Česi zmerali reálnu spotrebu 50 áut. Rozdiely sú obrovské

Starý cyklus merania emisií a spotreby NEDC roztvoril nožnice medzi skutočnou a udávanou laboratórnou spotrebou na maximum. Potvrdzuje to aj test päťdesiatich modelov áut, ktoré testoval český server Auto.cz v posledných dvoch rokoch. Výsledky sú naozaj zaujímavé.

05.04.2018 06:00
debata (43)
Česi otestovali celkom 50 áut na okruhu dlhom... Foto: SHUTTERSTOCK
tankovanie, biopalivá, benzín Česi otestovali celkom 50 áut na okruhu dlhom približne 50 kilometrov. Obsahuje mestskú premávku, okresné cesty, diaľničné úseky aj pasáže so stúpaním a s klesaním.

Koľko „žerie“ auto v skutočnosti? Tak odpoveď na túto otázku rozhodne nenájdete v parametroch udávaných výrobcom. Skutočnosť na ceste je diametrálne odlišná od údajov nameraných v laboratóriách. Za posledných desať rokov stúpla odchýlka normovanej a reálnej konzumácie paliva priemerne o viac ako 40 %. Dôvody sú dobre známe. Preto je dobré, že občas sa nájde organizácia, ktorá si dá tú prácu a autá otestuje v skutočnej premávke. Navyše na rovnakej trase, takže údaje možno porovnávať.

Realita sa ukáže až na ceste

Urobil to aj český automobilový server Auto.cz, ktorý väčšinu testovaných vozidiel preženie cez svoj okruh dlhý približne 50 km. Nachádza v blízkosti Plzne. Obsahuje mestskú premávku, okresné cesty, diaľničné úseky aj pasáže so stúpaním a s klesaním. Každé vozidlo štartuje na trasu so zahriatym motorom, ale aj so spustenou klimatizáciou. Redaktori dodržujú rýchlostné limity, pričom jazdný štýl klasifikujú ako stredne dynamický. Jednoducho auto využívajú ako bežný vodič, nie ako vodič, ktorý si zakladá na ekonomickej jazde.

Peugeot 308 1,5 BlueHDi (96 kW) bol... Foto: Peugeot
Peugeot 308 - 2017 Peugeot 308 1,5 BlueHDi (96 kW) bol najúspornejším autom testu. Na okruhu spotreboval len 5,5 litra nafty. Menej ako napríklad tretí Seat Ibiza s malolitrážnym 3-valcom 1,0 TSI (70 kW). Takže nafta je stále nedostižná.

To, čo redaktori nevedia ovplyvniť, je počasie a ročná doba, ktorá má na konzumáciu paliva vplyv. Výsledná spotreba je odčítaná z palubného počítača. Aj tu môže dôjsť k istému skresleniu. Dotankovanie nádrže doplna by bolo asi objektívnejšie, no na druhej strane stojí fakt, že aj údaj počítača má k realite stále oveľa bližšie ako ten v „techničáku“. Ako to teda dopadlo? Výsledky sú zaujímavé, veď medzi päťdesiatimi testovanými vozidlami je široké spektrum modelov od malej Mazdy 2 až po Mercedes-Benz triedy G či ostré BMW 3. Zastúpené sú benzíny, diesely, hybridy aj plug-in hybridy.

Nafta stále na čele. Downsizing jej nestačí

Úplne najúspornejším modelom bol Peugeot 308 s novým dieselom 1,5 BlueHDi (96 kW). Priemerne spotreboval 5,5 litra nafty na 100 km, hoci podľa výrobcu to malo byť len 3,7 litra. Aj tak nedal iným šancu. Tesne za ním s priemerom 5,8 litra skončil Seat Leon 2,0 TDI (110 kW). Mal nižšiu spotrebu ako tretí najlepší model Seat Ibiza s módnym benzínovým trojvalcom 1,0 TSI (70 kW). Takže vidieť, že dieselové motory sú hospodárnosťou nedostižné. Na štvrtom mieste skončilo luxusné BMW 740e (190 kW), lenže si pomohlo plug-in hybridnou sústavou. Na trať vyrážalo s plne nabitými batériami. Takže jeho priemer 6,1 litra nemožno celkom porovnávať s ostatnými účastníkmi testu.

