Je to vážne. Nemci môžu zakázať naftové motory! Rozhodol o tom súd

Dnešné rozhodnutie spolkového správneho súdu v Lipsku môže ovplyvniť celý automobilový priemysel. Odobrilo totiž postup nemeckých miest, ktoré plánujú zákaz vjazdu naftových áut. Tieto zákazy považuje súd za prípustné.

27.02.2018 16:00
debata (28)
Ak stratí o naftové autá záujem Nemecko, teda... Foto: Volkswagen
VW - TDI Ak stratí o naftové autá záujem Nemecko, teda najväčší automobilový trh v Európe a tiež bašta európskeho automobilového priemyslu, výroba a vývoj novej generácie dieselov budú absolútne nerentabilné.
Prvé zákazy jazdy naftových áut v niektorých nemeckých mestách by podľa ochrancov životného prostredia z organizácie Deutsche Umwelthilfe, ktorá prípad iniciovala, mohli prísť už tento rok. Týkať sa pritom môžu niekoľko desiatok miest. Spolkový správny súd pojednával v tejto súvislosti dva prípady, v ktorých súdy nižších inštancií nariadili Severnému Porýniu-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravili plány čistoty ovzdušia pre Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tieto mestá začali dodržovať hraničné hodnoty pre oxid dusičitý (NO2).

Súd v Stuttgarte pritom konštatoval, že zákazy jazdy naftových áut sú najefektívnejším opatrením na zlepšenie čistoty ovzdušia a je k nim možné pristúpiť bez ďalších legislatívnych zmien už teraz. S tým dnes vyslovil súhlas aj nemecký najvyšší správny súd, keď dovolanie týkajúce sa dvojice miest odmietol. Analytici sa domnievajú, že dosahy tohto verdiktu môžu byť dramatické a nemusia sa týkať len väčšiny zo zhruba 15 miliónov dieselových osobných áut v Nemecku. Pozorovatelia očakávajú, že rozsudok bude mať vplyv aj v iných krajinách.

Napríklad vývozom ojazdených naftových áut na východ od Nemecka, kde sa môžu podieľať na väčšom znečistení ovzdušia. Už teraz ceny naftových áut v Nemecku padajú a klesá aj ich podiel na trhu na rekordné minimá. Zákaz jazdy v mestách totiž prípadných záujemcov odrádza od kúpy. Nemecko je pritom najväčším európskym producentom áut a aj najväčším automobilovým trhom Európy. Ak bude negatívny vývoj registrácií naftových áut naďalej pokračovať, čo rozhodnutie správneho súdu pravdepodobne spôsobí, stratia automobilky dôvod investovať do vývoja dieselových motorov.

To môže viesť k úplnému zrušeniu výroby naftových osobných áut. Viaceré automobilky už k tomuto kroku pristupujú. Najnovšie Porsche stiahlo z montážnych liniek naftové verzie modelov Panamera a Macan. Osud dieselového Cayenne je zatiaľ nejasný. Škoda tiež ruší naftový motor v inovovanej Fabii. O prechode na benzínové hybridy hovorí už dlhšie Volvo. Najnovšie pripravuje koncern FCA, plán zrušenia naftových osobných modelov do roku 2022. Ich výroba by bola jednoducho nerentabilná a vývoj verzií splňujúcich nové emisné normy extrémne drahý. Dotkne sa to značiek Fiat, Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Maserati a Alfa Romeo.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #dieselgate #naftové motory
Články podľa značiek