Nemecký ADAC už niekoľko rokov vyhodnocuje ohľaduplnosť nových áut k životnému prostrediu. Výsledkom je každoročný „report“ takzvaného Eco Testu. Vlani ním prešlo 105 vozidiel s rôznymi pohonmi a v rôznych kategóriách. Komisári ADAC-u použili ako základ na svoj výpočet nemecký energetický mix s hodnotou CO2 579 g/kWh, ktorý umožňuje porovnať konvenčné pohony, teda autá so spaľovacími motormi s hybridmi, plug-in hybridmi a čistými elektromobilmi.
Na čele elektromobily
ADAC bodoval vo dvoch kategóriách. Tou prvou boli emisie NOx a pevných častíc, kde mohli vozidlá získať maximálne 50 bodov. Druhou bola spotreba paliva, respektíve produkcia CO2, čo sú hodnoty priamo úmerné. V tejto kategórii sa hralo maximálne o 60 bodov. Výsledné poradie je potom súčtom bodov v oboch kategóriách. Dokonale čisté auto by ich teda malo získať 110. To sa však tento rok nestalo. Hoci veľa nechýbalo. Kráľom čistoty je kórejský elektromobil Hyundai Ioniq Electric so ziskom 105 bodov.
Má nielen nulové emisie, ale aj nízku spotrebu elektrickej energie. Nasleduje ho ďalší elektromobil – VW e-Golf, ktorý získal v každej z kategórií po 50 bodov. Prítomnosť elektromobilov na čele tabuľky asi neprekvapí, ale zas celkom neplatí, že elektrické pohony majú ako jediné šancu na dobré umiestnenie. Na treťom mieste totiž nájdeme Toyotu Prius Plug-in Hybrid, ktorá zaostala za e-Golfom len o tri body. Čisto elektrický Opel Ampera dokonca skončil za Toyotou. A platí to aj o piatom Renaulte Zoe.
Nestratil sa ani diesel
Prekvapenie je aj na šiestej priečke, ktorú obsadilo prémiové nemecké Audi A4 Avant g-tron, spaľujúce zemný plyn (CNG). Dokonca je čistejšie ako luxusný americký elektromobil Tesla X 100D. Tá doplatila na veľkú spotrebu elektrickej energie. Takže je „špinavšia“ ako ôsme Suzuki Ignis 1,2 SHVS, ktoré je vybavené atmosférickým 4-valcom a mikrohybridnou sústavou. Samozrejme, malému crossoveru pomáha extrémne nízka hmotnosť, pod 900 kg. Benzín tiež spaľuje Toyota Yaris s novým 4-valcom 1,5 VVT-ie.
Aj bez hybridnej pomoci skončila na deviatej priečke. Dokonca sa jej podarilo tromfnúť súrodenca v podobe hybridnej Toyoty C-HR, ktorá uzatvára prvú desiatku. A čo diesle? Naozaj nemajú šancu? Omyl. Na trinástom mieste nájdeme luxusný Mercedes-Benz E 220d so ziskom 75 bodov, ktorý skončil tesne za hybridnou Toyotou Prius+ a benzínovým Citroënom C3 1,2 PureTech. Skvelé 16. miesto patrí rumunskému kombi Dacia Logan MCV, upravenému na spaľovanie propán-butánu (LPG).
Takže nemecký diesel aj rumunský lowcost porazili napríklad plug-in hybridný Hyundai Ioniq, ktorý skončil na dvadsiatej priečke, tesne za naftovým BMW 520d. Čo si teda vybrať? Môžete si byť istí, že autá, ktoré sa umiestnili v prvej dvadsiatke, budú šetriť aj vašu peňaženku. Hoci spotreba paliva nebola jediným kritériom, v tomto prípade platí, že čo je ekologické, to je aj ekonomické. A vidíte, že nutne netreba zamieriť do vôd drahých a nepraktických elektromobilov ani si nutne priplácať za plug-in hybridnú technológiu.
Výsledky Eco Testu (ADAC 2018)
Model | Škodlivé látky (NOx) | Spotreba a emisie (CO2) | Celkové body |
---|---|---|---|
1. Hyundai Ioniq Electric | 50 | 55 | 105 |
2. VW e-Golf | 50 | 50 | 100 |
3. Toyota Prius 1,8 Plug-in Hybrid | 47 | 50 | 97 |
4. Opel Ampera-e | 50 | 45 | 95 |
5. Renault Zoe | 50 | 44 | 94 |
6. Audi A4 Avant g-tron | 50 | 38 | 88 |
7. Tesla Model X 100D | 50 | 37 | 87 |
8. Suzuki Ignis 1,2 SHVS | 48 | 38 | 84 |
9. Toyota Yaris 1,5 VVT-iE | 49 | 35 | 84 |
10. Toyota C-HR 1,8 Hybrid | 49 | 33 | 82 |
11. Toyota Prius+ 1,8 Hybrid | 46 | 32 | 78 |
12. VW Golf TSI Blue Motion | 48 | 30 | 78 |
13. Mercedes-Benz E 220d 9G-Tronic | 50 | 25 | 75 |
14. Citroen C3 1,2 PureTech | 44 | 30 | 74 |
15. Mercedes-Benz B 200 7G-DCT | 35 | 39 | 74 |
16. Dacia Logan MCV 0,9 TCe 90 LPG | 38 | 35 | 73 |
17. VW Golf 1,5 TSI BlueMotion DSG | 43 | 30 | 73 |
18. VW Polo 1,0 TSI | 38 | 34 | 72 |
19.BMW 520d Steptronic | 42 | 29 | 71 |
20. Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid | 26 | 45 | 71 |