Zaujímavá je pozícia Mazdy 3 1,5 SkyActiv-G (74... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2016 Zaujímavá je pozícia Mazdy 3 1,5 SkyActiv-G (74 kW) na siedmej priečke, ktorá so svojím atmosférickým motorom poráža aj Citroën C3 s módnym 3-valcom 1,2 PureTech. Downsizing nemusí byť teda liek na všetko.

Nasleduje Mazda 2 s atmosférickým benzínovým motorom 1,5 SkyActiv-G (55 kW) so spotrebou 6,1 litra a ďalej Seat Ibiza s novým dvakrát výkonnejším 4-valcom 1,5 TSI (110 kW), ktorý ukazuje identickým údajom 6,1 litra, že vie byť úsporný nielen v laboratóriu, ale aj na ceste. Skvelý výsledok 6,3 litra dosiahlo aj športové Audi A5 Sportback 2,0 TDI ( 140 kW), ktoré len potvrdzuje, že diesel vo väčšom aute má stále svoje opodstatnenie. Zaujímavé je to aj na 8. a 9. mieste. V tesnom závese tu nájdeme Mazdu 3 1,5 SkyActiv-G (74 kW), ktorá spotrebou 6,3 litra porazila menej výkonný, menší a slabší Citroën C3 s 3-valcom 1,2 PureTech (60 kW). Ďalší dôkaz, že prílišný downsizing funguje len v laboratóriách. Podľa údajov výrobcu by malo byť poradie týchto áut totiž presne opačné.

Hybrid nie vždy funguje

Prvú desiatku uzatvára Kia Rio 1,4 CVVT (74 kW), ktorá si „potiahla“ podobnú porciu paliva ako oveľa väčší a výkonnejší dieselový Mercedes-Benz CLA Shooting brake s naftovým motorom 220d, a to dokonca s automatickou prevodovkou. Opäť triumf nafty, ktorú dnes mnohí odpisujú. Zaujímavé je to však aj na konci rebríčka. Také BMW 540i (250 kW) si vypýta na 100 km 9,5 litra benzínu a ostré BMW M240i (250 kW) 9,6 litra paliva. Vzhľadom na výkon táto spotreba nijako neudivuje.

Hybridný Lexus LS 500H  (220 kW) nedokázal... Foto: Lexus
Lexus LS 500 - 2017 Hybridný Lexus LS 500H (220 kW) nedokázal preukázať svoju úspornosť. Spotreboval 11,6 litra benzínu na 100 km, čo je viac ako napríklad brutálne Audi RS5 s výkonom 331 kW.

Horšie je to s hybridným Lexusom LS 500h (220 kW), ktorý by mal spotrebovať len 7,1 litra benzínu, no v skutočnosti je to až 11,6 litra, čo je nielen viac ako spomínané výkonné 6-valcové BMW, ale dokonca viac ako Mercedes-AMG E (295 kW) alebo brutálne Audi RS5 (331 kW). Takže hybrid nemusí byť vždy riešením. Menej si vypýtal dokonca aj ťažký antiaerodynamický pikap VW Amarok so 6-valcom 3,0 TDI (165 kW). Na chvoste rebríčka zostal pravoverný off-road Mercedes-Benz G 350d (180 kW) so spotrebou 14,1 litra nafty na 100 km. Od hranatého terénneho predátora s hmotnosťou 2,5 tony však asi ani nič iné nečakáte.

