Koľko „žerie“ auto v skutočnosti? Tak odpoveď na túto otázku rozhodne nenájdete v parametroch udávaných výrobcom. Skutočnosť na ceste je diametrálne odlišná od údajov nameraných v laboratóriách. Za posledných desať rokov stúpla odchýlka normovanej a reálnej konzumácie paliva priemerne o viac ako 40 %. Dôvody sú dobre známe. Preto je dobré, že občas sa nájde organizácia, ktorá si dá tú prácu a autá otestuje v skutočnej premávke. Navyše na rovnakej trase, takže údaje možno porovnávať.
Realita sa ukáže až na ceste
Urobil to aj český automobilový server Auto.cz, ktorý väčšinu testovaných vozidiel preženie cez svoj okruh dlhý približne 50 km. Nachádza v blízkosti Plzne. Obsahuje mestskú premávku, okresné cesty, diaľničné úseky aj pasáže so stúpaním a s klesaním. Každé vozidlo štartuje na trasu so zahriatym motorom, ale aj so spustenou klimatizáciou. Redaktori dodržujú rýchlostné limity, pričom jazdný štýl klasifikujú ako stredne dynamický. Jednoducho auto využívajú ako bežný vodič, nie ako vodič, ktorý si zakladá na ekonomickej jazde.
To, čo redaktori nevedia ovplyvniť, je počasie a ročná doba, ktorá má na konzumáciu paliva vplyv. Výsledná spotreba je odčítaná z palubného počítača. Aj tu môže dôjsť k istému skresleniu. Dotankovanie nádrže doplna by bolo asi objektívnejšie, no na druhej strane stojí fakt, že aj údaj počítača má k realite stále oveľa bližšie ako ten v „techničáku“. Ako to teda dopadlo? Výsledky sú zaujímavé, veď medzi päťdesiatimi testovanými vozidlami je široké spektrum modelov od malej Mazdy 2 až po Mercedes-Benz triedy G či ostré BMW 3. Zastúpené sú benzíny, diesely, hybridy aj plug-in hybridy.
Nafta stále na čele. Downsizing jej nestačí
Úplne najúspornejším modelom bol Peugeot 308 s novým dieselom 1,5 BlueHDi (96 kW). Priemerne spotreboval 5,5 litra nafty na 100 km, hoci podľa výrobcu to malo byť len 3,7 litra. Aj tak nedal iným šancu. Tesne za ním s priemerom 5,8 litra skončil Seat Leon 2,0 TDI (110 kW). Mal nižšiu spotrebu ako tretí najlepší model Seat Ibiza s módnym benzínovým trojvalcom 1,0 TSI (70 kW). Takže vidieť, že dieselové motory sú hospodárnosťou nedostižné. Na štvrtom mieste skončilo luxusné BMW 740e (190 kW), lenže si pomohlo plug-in hybridnou sústavou. Na trať vyrážalo s plne nabitými batériami. Takže jeho priemer 6,1 litra nemožno celkom porovnávať s ostatnými účastníkmi testu.
Nasleduje Mazda 2 s atmosférickým benzínovým motorom 1,5 SkyActiv-G (55 kW) so spotrebou 6,1 litra a ďalej Seat Ibiza s novým dvakrát výkonnejším 4-valcom 1,5 TSI (110 kW), ktorý ukazuje identickým údajom 6,1 litra, že vie byť úsporný nielen v laboratóriu, ale aj na ceste. Skvelý výsledok 6,3 litra dosiahlo aj športové Audi A5 Sportback 2,0 TDI ( 140 kW), ktoré len potvrdzuje, že diesel vo väčšom aute má stále svoje opodstatnenie. Zaujímavé je to aj na 8. a 9. mieste. V tesnom závese tu nájdeme Mazdu 3 1,5 SkyActiv-G (74 kW), ktorá spotrebou 6,3 litra porazila menej výkonný, menší a slabší Citroën C3 s 3-valcom 1,2 PureTech (60 kW). Ďalší dôkaz, že prílišný downsizing funguje len v laboratóriách. Podľa údajov výrobcu by malo byť poradie týchto áut totiž presne opačné.
