JATO Dynamics: Svet sa zbláznil do SUV. Toto je 20 najpredávanejších

Verili by ste, že až 34 % všetkých vlani predaných nových áut vo svete si prisvojila trieda SUV? Ich popularita rastie raketovým tempom. To najpredávanejšie vyrába Nissan. Qashqai to však rozhodne nie je. A je tu viacero prekvapení vrátane čínskych.

28.02.2018 06:00
debata
Viac ako každé tretie predané nové auto bolo... Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser - 2018 Viac ako každé tretie predané nové auto bolo vlani SUV. Ich najväčším výrobcom je Toyota. I keď zlato v rebríčku modelov jej nepatrí.

Agentúra JATO Dynamics vydala štatistku, ktorá analyzuje predaj kategórie SUV a crossoverov za vlaňajší rok. Trend je nezvratný. Tento segment naberá na sile s neuveriteľnou intenzitou. Roku 2017 bolo na 52 sledovaných trhoch všetkých kontinentov zaregistrovaných 27,85 milióna nových SUV. Ich podiel na celkovom predaji áut, ktorý vlani dosiahol rekordných 86 miliónov kusov, tak predstavoval 34 %. To znamená, že každé tretie nové vozidlo je práve SUV. Medziročne si táto trieda polepšila o 12,7 percen­tuálneho bodu.

Ešte v roku 2014 sa pritom predalo „len“ 16,66 milióna SUV. Najviac rástol dopyt v Južnej Amerike, kde registrácie akcelerovali o 39 %. Podobne je to v Japonsku s 29,5 % nárastom, ale aj v Európe, na Blízkom východe či v Afrike, kde sa predalo v medziročnom porovnaní priemerne o 19,2 % viac vozidiel tejto triedy. Veľký potenciál má podľa JATO Dynamics Argentína a Brazília, kde nedosahujú SUV ani štvrtinový podiel. Boom sa očakáva aj v Turecku, Malajzii, Južnej Afrike, Mexiku a Indii.

Najpredávanejším SUV planéty je Nissan X-Trail... Foto: Nissan
Nissan X-Trail - 2018 Najpredávanejším SUV planéty je Nissan X-Trail pred Toyotou RAV4 a Hondou CR-V.

Automobilky na tento trend reagujú rozšírenou ponukou. Kto tu dnes nie je zastúpený, prehráva. SUV začínajú byť kľúčové dokonca aj pre luxusné značky ako Bentley, Rolls-Royce alebo Lamborghini. Výrobu crossoveru nevylúčilo dokonca ani Ferrari. A ktoré modely vedú svetový rebríček? Európsky bestseller Nissan Qashaqai to veru nie je, i keď zlato si Nissan predsa len odváža. Kráľom triedy je totiž jeho väčší X-Trail (Rogue) s 814 495 regis­tráciami. Za ním nasleduje Toyota RAV4 a Honda CR-V. Japonci teda obsadili prvé tri priečky.

Volkswagenu sa podarilo s Tiguanom vyšplhať... Foto: Volkswagen
VW Tiguan Allspace - 2017 Volkswagenu sa podarilo s Tiguanom vyšplhať hneď za tri najúspešnejšie japonské modely. Jeho odbyt vzrástol vlani s príchodom novej generácie o 34 %

Šampanské otvárajú aj vo Volkswagene. Nový Tiguan je totiž svetovou štvorkou. A to si polepšil o neuveriteľných 34 %. Do prvej desiatky sa ešte zmestí Honda HR-V, Ford Kuga, Hyundai Tucson, spomínaný Nissan Qashqai a Mazda CX-5 na desiatom mieste. Pred ňou je prekvapenie v podobe čínskeho SUV Great Wall Haval H6. Napokon pre Európanov neznámych čínskych produktov je tu viac. V druhej desiatke nájdeme napríklad Geely Boyue, GAC Trumpchi GS4 či úplne nový Baojun 510, ktorý si v prvom roku predaja privlastnil hneď 363 949 registrácií a vyšvihol sa na 13. priečku.