Spotreba testovaných vozidiel

Poradie Model Modelový rok Motor Výkon (kW) Prevodovka Reálna spotreba (l/100 km) Udávaná spotreba (l/100 km)
1. Peugeot 308 2018 1.5 BlueHDi 96 manuálna 5,5 3,7
2. Seat Leon ST 2016 2.0 TDI 110 manuálna 5,8 4,2
3. Seat Ibiza 2017 1.0 TSI 70 manuálna 6,0 4,7
4. – 6. BMW 7 2017 740e 190 automatická 6,1 2,5
4. – 6. Mazda 2 2017 1.5 Skyactiv-G 55 manuálna 6,1 4,7
4. – 6. Seat Ibiza 2018 1.5 TSI 110 manuálna 6,1 4,9
7. – 8. Audi A5 Sportback 2017 2.0 TDI 140 dvojspojková 6,3 4,7
7. – 8. Mazda 3 2017 1.5 Skyactiv-G 74 manuálna 6,3 5,1
9. – 11. Citroën C3 2016 1.2 PureTech 60 manuálna 6,5 4,7
9. – 11. Kia Rio 2017 1.4 CVVT 74 manuálna 6,5 5
9. – 11. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 2016 220d 130 automatická 6,5 4,6
12. – 14. Renault Mégane Grandtour GT 2017 1.6 dCi 120 dvojspojková 6,6 4,7
12. – 14. Seat Arona 2017 1.0 TSI 85 manuálna 6,6 4,9
12. – 14. Škoda Yeti 2017 2.0 TDI 110 dvojspojková 6,6 5,5
15. Škoda Karoq 2017 2.0 TDI 110 dvojspojková 6,7 5,2
16. – 17. BMW 4 Cabrio 2017 435d xDrive 230 automatická 6,9 6,3
16. – 17. Honda Jazz 2018 1.5 Turbo 96 CVT 6,9 5,4
18. – 20. Audi Q2 2016 1.4 TFSI 110 manuálna 7,0 5,5
18. – 20. Mazda CX-3 2017 2.0 Skyactiv-G 88 manuálna 7,0 5,9
18. – 20. VW Arteon 2017 2.0 BiTDI 176 dvojspojková 7,0 5,9
21. VW Tiguan 2017 2.0 TDI 140 dvojspojková 7,1 5,7
22. – 24. BMW 2 GT 2017 220i 141 automatická 7,2 5,9
22. – 24. Fiat 500X 2017 1.6 MultiJet II 88 dvojspojková 7,2 4,3
22. – 24. VW Golf Variant 2017 1.5 TSI Evo 110 dvojspojková 7,2 4,9
25. – 26. Honda Civic 2017 1.5 VTEC 134 manuálna 7,3 5,8
25. – 26. Seat Ateca 2017 2.0 TDI 140 dvojspojková 7,3 5,3
27. – 28. Lexus IS 2017 300h 133 CVT 7,4 4,6
27. – 28. VW Passat Alltrack 2017 2.0 BiTDI 176 dvojspojková 7,4 6
29. Audi Q5 2017 2.0 TDI 140 dvojspojková 7,5 4,9
30. – 33. BMW 5 Touring 2018 530d xDrive 195 automatická 7,9 5,5
30. – 33. BMW X3 2018 xDrive30d 195 automatická 7,9 5,8
30. – 33. Renault Captur 2017 1.2 TCe 87 dvojspojková 7,9 5,5
34. Jaguar XF Sportbrake 2018 25t 184 automatická 8,0 6,8
35. BMW 5 Touring 2018 M550d xDrive 294 automatická 8,4 6,7
36. – 37. Honda Civic Type R 2017 2.0 VTEC Turbo 235 manuálna 8,5 7,7
36. – 37. Seat Leon Cupra 2017 2.0 TSI 221 manuálna 8,5 6,9
38. BMW 1 2017 M140i xDrive 250 automatická 9,0 7,4
39. Kia Optima SW 2016 2.0 T-GDI 180 automatická 9,2 8,2
40. BMW 5 2017 540i 250 automatická 9,5 6,9
41. BMW 2 kupé 2017 M240i 250 manuálna 9,6 7,8
42. Volvo V90 Cross Country 2017 T6 235 automatická 10,1 7,7
43. Kia Stinger 2017 2.0 T-GDI 188 automatická 10,2 7,9
44. Audi RS 5 2017 2.9 TFSI 331 automatická 10,5 8,7
45. VW Amarok 2016 3.0 TDI 165 automatická 10,6 7,8
46. Mercedes-AMG E 2017 E 43 4Matic 295 automatická 10,7 8,2
47. Audi S5 2016 3.0 TFSI 260 automatická 11,3 7,3
48. Lexus LS 2018 500h 220 CVT 11,6 7,1
49. BMW M3 M Competition 2017 3.0 R6 331 dvojspojková 11,9 8,3
50. Mercedes-Benz G 2017 350d 180 automatická 14,1 9,9

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #reálna spotreba
Články podľa značiek