Hybrid nie vždy funguje
Prvú desiatku uzatvára Kia Rio 1,4 CVVT (74 kW), ktorá si „potiahla“ podobnú porciu paliva ako oveľa väčší a výkonnejší dieselový Mercedes-Benz CLA Shooting brake s naftovým motorom 220d, a to dokonca s automatickou prevodovkou. Opäť triumf nafty, ktorú dnes mnohí odpisujú. Zaujímavé je to však aj na konci rebríčka. Také BMW 540i (250 kW) si vypýta na 100 km 9,5 litra benzínu a ostré BMW M240i (250 kW) 9,6 litra paliva. Vzhľadom na výkon táto spotreba nijako neudivuje.
Horšie je to s hybridným Lexusom LS 500h (220 kW), ktorý by mal spotrebovať len 7,1 litra benzínu, no v skutočnosti je to až 11,6 litra, čo je nielen viac ako spomínané výkonné 6-valcové BMW, ale dokonca viac ako Mercedes-AMG E (295 kW) alebo brutálne Audi RS5 (331 kW). Takže hybrid nemusí byť vždy riešením. Menej si vypýtal dokonca aj ťažký antiaerodynamický pikap VW Amarok so 6-valcom 3,0 TDI (165 kW). Na chvoste rebríčka zostal pravoverný off-road Mercedes-Benz G 350d (180 kW) so spotrebou 14,1 litra nafty na 100 km. Od hranatého terénneho predátora s hmotnosťou 2,5 tony však asi ani nič iné nečakáte.
Spotreba testovaných vozidiel
Poradie | Model | Modelový rok | Motor | Výkon (kW) | Prevodovka | Reálna spotreba (l/100 km) | Udávaná spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Peugeot 308 | 2018 | 1.5 BlueHDi | 96 | manuálna | 5,5 | 3,7 |
2. | Seat Leon ST | 2016 | 2.0 TDI | 110 | manuálna | 5,8 | 4,2 |
3. | Seat Ibiza | 2017 | 1.0 TSI | 70 | manuálna | 6,0 | 4,7 |
4. – 6. | BMW 7 | 2017 | 740e | 190 | automatická | 6,1 | 2,5 |
4. – 6. | Mazda 2 | 2017 | 1.5 Skyactiv-G | 55 | manuálna | 6,1 | 4,7 |
4. – 6. | Seat Ibiza | 2018 | 1.5 TSI | 110 | manuálna | 6,1 | 4,9 |
7. – 8. | Audi A5 Sportback | 2017 | 2.0 TDI | 140 | dvojspojková | 6,3 | 4,7 |
7. – 8. | Mazda 3 | 2017 | 1.5 Skyactiv-G | 74 | manuálna | 6,3 | 5,1 |
9. – 11. | Citroën C3 | 2016 | 1.2 PureTech | 60 | manuálna | 6,5 | 4,7 |
9. – 11. | Kia Rio | 2017 | 1.4 CVVT | 74 | manuálna | 6,5 | 5 |
9. – 11. | Mercedes-Benz CLA Shooting Brake | 2016 | 220d | 130 | automatická | 6,5 | 4,6 |
12. – 14. | Renault Mégane Grandtour GT | 2017 | 1.6 dCi | 120 | dvojspojková | 6,6 | 4,7 |
12. – 14. | Seat Arona | 2017 | 1.0 TSI | 85 | manuálna | 6,6 | 4,9 |
12. – 14. | Škoda Yeti | 2017 | 2.0 TDI | 110 | dvojspojková | 6,6 | 5,5 |
15. | Škoda Karoq | 2017 | 2.0 TDI | 110 | dvojspojková | 6,7 | 5,2 |
16. – 17. | BMW 4 Cabrio | 2017 | 435d xDrive | 230 | automatická | 6,9 | 6,3 |
