Oneskorená údržba môže byť drahá

Návšteva servisu po zime nie je lacná záležitosť, no aj tak by ste nemali váhať vykonať aspoň preventívnu kontrolu.

31.05.2011 18:24
Servis
Servis
debata

Spomeňme používanie zimných pneumatík pri vyšších teplotách. Stačí jeden mesiac oneskoreného prezutia a na horúcom asfalte sa ich životnosť podstatne skráti. Zničiť však môžete ľahko aj letné pneumatiky. Po zime je totiž často narušená geometria náprav. Tá vedie k nerovnomernému opotrebovaniu dezénu. Kontrola a nastavenie geometrie pritom nie je drahá záležitosť.

Nejde však len o ekonomické hľadisko. Podstatná je aj bezpečnosť. Nesprávna geometria má napríklad zásadný vplyv na smerovú stabilitu vozidla, ako aj na stabilitu počas prudkého brzdenia. O význame bŕzd, ktoré v zime tiež trpeli vlhkom, mrazom a posypmi, azda ani nemá zmysel diskutovať. Ich kontrola vrátane kontroly bodu varu brzdovej kvapaliny by mala byť samozrejmosťou.

Podobne je to s neodstránením poškodenia protikoróznej ochrany karosérie od kamienkov a posypov. Kým vyumývanie podvozka tlakovou vodou a následné ošetrenie protikoróznym sprejom na poškodených miestach stojí okolo 20 €, pri tmelení, vyváraní či lakovaní musíte počítať s neporovnateľne vyššou investíciou.

Ak ste skutočný pedant, určite sa vaše auto neurazí, keď sa budete zaujímať aj o niektoré detaily. Napríklad o stav tesniacich manžiet na polosiach či o ošetrenie pántov dverí sprejmi na teflonovej báze. Vhodné je vymeniť vzduchový filter, vypustiť kondenzát palivového filtra a vyčistiť výparník klimatizácie protibakteriálnym sprejom.

Jarné „upratovanie“ teda prináša množstvo servisných úkonov. Na niektoré stačíme sami, no je otázne, či vynechaním návštevy servisu naozaj ušetríme. Uveďme príklad. Naozaj spotrebujete celý protikorózny sprej, silikón či zinkový nástrek? Bez montážnej jamy, rampy alebo zdviháka tiež nedokážete zbaviť podvozok nánosov agresívnej soli a nečistôt pod výfukovým potrubím či v podblatníkoch. V servise však trvajte na preventívnej prehliadke a až potom si ujasnite rozsah opráv. Niektoré značky ju ponúkajú v jarnom období zadarmo. Vyžite teda príležitosť.

Čo je dobré skontrolovať na aute po zime

Podvozok – potrebuje dôkladné umytie tlakovou vodou a saponátmi. Zbavíte ho silne korozívnej soli a nečistôt zo zimných posypov.

Karoséria – je po zime zanesená nečistotami a soľou, najmä v oblasti podbehov a pántov dverí. Nestačí len umytie na umývacej linke, ale je vhodné použiť tlakovú vodu. Situáciu si môžete uľahčiť využitím služieb ručných umyvárok.

Tesnosť motora – ak je auto na zdviháku, je dobré skontrolovať tesnosť olejovej vane motora a prevodovky.

Tesniace manžety – je dobré skontrolovať funkčnosť tesniacich manžiet riadenia a polosí. Ich poškodenie môže veľmi nepriaznivo pôsobiť na životnosť čapov a kĺbov.

Brzdová kvapalina – okrem kontroly účinnosti bŕzd je dobré preveriť bod varu brzdovej kvapaliny.

Sklá – sklenené časti trpia v zime odstreľujúcimi kamienkami. Malé poškodenia je výhodné opraviť ešte predtým, než sa puklina rozrastie.

Svetlá – ak ste počas zimy vymieňali žiarovku, je vhodné nastavenie stretávacích a diaľkových svetiel.

Pneumatiky – prezutie zimných za letné je nevyhnutné. Po výmene je samozrejmosťou vyváženie kolies.

Nápravy – trpia v zime zvýšenou záťažou. Často dochádza k zmene geometrie náprav, ktorá má vplyv na kvalitu jazdných vlastností a bezpečnosť. Pri výmene pneumatík si teda dajte skontrolovať aj geometriu.

Stierače – gumičky stieračov dostanú v zime poriadne zabrať. Často stratia pôvodnú pružnosť a sú prakticky nefunkčné. Treba ich vymeniť.

Motor – nevyžaduje žiadnu zvláštnu pozornosť. Netreba meniť olej ani chladiace médium. Je však dobré skontrolovať stav týchto prevádzkových kvapalín. To môžete urobiť aj sami.

Akumulátor – je v zime veľmi namáhaný studenými štartmi. Bezúdržbové akumulátory nevyžadujú žiadnu zvláštnu údržbu. Pri starších batériách však skontrolujte hustotu a množstvo elektrolytu.

Filtre – po zime je vhodné vyčistiť vzduchový filter tlakovým vzduchom. Ak je však príliš zanesený alebo poškodený, je lepšie ho vymeniť.

Čo by mala obsahovať servisná prehliadka vozidla
1. Kontrola funkčnosti svetiel
2. Kontrola nastavenia svetiel
3. Kontrola bŕzd na valcovej skúšobni
4. Kontrola stavu pneumatík
5. Kontrola množstva brzdovej kvapaliny a bodu varu
6. Kontrola tesnosti chladiacej sústavy
7. Kontrola množstva chladiacej kvapaliny
8. Kontrola stavu akumulátora a pólových vývodov
9. Kontrola množstva motorového oleja
10. Kontrola funkčnosti ostrekovačov svetiel
11. Kontrola funkcie stieračov
12. Kontrola funkcií riadenia a spojky
13. Kontrola elektrickej výbavy vozidla

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek