Francúzsko zníži rýchlostný limit na 80 km/h. Nemecko ho chce nasledovať

V krajine galského kohúta dôjde od prvého júna k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti na okresných komunikáciách z 90 na 80 km/h. Dôvodom má byť záchrana ľudských životov. Mnohí však tvrdia, že cieľom je vyzbierať viac pokút.

16.01.2018 12:00
debata (4)
Ak sa chystáte na letnú dovolenku do... Foto: DVR
Rýchlostné limity Ak sa chystáte na letnú dovolenku do Francúzska, buďte pripravení na to, že na okresných cestách budete jazdiť pomalšie ako na Slovensku.
Stále neexistuje relevantná štúdia, ktorá by preukázala priamu súvislosť medzi maximálnou povolenou rýchlosťou a počtom dopravných nehôd. Teda, že vyšší limit znamená vyššiu nehodovosť. A naopak. Ako príklad môžeme uviesť Nemecko, kde na väčšine diaľnic platí neobmedzená rýchlosť a napriek tomu sa mu darí každoročne znižovať počet nehôd s fatálnymi následkami. Existujú dokonca príklady, keď zníženie maximálnej povolenej rýchlosti viedlo k nárastu smrteľných havárií.

Experti to vysvetľujú tým, že čím je rýchlosť nižšia, tým viac sa vodiči sústredia na jej dodržiavanie a odpútavajú zrak od premávky. Navyše stúpa počet predbiehaní, čo zvyšuje riziko dopravnej nehody. Napriek tomu sa Francúzsko rozhodlo znížiť na verejných komunikáciách maximálnu rýchlosť z pôvodne 90 km/h na 80 km/h. Stať sa tak má od 1. júna tohto roku. Politici na čele s premiérom Edouardom Phillippom argumentujú narastajúcim počtom smrteľných nehôd.

„Pokiaľ nepopularita povedie k záchrane ľudských životov, tak potom chcem byť nepopulárny,“ uviedol francúzsky premiér. Protivníci s ním nesúhlasia. Myslia si, že za snahou znížiť počet fatálnych úrazov o 350 až 400 ročne, stoja skôr peniaze. Francúzsko totiž počíta s tým, že zníženie limitu a častejšie prekračovanie povolenej rýchlosti prinesie ročne na pokutách až 335 miliónov eur. Pritom náklady na zmenu, vrátane výmeny približne 20 000 dopravných značiek a preprogramovanie radarov na 400 000 km francúzskych ciest, vyjde štát maximálne na 10 miliónov.

O to viac prekvapuje, že podobný krok zvažuje aj Nemecko, posledná bašta neobmedzenej rýchlosti na diaľniciach. Koncom novembra sa má začať diskusia na túto tému. Nemecké združenie pre bezpečnosť cestnej premávky DVR za tento krok bojuje už dva roky. Dôvodom ma byť opäť zníženie smrteľných dopravných nehôd. Tých bolo predvlani 1 853, z čoho viac ako polovica pripadla na okresné cesty. Zároveň išlo o najlepší výsledok od roku 1970, keď na nemeckých cestách zahynulo 19 193 ľudí, teda desaťkrát viac.

Osemdesiatkilo­metrový limit má byť zavedený najprv na vozovkách užších ako šesť metrov. Nákladné autá budú môcť na týchto cestách jazdiť dokonca len rýchlosťou 60 km/h. Nie je vylúčené, že obmedzenie rýchlosti sa nakoniec rozšíri aj na ostatné komunikácie, kde je dnes deväťdesiatka a v noci povolená rýchlosť 100 km/h, pochopiteľne s výnimkou diaľnic. Uvidíme, či sa tento krok podarí nemeckým politikom presadiť.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Francúzsko #rýchlostné limity #maximálna rýchlosť
Články podľa značiek