ADAC: Kedy sa dostaví prínos elektromobilu? Až po 580 000 km!

Sú elektromobily spásou pre túto planétu? Nemecká štúdia ukazuje, že až také čisté nie sú. Negatívne výsledky prekvapili aj samotných tvorcov. Víťazne totiž z ekosúboja občas vychádzajú naftové autá.

26.03.2018 12:00
debata (8)
Veľké elektromobily nie sú príliš ekologické.... Foto: Tesla
Tesla - dobíjanie Veľké elektromobily nie sú príliš ekologické. Musia najazdiť ohromnú porciu kilometrov, aby bola ich emisná stopa menšia ako áut s benzínovým motorom.

Považuje sa to takmer za samozrejmé. Jedinou cestou k zníženiu negatívneho vplyvu áut na životné prostredie je elektrifikácia. Lenže na čistotu elektromobilu sa nemôžme pozerať len z hľadiska lokálnych emisií. Do vzorca musíme započítať celú uhlíkovú stopu. A to od výroby vozidla, akumulátorov či samotnej elektrickej energie. Potom sa karty obracajú. A to dokonca aj v prospech dnes pranierovanej nafty. Dokladuje to štúdia nemeckého autoklubu ADAC a Výskumného centra energie a životného prostredia v Heidelbergu. Ten všetko spočítal. Výsledky nie sú pre elektromobily nijako extra lichotivé.

Elektrina nemusí byť čistá

Štúdia brala ohľad na všetky fázy života vozidla od jeho výroby, užívania až po recykláciu a produkciu paliva či elektrickej energie. Potom spočítala a porovnala uhlíkovú stopu vozidiel spaľujúcich benzín, vozidiel s naftovým motorom, čistých elektromobilov ale aj hybridov a plug-in hybridov. Ukázalo sa, že v neprospech elektrických áut hrá nielen extrémne vysoká produkcia CO2 pri výrobe akumulátorov, ale aj „špinavá“ elektrina. Veď v takom Nemecku pochádza až 45 % všetkej dodanej elektrickej energie z elektrární spaľujúcich hnedé alebo čierne uhlie.

Z takéhoto pohľadu potom vychádza, že napríklad auto vyššej strednej triedy s naftovým spaľovacím motorom vyprodukuje pri najazdení 150 000 km 33 000 kilogramov C02, čo predstavuje 219 gramov na kilometer. Lenže taký veľký elektromobil nechá za sebou stopu 277 g/km! Výsledky v tabuľkách potom udávajú, koľko musí prejsť elektromobil kilometrov, aby sa uňho dostavil želaný ekologický efekt. A to nielen lokálny.

Diesel nie je na odpis

Pritom vychádzali experti z dnešného energetického mixu v Európe, ale tiež z fikcie, ak by všetka elektrická energia pochádzala výlučne z obnoviteľných zdrojov, čo, samozrejme, nie je možné. Čísla – a priznajme, že negatívne – prekvapili i samotných autorov štúdie. Najväčším hriešnikom sú nepochybne elektromobily vyššej triedy, teda čosi ako Tesla S. Majú najvyššiu spotrebu elektriny, a preto potrebujú akumulátory s veľkou kapacitou. Na to, aby sa ich emisie vyrovnali naftovým autám, musia prejsť až neuveriteľných 580 000 km v porovnaní s naftovým konkurentom a 116 000 km v porovnaní s benzínovým proťajškom.

Dieselové motory ukázali svoju ekologickú... Foto: Teknikens Värld
Dieselgate Dieselové motory ukázali svoju ekologickú prevahu v produkcii C02 pri veľkých autách.

Lepšie vyznieva štatistka pri autách nižšej strednej triedy, teda pri rozšírených kompaktoch, ktoré majú nižšiu spotrebu energie vrátane tej elektrickej. Elektromobily tu vylučujú len 150 g CO2 na kilometer, kým naftové autá 186 a benzínové 201 gramov. Takže elektromobilom stačí najazdiť 45 000 km v porovnaní s benzínovými a 57 000 v porovnaní s naftovými autami. Následne začnú mať ekologickú prevahu. V tejto triede hodnotil ADAC aj emisnú stopu vozidiel na LPG (188 g/km) a na zemný plyn CNG (174 g/km). Aj tu vyšli elektromobily lepšie. Stačí im najazdiť približne 55 000 km a už sú ekologickejšie. Stále je to ale dosť veľká porcia kilometrov.

Každý pohon má svoje pre

Zaujímavé je tiež porovnanie s hybridmi a plug-in hybridmi. Takým batériovým hybridom sa elektromobil vyrovná až po 106 000 a hybridom po 60 000 kilometroch. V triede malých áut nie je prednosť elektromobilov tiež extra výrazná, hoci boj o emisie vyhrávajú s produkciou 158 g CO2 na kilometer. Až za nimi sú naftové autá s produkciou 166 g. Paradoxne najhoršie dopadli hybridy s výsledkom 178 g. Boli dokonca o gram horšie ako benzínové autá (177 g). Aj tak sa však ekologický efekt dostavuje veľmi neskoro. Po najazdení 80 000, respektíve 111 000 kilometrov v porovnaní s autami so spaľovacím motorom a po 58 000 kilometroch v porovnaní s hybridmi.

Pozitívny vplyv elektromobilov na ochranu životného prostredia nie je dnes teda až taký jednoznačný. Najmä nie pri veľkých elektrických limuzínach. Tu vyhrávajú naftové motory. Zmeniť by to mohla výroba čistejšej elektrickej energie. Lenže tá je vo hviezdach. Nemecké uhoľné elektrárne šliapu zatiaľ na plné obrátky. To celkové skóre elektromobilov zhoršuje. Preto ADAC varuje pred preferovaním jedného druhu pohonu. Odporúča k nim pristupovať diferencovane a nelámať palicu nad naftou.

Vyššia stredná trieda

Porovnanie emisií Elektrina vyrábaná energetickým mixom Elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov
Porovnanie s benzínovými autami od 116 000 km od 50 000 km
Porovnanie s naftovými autami od 580 000 km od 70 000 km
Porovnanie s plug-in hybridmi (mix) od 130 000 km od 46 000 km
Porovnanie s plug-in hybridmi (obnov. zdroj.) od 54 000 km

Nižšia stredná trieda

Porovnanie emisií Elektrina vyrábaná energetickým mixom Elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov
Porovnanie s benzínovými autami od 45 000 km od 21 000 km
Porovnanie s autami na LPG od 55 000 km od 23 000 km
Porovnanie s naftovými autami od 57 000 km od 23 000 km
Porovnanie s hybridmi od 60 000 km od 16 000 km
Porovnanie s plug-in hybridmi (mix) od 106 000 km od 16 000 km
Porovnanie s plug-in hybridmi (obnov. zdroj.) od 24 000 km

Malé autá

Porovnanie emisií Elektrina vyrábaná energetickým mixom Elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov
Porovnanie s benzínovými autami od 80 000 km od 24 000 km
Porovnanie s naftovými autami od 111 000 km od 25 000 km
Porovnanie s hybridmi od 58 000 km od 14 000 km

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily
Články podľa značiek