pace, prvý pikap Mercedesu-Benz, trieda X, Porsche Cayenne tretej generácie aj Subaru Impreza a jeho outdoorové dvojča Subaru XV. V druhej, početnejšej sérii to bolo ale oveľa zaujímavejšie. Z pätnástich modelov prešli bez straty hviezdičky v podstate len štyri. Boli nimi BMW 6 GT, nový kórejský crossover Hyundai Kona, 4-dverové kupé Kia Stinger, Jaguar F-Pace a Toyota Yaris.

Dacia Duster je síce úplná novinka, no z...
Dacia Duster je síce úplná novinka, no z bruselských laboratórií vyšla iba s troma hviezdičkami. Nielen pre absenciu elektronických pomocníkov. Pri čelnom náraze celou prednou časťou preukázala vysoké riziko poranenia hlavy vodiča. Autor: Euro NCAP

Päť hviezdičiek má na konte aj kórejský Crossover Kia Stonic, ale to len v prípade, že je vybavený príplatkovými asistenčnými systémami. Bez nich má len tri hviezdičky. Aj z toho vidieť aký významný vplyv majú elektronickí pomocníci na celkový výsledok. Pri Stonicu vďaka nim vzrástla ochrana dospelej posádky z 85 na 93 % a ochrana chodcov zo 62 na 71 %. To už na päť hviezdičiek stačilo. Toyote Aygo nie. Aj s prítomnými asistentmi sa dostala z troch maximálne na štyri hviezdičky. Pri miniatúrnom mestskom vozidle to extra zvlášť neprekáža.

Trojhviezdičkových áut bolo v poslednej sérii...
Trojhviezdičkových áut bolo v poslednej sérii viac ako dosť. Väčšina tých starších, ktoré si po rokoch test zopakovali, doplatila práve na slabý pokrok v asistenčných systémoch. Medzi nimi aj rodinné dvojčatá Ford C-Max a Grand C-Max. Autor: Euro NCAP

Horšie je to so staršími modelmi, ktoré v oblasti asistenčných systémov tak trochu zaspali. Hovoríme o dvojčatách Ford C-Max a Grand C-Max, ale aj o prémiovom francúzskom hatchbacku DS 5 a talianskom Alfa Romeo Giulietta, čínskom MG ZS a o Opel Karl. Málo percent za elektronických pomocníkov, ani v jednom prípade nie viac ako 29 %, sa premietlo do zisku zahanbujúcich troch hviezdičiek. V porovnaní s výsledkami spred niekoľkých rokov, keď bola metodika benevolentnejšia, tak všetky prišli o hviezdičky. To im v odbyte iste nepomôže. Na dnešné časy je to jednoducho málo.

Honda Civic bola tiež zvláštnosťou novej série...
Honda Civic bola tiež zvláštnosťou novej série crashtestov. Po štvorhviezdičkovom výsledku v letnom teste sa totiž do dostavila po druhýkrát. A konečne dosiahla maximum. Autor: Euro NCAP

Zvlášť pri rodinne orientovaných modeloch Fordu, ktoré navyše ukázali len priemernú ochranu detí (60 %). Na tú pritom nevplývajú percentá za asistenčné systémy, takže ani s nimi by nebola ochrana lepšia. Je tu však ešte jedno trojhviezdičkové auto, ktoré stojí za pozornosť. Je to nová Dacia Duster, jedno z najočakávanejších áut na trhu. Cenovo orientované rumunské SUV síce na bezpečnosti popracovalo, ale pre absenciu autonómnych bŕzd a monitoringu jazdných prúdov v kategórii asistenčných systémov, stačilo len na 37 %. Preto išli dole body za ochranu dospelých aj chodcov.

Duster ukázal pri náraze celou prednou časťou veľké riziko poranenia hlavy vodiča a slabú účinnosť opierok hláv, čo vedie k väčšej záťaži krčnej chrbtice. Za dospelých tak Duster dostal len 71 a za deti 66 %. Ale aby sme neboli zlí, z testov vyšiel v oblasti dospelých lepšie ako podstatne drahší prémiový hatchback DS 3 alebo Opel Karl. To sa ale rozhodne nedá povedať o Fiate Punto, ktorý si už väčšiu hanbu urobiť nemohol. Punto síce dizajnom stále stíha, no v podstate ide o unikátnu automobilovú relikviu. Na trhu je s pár inováciami neskutočných 12 rokov.

Za tie sa však testy sprísnili natoľko, že v bruselských laboratóriách nemalo šancu na úspech. Nik však asi nečkal, že výsledkom bude nula hviezdičiek. To je negatívny rekord v celej dvadsaťročnej histórii crashtestov Euro NCAP. Tak zlé hodnotenie tu jednoducho ešte nebolo. Podľa organizácie nedokázalo Punto držať krok s inováciami. A ak by aj malo asistenčné systémy, za ktoré má 0 %, stačilo by to maximálne na dve hviezdičky. Chýbajú mu totiž štandardné bočné hlavové airbagy. To zrazilo hodnotenie ochrany dospelých na 51 a detí na 43 %. Tieto prešľapy sa už v Bruseli neodpúšťajú. Punto sa tak nevyhlo tvrdým penalizáciám.

Výsledky crashtestov Euro NCAP

Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Citroën e-Méhari 3 74 % 78 % 48 % 25 %
DS 7 Crossback 5 91 % 87 % 73 % 76 %
Honda Civic 5 92 % 75 % 75 % 88 %
Jaguar E-Pace 5 86 % 87 % 77 % 72 %
Mercedes-Benz X 5 90 % 87 % 80 % 77 %
Porsche Cayenne 5 95 % 80 % 73 % 62 %
Subaru Impreza 5 94 % 89 % 82 % 68 %
Subaru XV 5 94 % 89 % 84 % 68 %
Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Alfa Romeo Giulia 3 72 % 56 % 59 % 25 %
BMW 6 GT 5 86 % 85 % 81 % 59 %
Dacia Duster 3 71 % 66 % 56 % 37 %
DS 3 3 69 % 37 % 55 % 29 %
Fiat Punto 0 51 % 43 % 52 % 0 %
Ford C-Max 3 76 % 60 % 59 % 29 %
Ford Grand C-Max 3 76 % 60 % 59 % 29 %
Hyundai Kona 5 87 % 85 % 62 % 60 %
Jaguar F-Pace 5 93 % 85 % 80 % 72 %
Kia Stinger 5 93 % 81 % 78 % 82 %
Kia Stonic 3 85 % 84 % 62 % 25 %
Kia Stonic Safety Pack 5 93 % 84 % 71 % 59 %
MG ZS 3 71 % 51 % 59 % 29 %
Opel Karl 3 61 % 60 % 58 % 25 %
Toyota Aygo 3 74 % 63 % 64 % 25 %
Toyota Aygo Safety Pack 4 82 % 63 % 64 % 57 %
Toyota Yaris 5 83 % 80 % 63 % 57 %
BMW X3 5 93 % 84 % 70 % 58 %

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Fiat Punto #Euro NCAP #Dacia Duster
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk