
Vlani sa európskemu automobilovému trhu opäť darilo. Rástol prakticky každý mesiac s výnimkou septembra, keď sa v medziročnom porovnaní predalo o 2 % a v decembri o 4,9 % menej áut. To však nemohlo zvrátiť celkový trend. Pre nové auto sa rozhodlo až 15 137 732 zákazníkov, čo bolo o 3,4 % viac ako v roku 2016. Registrácie tak zaznamenali rast už štvrtý rok za sebou. I keď nie taký výrazný ako v minulosti. Tak napríklad v roku 2016 sa posilnil trh o 5,6 %. Tak či tak sa podarilo prvýkrát od roku 2007 opäť prekonať 15-miliónovú hranicu.

Baštou automobilizmu zostáva Nemecko, ktoré „nasalo“ až 3 441 262 nových áut, čo bolo o 2,7 % viac ako rok predtým. Nezmenila sa ani druhá pozícia Veľkej Británie, ktorá zaznamenala 2 540 617 registrácií. Lenže po prvýkrát za posledných šesť rokov sa museli Briti zmieriť s poklesom o 5,7 %. Analytici za ním vidia brexit. Už na žiadnom inom európskom trhu v prvej desiatke, kde patrí aj Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Belgicko, Poľsko, Holandsko, Švédsko a Rakúsko, k poklesu nedošlo. V Holandsku sa napríklad predalo o 9,2 a v Poľsku až o 16,9 % viac nových áut.

Z hľadiska značiek je kráľom Európy naďalej Volkswagen. Nezmenila na tom nič ani kauza Dieselgate. Na európsky trh dodal celkovo 1 645 822 vozidiel. A aj napriek poklesu o zanedbateľných 0,3 % nemá súpera. Druhý Renault s rastom 4,5 % za ním zaostáva o viac ako pol milióna vozidiel. Na tretej priečke sa udržal Ford a na štvrtej Opel. Kým americká značka len stagnovala, prechod Opela pod krídla koncernu PSA sa podpísal na páde o 6,5 percenta. Na piatom mieste nájdeme Peugeot s rekordným rastom o 7,1 %. Iste vďaka novým crossoverom 3008 a 5008.

Nemecká prémiová trojka štartuje na šiestom mieste mimoriadne úspešným Mercedesom-Benz. Trojcípa hviezda predala vlani v Európe 857 131 kusov áut, čo bolo o 6,2 % viac ako rok predtým. Najmä vďaka úpechu triedy E a komopaktným modelom A a B. Audi a BMW si vymenili miesta. Radosť z toho má automobilka z Ingolstadtu. A to sa ani nemusela príliš snažiť. Na ôsmu priečku odsunula BMW aj s poklesom o 0,7 %. Prvú desiatku uzatvára Fiat a česká Škoda. Obe automobilky si polepšili o 4,3, respektíve 6,6 %. Tesne pred bránami najlepších zostala Toyota. Japonci však môžu mať radosť, keďže zlepšili svoje európske registrácie až o 14 %.
Najpredávanejšie značky v Európe (2017)
Značka | Počet kusov (2017) | vs. 2016 |
---|---|---|
1. Volkswagen | 1 645 822 | –0,3 % |
2. Renault | 1 132 185 | +4,5 % |
3. Ford | 1 011 722 | –0,2 % |
4.Opel | 926 978 | –6,5 % |
5. Peugeot | 909 205 | +7,1 % |
6. Mercedes-Benz | 857 131 | +6,2 % |
7. Audi | 797 813 | –0,7 % |
8. BMW | 788 800 | +0,4 % |
9. Fiat | 768 801 | +4,3 % |
10. Škoda | 674 792 | +6,6 % |
11. Toyota | 641 619 | +14 % |
Najväčšie automobilové trhy Európy (2017)
Krajina | Počet kusov (2017) | vs. 2016 |
---|---|---|
1. Nemecko | 3 441 262 | +2,7 % |
2. Veľká Británia | 2 540 617 | –5,7 % |
3. Francúzsko | 2 110 748 | 4,7 % |
4. Taliansko | 1 970 497 | +7,9 % |
5. Španielsko | 1 234 931 | +7,7 % |
6. Belgicko | 546 558 | +1,3 % |
7. Poľsko | 486 352 | +16,9 % |
8. Holandsko | 417 075 | +9,2 % |
9. Švédsko | 379 393 | +1,9 % |
10. Rakúsko | 353 320 | +7,2 % |