JATO: Najpredávanejšie autá Európy? Vládnu im SUV a benzín!

Vlaňajšie štatistiky predaja áut v Európe sú naozaj zaujímavé. Nielen pre rast trhu, ale najmä kvôli novým trendom. Diesely a klasické triedy áut ustupujú benzínu a crossoverom. Trieda SUV dosiahla vlani rekordné predaje. Jednotkou je stále VW a jeho Golf.

07.02.2018 06:00
debata (4)
Volkswagen ostal v Európe vlani najväčším... Foto: Volkswagen
VW Golf R Volkswagen ostal v Európe vlani najväčším koncernom, najväčšou automobilkou a jeho Golf je stále nedostižnou odbytovou jednotkou. Ďaleko pred všetkými. Neuveriteľne sa darí aj Tiguanu. Na rozdiel od Passatu, ktorý skončil osemnásty.

Už dávnejšie sme priniesli výsledky predaja áut v Európe za rok 2017. Zatiaľ len z pohľadu trhov, krajín a koncernov. Teraz však agentúra JATO Dynamics zverejnila kompletnú štúdiu, ktorá sleduje aj jednotlivé modely a trendy v trhových segmentoch. Zmien je viac ako dosť. Už vieme, že v roku 2017 sa na starom kontinente predalo celkom 15,57 milióna áut, čo znamenalo nárast o 31 % a tiež najlepší výsledok od roku 2007. Odvtedy sa totiž trh s autami nedokázal prehupnúť cez pätnásťmiliónovú hranicu.

Na raste mala veľký podiel aj južná a východná Európa. V Litve narástli registrácie o 27,4, v Maďarsku o 20,2, v Chorvátsku o 17,2, Poľsku o 17,1 v Grécku o 11,7, Rumunsku o 10,7 a napríklad na Slovensku o 8,6 %. Darilo sa aj kľúčovým trhom, akými sú Nemecko, Taliansko, Španielsko, Francúzsko či Portugalsko. Výnimkou je len Veľká Británia a Írsko, kde sa po brexite prepadali vlaňajšie registrácie o 5,7, respektíve 10,4 %. To však nemohlo zvrátiť celkový výsledok.

Naftu valcuje benzín

Najväčším prekvapením sú však nové trendy. Najmä neutíchajúca popularita SUV a crossoverov. Práve tie sa postarali o nárast v najväčšej miere. Ich podiel vzrástol z 25,2 v roku 2016 až na vlaňajších 29,3 %. Len na ilustráciu, v roku 2007 to bolo zanedbateľných 8,5 percenta. Najviac sa darilo SUV triedy D, ktoré narástli o 34 %. Trieda C zaznamenala o 21 a B o 17,5 % lepší medziročný výsledok . Sčasti tieto autá ukrojili z podielu bežných automobilových tried. Najmä z kategórie MPV. Ta zamierila v medziročnom porovnaní o rekordných 15,1 % nižšie.

Renaultu sa podarilo takmer nemožné. Za... Foto: Renault
Renault Clio - 2016 Renaultu sa podarilo takmer nemožné. Za posledné roky sa vypracoval až na druhú priečku. Najmä však vďaka malému Cliu a Capturu.

Radikálne sa mení tiež podiel benzínových a naftových áut. Európa už nie je dieselová. Registrácie naftových vozidiel poklesli vlani o 7,9 % na 6,76 milióna, čo znamená, že na celkovom odbyte majú 43,7 % podiel, najnižší za posledných desať rokov. Nahradili ich benzínové autá, ktorých sa vlani predalo o 760 000 kusov viac. Najvplyvnejším koncernom ostáva VW s vlaňajším predajom 3 580 655. Na to nemá ani druhý koncern PSA, ktorý si registrácie polepšil vďaka kúpe Opelu, ani tretí Renault, ktorý vlani narástol o 6,7 %: nasleduje FCA a Ford.

