ADAC: Toto je 20 najčistejších áut. Na palive nezáleží!

Nemecký autoklub ADAC zverejnil výsledky najnovšieho Eco Testu. Opäť sa ukázalo, že druh paliva nie je zázračným receptom na nižšiu spotrebu a redukciu emisií. Diesel môže byť čistejší ako plug-in hybrid. Prvé husle však hrajú elektromobily.

09.02.2018 11:00
debata (4)
ADAC použil ako základ na svoj výpočet nemecký... Foto: ADAC
ADAC - emisný test ADAC použil ako základ na svoj výpočet nemecký energetický mix, ktorý umožňuje porovnať konvenčné pohony s hybridmi aj elektromobilmi.

Nemecký ADAC už niekoľko rokov vyhodnocuje ohľaduplnosť nových áut k životnému prostrediu. Výsledkom je každoročný „report“ takzvaného Eco Testu. Vlani ním prešlo 105 vozidiel s rôznymi pohonmi a v rôznych kategóriách. Komisári ADAC-u použili ako základ na svoj výpočet nemecký energetický mix s hodnotou CO2 579 g/kWh, ktorý umožňuje porovnať konvenčné pohony, teda autá so spaľovacími motormi s hybridmi, plug-in hybridmi a čistými elektromobilmi.

Na čele elektromobily

ADAC bodoval vo dvoch kategóriách. Tou prvou boli emisie NOx a pevných častíc, kde mohli vozidlá získať maximálne 50 bodov. Druhou bola spotreba paliva, respektíve produkcia CO2, čo sú hodnoty priamo úmerné. V tejto kategórii sa hralo maximálne o 60 bodov. Výsledné poradie je potom súčtom bodov v oboch kategóriách. Dokonale čisté auto by ich teda malo získať 110. To sa však tento rok nestalo. Hoci veľa nechýbalo. Kráľom čistoty je kórejský elektromobil Hyundai Ioniq Electric so ziskom 105 bodov.

Elektrický Hyundai Ioniq porazil všetkých... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq - 2016 Elektrický Hyundai Ioniq porazil všetkých súperov. Jeho kúpa však nie je práve lacná.

Má nielen nulové emisie, ale aj nízku spotrebu elektrickej energie. Nasleduje ho ďalší elektromobil – VW e-Golf, ktorý získal v každej z kategórií po 50 bodov. Prítomnosť elektromobilov na čele tabuľky asi neprekvapí, ale zas celkom neplatí, že elektrické pohony majú ako jediné šancu na dobré umiestnenie. Na treťom mieste totiž nájdeme Toyotu Prius Plug-in Hybrid, ktorá zaostala za e-Golfom len o tri body. Čisto elektrický Opel Ampera dokonca skončil za Toyotou. A platí to aj o piatom Renaulte Zoe.

Nestratil sa ani diesel

Prekvapenie je aj na šiestej priečke, ktorú obsadilo prémiové nemecké Audi A4 Avant g-tron, spaľujúce zemný plyn (CNG). Dokonca je čistejšie ako luxusný americký elektromobil Tesla X 100D. Tá doplatila na veľkú spotrebu elektrickej energie. Takže je „špinavšia“ ako ôsme Suzuki Ignis 1,2 SHVS, ktoré je vybavené atmosférickým 4-valcom a mikrohybridnou sústavou. Samozrejme, malému crossoveru pomáha extrémne nízka hmotnosť, pod 900 kg. Benzín tiež spaľuje Toyota Yaris s novým 4-valcom 1,5 VVT-ie.

Suzuki Ignis 1,2 SHVS pomohla síce... Foto: Suzuki
Suzuki Ignis - 2016 Suzuki Ignis 1,2 SHVS pomohla síce mikrohybridná sústava, ale i tak je najúspešnejším benzínovým modelom.

Aj bez hybridnej pomoci skončila na deviatej priečke. Dokonca sa jej podarilo tromfnúť súrodenca v podobe hybridnej Toyoty C-HR, ktorá uzatvára prvú desiatku. A čo diesle? Naozaj nemajú šancu? Omyl. Na trinástom mieste nájdeme luxusný Mercedes-Benz E 220d so ziskom 75 bodov, ktorý skončil tesne za hybridnou Toyotou Prius+ a benzínovým Citroënom C3 1,2 PureTech. Skvelé 16. miesto patrí rumunskému kombi Dacia Logan MCV, upravenému na spaľovanie propán-butánu (LPG).

Najčistejším dieslom sa stal Mercedes-Benz... Foto: Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E - 2016 Najčistejším dieslom sa stal Mercedes-Benz 220d. Bol dokonca čistejší ako plug-in hybridný Hyundai Ioniq. Takže ani nafta nie je mimo hry.

Takže nemecký diesel aj rumunský lowcost porazili napríklad plug-in hybridný Hyundai Ioniq, ktorý skončil na dvadsiatej priečke, tesne za naftovým BMW 520d. Čo si teda vybrať? Môžete si byť istí, že autá, ktoré sa umiestnili v prvej dvadsiatke, budú šetriť aj vašu peňaženku. Hoci spotreba paliva nebola jediným kritériom, v tomto prípade platí, že čo je ekologické, to je aj ekonomické. A vidíte, že nutne netreba zamieriť do vôd drahých a nepraktických elektromobilov ani si nutne priplácať za plug-in hybridnú technológiu.

Výsledky Eco Testu (ADAC 2018)

Model Škodlivé látky (NOx) Spotreba a emisie (CO2) Celkové body
1. Hyundai Ioniq Electric 50 55 105
2. VW e-Golf 50 50 100
3. Toyota Prius 1,8 Plug-in Hybrid 47 50 97
4. Opel Ampera-e 50 45 95
5. Renault Zoe 50 44 94
6. Audi A4 Avant g-tron 50 38 88
7. Tesla Model X 100D 50 37 87
8. Suzuki Ignis 1,2 SHVS 48 38 84
9. Toyota Yaris 1,5 VVT-iE 49 35 84
10. Toyota C-HR 1,8 Hybrid 49 33 82
11. Toyota Prius+ 1,8 Hybrid 46 32 78
12. VW Golf TSI Blue Motion 48 30 78
13. Mercedes-Benz E 220d 9G-Tronic 50 25 75
14. Citroen C3 1,2 PureTech 44 30 74
15. Mercedes-Benz B 200 7G-DCT 35 39 74
16. Dacia Logan MCV 0,9 TCe 90 LPG 38 35 73
17. VW Golf 1,5 TSI BlueMotion DSG 43 30 73
18. VW Polo 1,0 TSI 38 34 72
19.BMW 520d Steptronic 42 29 71
20. Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid 26 45 71

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spotreba áut #Eco Test
Články podľa značiek