ICCT: Nafta sa už neoplatí. Tvrdí organizácia, ktorá spustila Dieselgate

Podľa americkej organizácie ICCT produkujú súčasné naftové motory len o málo menej CO2 na kilometer ako tie benzínové. Pritom sú neporovnateľne drahšie.

21.02.2018 19:00
debata (15)
Podľa meraní ICCT produkujú naftové motory... Foto: ADAC
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Podľa meraní ICCT produkujú naftové motory výrazne viac NOx a v oblasti CO2 majú pred benzínovými zanedbateľný náskok. Dokumentuje to na príklade Volkswagenu Golf.
Ešte pred pár rokmi bola Európa dieselovým kontinentom. Autá s naftovým motorom tu mali prevahu. Lenže kauza Dieselgate mnohé zmenila. Politici pritlačili na emisné normy, ktorých splnenie si vyžiada obrovské investície do vývoja. A tie nezaplatí nik iný ako zákazníci. Napokon, rozdiel v cene medzi benzínovým a naftovým autom je už dnes obrovský. Taký veľký, že podľa agentúry ICCT (International Council on Clean Transportation), ktorá pred troma rokmi nachytala koncern VW, že podvádza s emisiami, sa už kúpa naftového auta neoplatí. O budúcnosti nehovoriac.

Výhodou naftových áut je samozrejme vyššia účinnosť, a teda nižšia spotreba paliva. Lenže tento bonus nedokáže vykompenzovať rozdiel v cene. V laboratóriu síce naftové motory vykazujú o 15 % nižšiu produkciu CO2 na kilometer, ktorá je úmerná spotrebe paliva, ale v reálnej premávke je to podľa ICCT výrazne menej. ICCT to ukazuje na príklade Volkswagenu Golf, ktorý je nielen najpredávanejším autom v Európe, ale aj veľmi rozšíreným modelom v USA. V Nemecku stojí vo verzii Comfortline s motorom 1,5 TSI 24 050 eur.

So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a systémom vypínania dvoch valcov vyprodukuje v reálnej premávke 114 až 116 gramov CO2 na kilometer, čo je maximálne o päť gramov viac ako rovnako výkonný Golf 2,0 TDI, ktorý je však o 3 400 eur drahší. Ešte horšie vychádza z porovnania naftový Golf, ak je vybavený 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Potom sa rozdiel v produkcii CO2 medzi benzínom a naftou scvrkne na zanedbateľný jeden gram. Produkcia oxidov dusíka je však pri dieseloch výrazne vyššia.

Ak to prepočítame na spotrebu, benzínový Golf si potiahne z nádrže o 0,8, respektíve s prevodovkou DSG o 0,6 litra paliva viac. Návratnosť investície takmer 4 000 eur je potom naozaj diskutabilná. Zdá sa, že na to pomaly prichádzajú aj samotní zákazníci. Predaj naftových áut v Európe prudko klesá. Najzreteľnejšie je to v Nemecku, kde padol podiel dieselových modelov v roku 2016 na 46 % a vlani na 39 %. Tento rok sa očakáva pokles pod tridsať percent, čo je stav spred dvoch desaťročí.

Nové normy Euro 6c a Euro 6d budú mať navyše negatívny vplyv na cenu nových naftových áut. Predpokladá sa, že dodatočné technológie na úpravu emisií budú predstavovať priemerne 500 eur na jedno vozidlo. To opäť preklopí misku váh na stranu benzínu. Ak k tomu pripočítame zákaz vjazdu naftových vozidiel do centier veľkých európskych miest, nečaká dieselové autá príliš svetlá budúcnosť. Výrobcovia na to už reagujú škrtaním naftových motorov v segmente malých vozidiel.

Porovnanie produkcie CO2 VW Golf

Model Palivo Prevodovka Výkon CO2 Spotreba
VW Golf 1,5 TSI ACT Benzín 6M 110 kW 114 – 116 g/km 4,9 l/100 km
VW Golf 2,0 TDI Nafta 6M 110 kW 109 – 111 g/km 4,1 l/100 km
Rozdiel – 5 g/km – 0,8 l/100 km

Porovnanie produkcie CO2 VW Golf

Model Palivo Prevodovka Výkon CO2 Spotreba
VW Golf 1,5 TSI ACT Benzín 7-DSG 110 kW 112 – 114 g/km 4,8 l/100 km
VW Golf 2,0 TDI Nafta 7-DSG 110 kW 111 – 117 g/km 4,2 l/100 km
Rozdiel – 1 g/km – 0,6 l/100 km

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #nafta #ICCT #spotreba paliva #dieselgate #naftové motory
Články podľa značiek