Nám neznáme čínske SUV Great Wall Haval/Hover... Foto: Great Wall
Great Wall Hover 6 Nám neznáme čínske SUV Great Wall Haval/Hover H6 sa dostalo do prvej desiatky.

Porazil aj zavedené mená ako Mercedes-Benz GLC, Ford Explorer, Ford Edge, Jeep Grand Cherokee a je len tesne za Kiou Sportage alebo Chevroletom Equinox. To jasne dokumentuje silu čínskeho trhu. Aj bez exportu si ríša stredu trúfa na top pozície. Najúspešnejšie sú však nepochybne japonské značky. Najviac SUV predala vlani Toyota s odbytom 1,94 milióna SUV a za ňou Nissan (1,85 mil.) a Honda (1,82 mil.). Najpopulárnejšie sú kompaktné SUV, ktoré „okupujú“ až 41 % podiel z trhového koláča. Pritom si polepšili o 12,5 %, keď sa pre ne rozhodlo vlani 11,29 milióna zákazníkov.

Stredne veľké SUV majú 25-percentný podiel a malé 21-percentný. JATO Dynamics predpokladá, že súčasný trend bude pokračovať aj v budúcnosti. Na druhej strane znamená nadvláda SUV pokles odbytu klasických áut, najmä triedy MPV a sedanov. Otázkou ostáva, prečo sú tak veľmi populárne. Majú vyššiu hmotnosť a horšiu aerodynamiku, čo zvyšuje spotrebu paliva a prevádzkové náklady, sú výrazne drahšie a často nie sú vybavené ani pohonom 4×4. Jediným bonusom v porovnaní napríklad s kombi tak ostáva väčšia svetlá výška a ľahšie nastupovanie. Svet sa asi zbláznil.

Najpredávanejšie SUV sveta (2017)

Model Predaj 2017 Rozdiel vs. 2016
1. Nissan X-Trail/Rogue 814 495 +6 %
2. Toyota RAV4 770 296 +11 %
3. Honda CR-V 749 151 +7 %
4. VW Tiguan 695 383 +34 %
5. Honda HR-V/XR-V/Vezel 689 798 –4 %
6. Ford Kuga/Escape 644 622 +3 %
7. Hyundai Tucson 573 937 –4 %
8. Nissan Qashqai/Rogue Sport 515 718 +19 %
9. Great Wall Haval/Hover H6 509 102 –12 %
10. Mazda CX-5 398 773 +13 %
11. Kia Sportage/KX5 398 618 –22 %
12. Chevrolet Equinox 379 602 +38 %
13. Baojun 510 363 949
14. Toyota Highlander/Kluger 352 587 +12 %
15. GAC Trumpchi GS4 337 330 +1 %
16. Mercedes-Benz GLC 325 644 +37 %
17. Ford Explorer 320 695 +12 %
18. Jeep Grand Cherokee 294 228 +8 %
19. Ford Edge 289 360 –1 %
20. Geely Boyue 286 885 +163 %

Najpredávanejšie SUV podľa značiek

Značka Predaj 2017 Rozdiel vs. 2016
1. Toyota 1 944 413 +30 %
2. Nissan 1 850 045 +13 %
3. Honda 1 825 032 +12 %
4. Ford 1 570 217 +3 %
5. Jeep 1 388 493 0 %
6. Hyundai 1 196 099 –3 %
7. Chevrolet 900 613 +7 %
8. Volkswagen 868 862 +53 %
9. Great Wall 859 349 –9 %
10. Kia 811 304 –9 %
11. Mercedes-Benz 766 603 +18 %
12. Audi 670 186 +11 %
13. BMW 668 325 +10 %
14. Mazda 663 730 +18 %
15. Geely 630 532 +44 %
16. Renault 602 833 +13 %
17. Changan 557 999 +21 %
18. Peugeot 543 850 +70 %
19. Baojun 514 004 +60 %
20. Buick 476 861 –6 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek