
Už dávnejšie sme priniesli výsledky predaja áut v Európe za rok 2017. Zatiaľ len z pohľadu trhov, krajín a koncernov. Teraz však agentúra JATO Dynamics zverejnila kompletnú štúdiu, ktorá sleduje aj jednotlivé modely a trendy v trhových segmentoch. Zmien je viac ako dosť. Už vieme, že v roku 2017 sa na starom kontinente predalo celkom 15,57 milióna áut, čo znamenalo nárast o 31 % a tiež najlepší výsledok od roku 2007. Odvtedy sa totiž trh s autami nedokázal prehupnúť cez pätnásťmiliónovú hranicu.
Na raste mala veľký podiel aj južná a východná Európa. V Litve narástli registrácie o 27,4, v Maďarsku o 20,2, v Chorvátsku o 17,2, Poľsku o 17,1 v Grécku o 11,7, Rumunsku o 10,7 a napríklad na Slovensku o 8,6 %. Darilo sa aj kľúčovým trhom, akými sú Nemecko, Taliansko, Španielsko, Francúzsko či Portugalsko. Výnimkou je len Veľká Británia a Írsko, kde sa po brexite prepadali vlaňajšie registrácie o 5,7, respektíve 10,4 %. To však nemohlo zvrátiť celkový výsledok.
Naftu valcuje benzín
Najväčším prekvapením sú však nové trendy. Najmä neutíchajúca popularita SUV a crossoverov. Práve tie sa postarali o nárast v najväčšej miere. Ich podiel vzrástol z 25,2 v roku 2016 až na vlaňajších 29,3 %. Len na ilustráciu, v roku 2007 to bolo zanedbateľných 8,5 percenta. Najviac sa darilo SUV triedy D, ktoré narástli o 34 %. Trieda C zaznamenala o 21 a B o 17,5 % lepší medziročný výsledok . Sčasti tieto autá ukrojili z podielu bežných automobilových tried. Najmä z kategórie MPV. Ta zamierila v medziročnom porovnaní o rekordných 15,1 % nižšie.

Radikálne sa mení tiež podiel benzínových a naftových áut. Európa už nie je dieselová. Registrácie naftových vozidiel poklesli vlani o 7,9 % na 6,76 milióna, čo znamená, že na celkovom odbyte majú 43,7 % podiel, najnižší za posledných desať rokov. Nahradili ich benzínové autá, ktorých sa vlani predalo o 760 000 kusov viac. Najvplyvnejším koncernom ostáva VW s vlaňajším predajom 3 580 655. Na to nemá ani druhý koncern PSA, ktorý si registrácie polepšil vďaka kúpe Opelu, ani tretí Renault, ktorý vlani narástol o 6,7 %: nasleduje FCA a Ford.
VW nedal súperom šancu, aj keď Renault rastie
Zaujímavejší je rebríček automobiliek. Opäť mu vládne Volkswagen aj keď s poklesom jedného percenta. Renault sa vyšplhal až na druhé miesto pred Ford. Štvrtý Opel sčasti strácal kvôli prechodu pod krídla koncernu PSA a padol o 4 %. Peugeot si polepšil o 9 %, takže má štvrtú priečku. Nemecká prémiová trojka si rozdelila šieste, siedme a ôsme miesto v poradí Mercedes-Benz, BMW a Audi. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Fiat a Škoda. Tesne pred bránou ostala Toyota. Nepomohol jej ani nárast o 13 %, jeden z najväčších. Excelovalo však aj Suzuki, ktorá si polepšilo o neuveriteľných 21 %.

Poradiu modelov kraľuje neohrozene VW Golf, hoci sa ho vlani predalo o 2 % menej. S obrovským odstupom nasleduje Clio a Polo. Fordu Fiesta ostala štvrtá priečka. To napriek príchodu novej generácie. Navyše si medziročne pohoršila o 15 %. To nie je naozaj nič povzbudivé. Nasleduje Nissan Qashqai, ktorému robí v prvej desiatke spoločnosť aj siedmy VW Tiguan s neuveriteľným rastom 31 %. Medzi ne sa zmestil ešte Peugeot 208. Prvú desiatku uzatvára stará Corsa, Škoda Octavia a Opel Astra. K skokanom roka patrí Citroën C3 (+54 %), ale aj Dacia Sandero (+16 %). Naopak, okrem Fiesty a Corsy si pohoršila Astra (-14 %) a najmä VW Passat (-12 %), ktorému sa ušla až 18. priečka.
Najpredávanejšie značky v Európe
Značka | Počet kusov 2017 | Trend vs. 2016 |
---|---|---|
1. Volkswagen | 1 694 832 | –1 % |
2. Renault | 1 142 034 | + 4 % |
3. Ford | 1 048 526 | 0 % |
4. Opel | 941 269 | –5 % |
5. Peugeot | 923 625 | + 7 % |
6. Mercedes-Benz | 908 107 | + 8 % |
7. BMW | 824 844 | + 1 % |
8. Audi | 823 844 | – 1 % |
9. Fiat | 752 203 | + 3 % |
10. Škoda | 700 710 | + 6 % |
11. Toyota | 677 796 | + 13 % |
12. Citroën | 569 478 | + 5 % |
13. Nissan | 562 356 | + 3 % |
14. Hyundai | 516 110 | + 3 % |
15. Dacia | 464 389 | + 11 % |
16. Kia | 462 310 | + 7 % |
17. Seat | 400 483 | + 14 % |
18. Volvo | 300 630 | + 4 % |
19. Suzuki | 243 288 | + 21 % |
20. Mini | 215 535 | + 3 % |
Najpredávanejšie autá v Európe
Značka | Počet kusov 2017 | Trend vs. 2016 |
---|---|---|
1. VW Golf | 483 105 | – 2 % |
2. Renault Clio | 327 395 | + 4 % |
3. VW Polo | 272 061 | – 12 % |
4. Ford Fiesta | 254 539 | –15 % |
5. Nissan Qashqai | 247 939 | + 6 % |
6. Peugeot 208 | 244 615 | – 2 % |
7. VW Tiguan | 234 916 | + 31 % |
8. Opel Corsa | 232 738 | –12 % |
9. Škoda Octavia | 230 116 | 0 % |
10. Opel Astra | 217 813 | –14 % |
11. Ford Focus | 214 661 | 0 % |
12. Renault Captur | 212 768 | – 2 % |
13. Citroën C3 | 207 299 | + 54 % |
14. Toyota Yaris | 199 182 | + 3 % |
15. Dacia Sandero | 196 067 | + 16 % |
16. Fiat 500 | 189 928 | + 4 % |
17. Fiat Panda | 187 322 | – 2 % |
18. VW Passat | 184 123 | – 12 % |
19. Peugeot 2008 | 180 868 | + 3 % |
20. Škoda Fabia | 180 136 | + 2 % |