![Ak sa chystáte na letnú dovolenku do...](https://ipravda.sk/res/2018/01/12/thumbs/rychlostne-limity_03-clanokW.jpg)
Experti to vysvetľujú tým, že čím je rýchlosť nižšia, tým viac sa vodiči sústredia na jej dodržiavanie a odpútavajú zrak od premávky. Navyše stúpa počet predbiehaní, čo zvyšuje riziko dopravnej nehody. Napriek tomu sa Francúzsko rozhodlo znížiť na verejných komunikáciách maximálnu rýchlosť z pôvodne 90 km/h na 80 km/h. Stať sa tak má od 1. júna tohto roku. Politici na čele s premiérom Edouardom Phillippom argumentujú narastajúcim počtom smrteľných nehôd.
„Pokiaľ nepopularita povedie k záchrane ľudských životov, tak potom chcem byť nepopulárny,“ uviedol francúzsky premiér. Protivníci s ním nesúhlasia. Myslia si, že za snahou znížiť počet fatálnych úrazov o 350 až 400 ročne, stoja skôr peniaze. Francúzsko totiž počíta s tým, že zníženie limitu a častejšie prekračovanie povolenej rýchlosti prinesie ročne na pokutách až 335 miliónov eur. Pritom náklady na zmenu, vrátane výmeny približne 20 000 dopravných značiek a preprogramovanie radarov na 400 000 km francúzskych ciest, vyjde štát maximálne na 10 miliónov.
O to viac prekvapuje, že podobný krok zvažuje aj Nemecko, posledná bašta neobmedzenej rýchlosti na diaľniciach. Koncom novembra sa má začať diskusia na túto tému. Nemecké združenie pre bezpečnosť cestnej premávky DVR za tento krok bojuje už dva roky. Dôvodom ma byť opäť zníženie smrteľných dopravných nehôd. Tých bolo predvlani 1 853, z čoho viac ako polovica pripadla na okresné cesty. Zároveň išlo o najlepší výsledok od roku 1970, keď na nemeckých cestách zahynulo 19 193 ľudí, teda desaťkrát viac.
Osemdesiatkilometrový limit má byť zavedený najprv na vozovkách užších ako šesť metrov. Nákladné autá budú môcť na týchto cestách jazdiť dokonca len rýchlosťou 60 km/h. Nie je vylúčené, že obmedzenie rýchlosti sa nakoniec rozšíri aj na ostatné komunikácie, kde je dnes deväťdesiatka a v noci povolená rýchlosť 100 km/h, pochopiteľne s výnimkou diaľnic. Uvidíme, či sa tento krok podarí nemeckým politikom presadiť.