Edmunds: Ktoré značky majú najvernejších zákazníkov? Japonské!

Vernosť k značke je pre automobilky obrovskou výhodou. Udržať lojalitu zákazníkov je však dnes ťažšie ako kedykoľvek predtým. Napriek tomu sú výrobcovia, ktorí to vedia. Na čele je Toyota, Honda a Subaru. Na dne Dodge, Chrysler a Smart.

20.03.2018 12:00
debata
Do prieskumu vernosti bolo zahrnutých 13,9... Foto: Toyota
Žena za volantom Do prieskumu vernosti bolo zahrnutých 13,9 milióna vozidiel predaných od roku 2007 do roku 2017.

Americká agentúra Edmunds vydala zaujímavú správu Trade-In Loyalty Report. Mapuje lojalitu zákazníkov k automobilovým značkám. A je pomerne hodnoverná, keďže výsledné dáta vychádzajú z prieskumu, do ktorého bolo zahrnutých 13,9 milióna vozidiel predaných v priebehu desiatich rokov, presne od roku 2007 do roku 2017. Edmunds konštatuje, že udržať si zákazníka je pre automobilových výrobcov čoraz ťažšie. Kým v minulosti stačila kvalita, dnes vstupujú do hry nové faktory.

Najvernejších zákazníkov má Toyota. Ostáva pri... Foto: Toyota
Toyota RAV4 Hybrid - 2016 Najvernejších zákazníkov má Toyota. Ostáva pri nej až 63 % majiteľov. A to vďaka širokej ponuke SUV, nekonfliktnému dizajnu a dlhoročnej povesti vysokej kvality značky.

Tým najdôležitejším je zmena zákazníckeho vkusu. Trh sa mení ako nikdy predtým. Svet doslova zachvátil ošiaľ SUV. Veď vlani bolo každé nové tretie predané auto práve z tohto segmentu. Kto nemal dostatočnú ponuku SUV a crossoverov, nemohol v posledných rokoch počítať s vernosťou klientov. Tí sa jednoducho odpútali od tradičných hatchbackov, sedanov či MPV a zamierili k výrobcovi, ktorý im vedel ponúknuť úžitkovo-športový model. Trend je pritom dlhodobý. Veď až 75 % zákazníkov, ktorí už mali jedno SUV, si kúpilo ďalšie.

Subaru je pomerne nenápadná značka. No klienti... Foto: Subaru
Subaru XV - 2016 Subaru je pomerne nenápadná značka. No klienti sú jej verní až na 61 %. To je druhý najlepší výsledok.

Ako to teda dopadlo? Výsledok je práve mixom ponuky SUV, príťažlivého dizajnu a kvality. Víťazne z neho vyšla japonská Toyota. Pri tejto značke ostáva až 63 % bývalých zákazníkov. Pri kúpe nového auta sa jednoducho rozhodnú opäť pre Toyotu. Nasleduje Subaru so 61-percentnou vernosťou a tretia Honda, ktorá má len o jedno percento menej verných klientov. Všetky spája práve kvalita a dlhoročná ponuka SUV. Nasleduje RAM, Chevrolet, Hyundai a Kia. Skokanom prieskumu sa stala Mazda, ktorá si polepšila až o 21 % na výsledných 43, najmä vďaka úspešnému modelu CX-5.

Prémiovému segmentu trhu kraľuje Lexus s... Foto: Lexus
Lexus RX - 2016 Prémiovému segmentu trhu kraľuje Lexus s vernosťou 51 %

V prémiovom „rybníku“ je kráľom vernosti Lexus (51 %), opäť značka Toyoty, a za ním Audi (47 %), Land Rover (40 %) a Mercedes-Benz (39 %). Ten padol za posledných desať rokov o 10 %, kým väčšina jeho konkurentov si v lojalite polepšila. Najviac klientov však v USA stratil Cadillac. Vernosť jeho bývalých zákazníkov padla v priebehu dekády až o 12 %. Z čoho tešiť sa nemá ani Jaguar. So svojím prvým SUV jednoducho meškal až príliš dlho. Modely F-Pace, E-Pace a nový elektromobil I-Pace mu však iste pomôžu.

Vernosť zákazníkov k značkám

Značka Vernosť (2017) Vernosť (2007) Rozdiel
1. Toyota 63 % 58 % + 5 %
2. Subaru 61 % 45 % + 16 %
3. Honda 60 % 55 % + 5 %
4. RAM 54 % –
5. Chevrolet 54% 50 % + 4 %
6. Hyundai 52 % 53 % – 1 %
7. Kia 51 % 42 % + 9 %
8. Lexus 51 % 49 % + 2 %
9. Nissan 48% 44% + 4 %
10. Ford 48% 44% + 4 %
11. Audi 47% 34% + 13 %
12. Mazda 44% 23% + 21 %
13. Jeep 41% 30% + 11 %
14. Land Rover 40% 29% + 11 %
15. Mercedes-Benz 39% 49% – 10 %
16. Porsche 38% 41% – 3 %
17. Volkswagen 37% 34% + 3 %
18. BMW 36% 26% + 10 %
19. GMC 35% 37% – 2 %
20. Cadillac 31% 43% – 12 %
21. Acura 31% 32% – 1 %
22. Buick 29% 35% – 6 %
23. Lincoln 28% 27% + 1 %
24. Volvo 26% 33% –7 %
25. Mini 24% 9% + 15 %
26. Jaguar 24% 30% – 7 %
27. Fiat 22
28. Infiniti 22% 18% + 4 %
29. Mitsubishi 21% 24% – 3 %
30. Dodge 19% 37% – 18 %
31. Smart 19% 0%
32. Chrysler 16% 29% – 13 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vernosť #Edmunds
Články podľa značiek