16. – 17. | Honda Jazz | 2018 | 1.5 Turbo | 96 | CVT | 6,9 | 5,4 |
18. – 20. | Audi Q2 | 2016 | 1.4 TFSI | 110 | manuálna | 7,0 | 5,5 |
18. – 20. | Mazda CX-3 | 2017 | 2.0 Skyactiv-G | 88 | manuálna | 7,0 | 5,9 |
18. – 20. | VW Arteon | 2017 | 2.0 BiTDI | 176 | dvojspojková | 7,0 | 5,9 |
21. | VW Tiguan | 2017 | 2.0 TDI | 140 | dvojspojková | 7,1 | 5,7 |
22. – 24. | BMW 2 GT | 2017 | 220i | 141 | automatická | 7,2 | 5,9 |
22. – 24. | Fiat 500X | 2017 | 1.6 MultiJet II | 88 | dvojspojková | 7,2 | 4,3 |
22. – 24. | VW Golf Variant | 2017 | 1.5 TSI Evo | 110 | dvojspojková | 7,2 | 4,9 |
25. – 26. | Honda Civic | 2017 | 1.5 VTEC | 134 | manuálna | 7,3 | 5,8 |
25. – 26. | Seat Ateca | 2017 | 2.0 TDI | 140 | dvojspojková | 7,3 | 5,3 |
27. – 28. | Lexus IS | 2017 | 300h | 133 | CVT | 7,4 | 4,6 |
27. – 28. | VW Passat Alltrack | 2017 | 2.0 BiTDI | 176 | dvojspojková | 7,4 | 6 |
29. | Audi Q5 | 2017 | 2.0 TDI | 140 | dvojspojková | 7,5 | 4,9 |
30. – 33. | BMW 5 Touring | 2018 | 530d xDrive | 195 | automatická | 7,9 | 5,5 |
30. – 33. | BMW X3 | 2018 | xDrive30d | 195 | automatická | 7,9 | 5,8 |
30. – 33. | Renault Captur | 2017 | 1.2 TCe | 87 | dvojspojková | 7,9 | 5,5 |
34. | Jaguar XF Sportbrake | 2018 | 25t | 184 | automatická | 8,0 | 6,8 |
35. | BMW 5 Touring | 2018 | M550d xDrive | 294 | automatická | 8,4 | 6,7 |
36. – 37. | Honda Civic Type R | 2017 | 2.0 VTEC Turbo | 235 | manuálna | 8,5 | 7,7 |
36. – 37. | Seat Leon Cupra | 2017 | 2.0 TSI | 221 | manuálna | 8,5 | 6,9 |
38. | BMW 1 | 2017 | M140i xDrive | 250 | automatická | 9,0 | 7,4 |
39. | Kia Optima SW | 2016 | 2.0 T-GDI | 180 | automatická | 9,2 | 8,2 |
40. | BMW 5 | 2017 | 540i | 250 | automatická | 9,5 | 6,9 |
41. | BMW 2 kupé | 2017 | M240i | 250 | manuálna | 9,6 | 7,8 |
42. | Volvo V90 Cross Country | 2017 | T6 | 235 | automatická | 10,1 | 7,7 |
43. | Kia Stinger | 2017 | 2.0 T-GDI | 188 | automatická | 10,2 | 7,9 |
44. | Audi RS 5 | 2017 | 2.9 TFSI | 331 | automatická | 10,5 | 8,7 |
45. | VW Amarok | 2016 | 3.0 TDI | 165 | automatická | 10,6 | 7,8 |
46. | Mercedes-AMG E | 2017 | E 43 4Matic | 295 | automatická | 10,7 | 8,2 |
47. | Audi S5 | 2016 | 3.0 TFSI | 260 | automatická | 11,3 | 7,3 |
48. | Lexus LS | 2018 | 500h | 220 | CVT | 11,6 | 7,1 |
49. | BMW M3 M Competition | 2017 | 3.0 R6 | 331 | dvojspojková | 11,9 | 8,3 |
50. | Mercedes-Benz G | 2017 | 350d | 180 | automatická | 14,1 | 9,9 |