IIHS - Svetlá nových áut svietia horšie. Tvrdia Američania

Je to paradox. Vývoj svetiel ide míľovými krokmi vpred, no napriek tomu vidia v noci mnohí motoristi na cestu horšie ako v minulosti. Tvrdí to americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky. Ako je to možné?

08.01.2018 12:00
debata
Nové LED svetlá síce svietia lepšie ako... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel 2016 Nové LED svetlá síce svietia lepšie ako halogénové a xenónové, no sú len za príplatok alebo v najdrahších úrovniach vybavenia.

Americký inštitút IIHS (Insurance Institut for Highway Safety) hodnotí bezpečnosť nových modelov áut. Tie najbezpečnejšie so známkou Top Safety Pick+ za rok 2017 ocenil už koncom decembra. Podmienkou sú nielen dobré výsledky v crashtestoch, ale aj kvalita svetiel. Bez nich nie je možné získať spomínané ocenenie. Svetlá pritom IIHS hodnotí len od roku 2016 a ako ukazujú výsledky doterajších testov, výrobcov poriadne zaskočili. Veď v poslednej letnej sérii, ktorá obsahovala 37 modelov SUV, skončilo s hodnotením hraničné alebo dokonca nedostatočné až 23 z nich.

Podľa Matthewa Brumbelowa, technika IIHS, sú svetlá základnou súčasťou áut a jedným z kľúčových komponentov pre bezpečnosť. Veď až polovica všetkých dopravných nehôd, pri ktorých zomrie minimálne jeden účastník posádky, sa odohrá v noci, pritom je premávka podstatne menej frekventovaná. Zistenia IIHS ohľadne svetiel sú preto alarmujúce. Výkonnejšie reflektory by podľa Brumbelowa mohli výrazne znížiť počet usmrtených počas nočných jázd. Svetlá tak dokonca prirovnáva k efektivite moderných asistenčných systémov, ktoré dokážu predísť dopravným nehodám.

Naopak,  halogénové svetlá, ktoré na cestách... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel 2016 Naopak, halogénové svetlá, ktoré na cestách prevládajú, sú horšie ako v minulosti.

Lenže tlak na výrobcov je v tomto smere len na začiatku. Mnohí ešte nestihli zareagovať na nové požiadavky, a tak je realita nelichotivá. Dokonca je trend opačný. Kým v roku 2016 malo na hodnotenie Top Safety Pick+ nárok 38 modelov áut, vlani to bolo len pätnásť. A v mnohých prípadoch za tým stoja práve svetlá. Ako je to možné, ak postupuje vývoj reflektorov v posledných rokoch míľovými krokmi vpred? Brumbelow tvrdí, že za všetkým stojí orientácia na nové výkonné LED svetlá. Dizajn áut sa rodí s ohľadom na ich použitie, lenže zákazníci ich dostanú iba za príplatok alebo vo vyšších a drahších úrovniach vybavenia.

Naopak, základné svetlá s halogénovými žiarovkami, ktoré sú súčasťou väčšiny verzií, pre ktoré sa zákazníci rozhodnú, tak ostávajú zanedbávané. Navyše im nemusí vyhovovať dizajn reflektora a jeho umiestnenie, navrhnuté pre moderné diódy. Výsledkom je, že svietia horšie ako pri starších modeloch áut a navyše oslepujú. Brumbelow tiež tvrdí, že svetlá sú často zle nastavené už od výrobcu. Vzhľadom na komplexnosť reflektorov a ich zasadenie do čelných partií karosérie, pritom nemá zákazník žiadnu možnosť vyriešiť tento problém sám a často o ňom ani netuší. Dozvie sa to až pri technickej kontrole. Na cestách tak rastie počet áut so zlou geometriou svetiel.

IIHS verí, že zvyšovanie tlaku na výrobcov povedie k postupnému zmenšovaniu podielu halogénových svetiel v prospech výkonnejší diódových, laserových či svetiel z organických diód (OLED). Ani tie však nemusia byť zárukou správneho osvetlenia. Po ruke máme práve výsledky predošlých testov. Problémy im robí najmä oslňovanie ostatných účastníkov cestnej premávky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IIHS #reflektory #svetlá
Články podľa značiek