VW nedal súperom šancu, aj keď Renault rastie

Zaujímavejší je rebríček automobiliek. Opäť mu vládne Volkswagen aj keď s poklesom jedného percenta. Renault sa vyšplhal až na druhé miesto pred Ford. Štvrtý Opel sčasti strácal kvôli prechodu pod krídla koncernu PSA a padol o 4 %. Peugeot si polepšil o 9 %, takže má štvrtú priečku. Nemecká prémiová trojka si rozdelila šieste, siedme a ôsme miesto v poradí Mercedes-Benz, BMW a Audi. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Fiat a Škoda. Tesne pred bránou ostala Toyota. Nepomohol jej ani nárast o 13 %, jeden z najväčších. Excelovalo však aj Suzuki, ktorá si polepšilo o neuveriteľných 21 %.

Podiel kategórie SUV vzrástol v Európe až na 29... Foto: Nissan
Nissan Qashqai - 2017 Podiel kategórie SUV vzrástol v Európe až na 29 %. Takmer každé nové predané auto je teda z tohto segmentu. Vládne mu naďalej Nissan Qashqai na piatej priečke najúspešnejších modelov.

Poradiu modelov kraľuje neohrozene VW Golf, hoci sa ho vlani predalo o 2 % menej. S obrovským odstupom nasleduje Clio a Polo. Fordu Fiesta ostala štvrtá priečka. To napriek príchodu novej generácie. Navyše si medziročne pohoršila o 15 %. To nie je naozaj nič povzbudivé. Nasleduje Nissan Qashqai, ktorému robí v prvej desiatke spoločnosť aj siedmy VW Tiguan s neuveriteľným rastom 31 %. Medzi ne sa zmestil ešte Peugeot 208. Prvú desiatku uzatvára stará Corsa, Škoda Octavia a Opel Astra. K skokanom roka patrí Citroën C3 (+54 %), ale aj Dacia Sandero (+16 %). Naopak, okrem Fiesty a Corsy si pohoršila Astra (-14 %) a najmä VW Passat (-12 %), ktorému sa ušla až 18. priečka.

Najpredávanejšie značky v Európe

Značka Počet kusov 2017 Trend vs. 2016
1. Volkswagen 1 694 832 –1 %
2. Renault 1 142 034 + 4 %
3. Ford 1 048 526 0 %
4. Opel 941 269 –5 %
5. Peugeot 923 625 + 7 %
6. Mercedes-Benz 908 107 + 8 %
7. BMW 824 844 + 1 %
8. Audi 823 844 – 1 %
9. Fiat 752 203 + 3 %
10. Škoda 700 710 + 6 %
11. Toyota 677 796 + 13 %
12. Citroën 569 478 + 5 %
13. Nissan 562 356 + 3 %
14. Hyundai 516 110 + 3 %
15. Dacia 464 389 + 11 %
16. Kia 462 310 + 7 %
17. Seat 400 483 + 14 %
18. Volvo 300 630 + 4 %
19. Suzuki 243 288 + 21 %
20. Mini 215 535 + 3 %

Najpredávanejšie autá v Európe

Značka Počet kusov 2017 Trend vs. 2016
1. VW Golf 483 105 – 2 %
2. Renault Clio 327 395 + 4 %
3. VW Polo 272 061 – 12 %
4. Ford Fiesta 254 539 –15 %
5. Nissan Qashqai 247 939 + 6 %
6. Peugeot 208 244 615 – 2 %
7. VW Tiguan 234 916 + 31 %
8. Opel Corsa 232 738 –12 %
9. Škoda Octavia 230 116 0 %
10. Opel Astra 217 813 –14 %
11. Ford Focus 214 661 0 %
12. Renault Captur 212 768 – 2 %
13. Citroën C3 207 299 + 54 %
14. Toyota Yaris 199 182 + 3 %
15. Dacia Sandero 196 067 + 16 %
16. Fiat 500 189 928 + 4 %
17. Fiat Panda 187 322 – 2 %
18. VW Passat 184 123 – 12 %
19. Peugeot 2008 180 868 + 3 %
20. Škoda Fabia 180 136 + 2 %

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek