IIHS: Ford Kuga zlyhal v amerických crashtestoch. Mitsubishi ASX nebolo lepšie

06.04.2018 16:00

Automobilky šetria, kde sa dá. Výsledkom môže byť v konečnom dôsledku nízka ochrana cestujúcich pri náraze. Tu máme dva nové prípady.

Ford Kuga, predávaný v USA ako Ford Escape, mal...
Ford Kuga, predávaný v USA ako Ford Escape, mal pri náraze pravou prednou časťou s 25-percentným prekrytím vážne problémy. Ukázal vysoké riziko poranenia hlavy. Nenafúkol sa ani jeho airbag. Autor: IIHS

Organizácia pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS( Insurance Institute for Highway Safety) je americkým náprotivkom európskeho bezpečnostného konzorcia Euro NCAP. A v mnohom je progresívnejšia. Zaviedla napríklad prísne testy svetiel, ale tiež nárazy s 25-percentným prekrytím a nárazy vozidiel zo strany spolujazdca po tom, čo sa ukázalo, že automobilky konštruujú vozidlá tak, aby boli odolné len z ľavej strany. Jednoducho, štruktúru skeletu prispôsobia metodike testov. Ak sa však metodika čo i len trochu zmení, ukážu sa výrazné slabiny.

Američania sa teda s automobilovými výrobcami nebabrú. Pokiaľ neprejdú vozidlá týmito testami s dobrým hodnotením, nemajú šancu získať hodnotenie TOP Safety Picks a už vôbec nie TOP Safety Picks+. Najväčšou slabinou ostáva podľa IIHS stále odlišná konštrukcia pravej a ľavej strany vozidla. Potvrdzuje to aj najnovší test, ktorý bol zameraný práve na odolnosť vozidiel na strane spolujazdca. Automobilky tu zväčša z dôvodu šetrenia používajú menej kvalitné materiály alebo menej výstuh ako vľavo.

IIHS
IIHS Autor: IIHS

Zo siedmich testovaných SUV, ktoré sú mimoriadne populárne, prešli skúškami bez zásadných nedostatkov BMW X1, Mitsubishi Outlander, Chevrolet Equinox, GMC Terrain a Jeep Compas. To napriek tomu, že pri troch posledných je zvýšené riziko poranenia nôh a chodidiel. O dvoch posledných účastníkoch testov sa to ale povedať nedá. Pri Forde Escape, teda u nás dobre známej Kuge, a Mitsubishi ASX, v USA distribuovanom pod názvom Outlander Sport, sa totiž ukázali fatálne nedostatky. Japonec ponúka len hraničnú a Američan dokonca nedostatočnú ochranu.

Mitsubishi malo problém s deformáciou a posunutím čelného stĺpika až o 15 cm smerom do kabíny, deformáciou prahov a tiež nenafúknutým bočným airbagom, to napriek jeho aktivácii. Hlava figuríny navyše vplyvom odstredivých síl zamierila mimo čelného bezpečnostného vankúša. A to bolo Mitsubishi ASX na tom stále lepšie ako Ford. Kuga síce preukázala menší posun stĺpika, len o 12 cm, no o to viac bol deštruovaný bočný prah. Ani v tomto prípade sa bočný airbag nenafúkol. Dokonca nebol ani aktivovaný. Takže výsledkom bolo vysoké riziko poranenia horných častí tela.

Problémy malo aj Mitsubishi ASX. Skelet...
Problémy malo aj Mitsubishi ASX. Skelet zaznamenal veľkú deformáciu predného stĺpika, pravého prahu a navyše sa aktivovaný airbag nenafúkol. Autor: IIHS

Samotné IIHS bolo prekvapené, že bočné airbagy neplnili svoju funkciu. „Po mnohých rokoch testov sme čosi také neočakávali,“ píše sa vo vyhlásení. Ford má na to ale iný názor. „Bočné airbagy môžu byť aktivované len za určitých okolností, napríklad, keď dochádza vplyvom nárazu k výraznému pohybu cestujúceho do strany alebo k deformácii bočných štruktúr vozidla. Skutočnosť, že sa airbag nenafúkol, neznamená, že systém nie je v poriadku, skôr to znamená, že náraz nemal charakter, ktorý by si vyžiadal aktiváciu,“ uviedlo tlačové oddelenie Fordu.

Proti tomuto vyjadreniu stojí fakt, že keď Kuga absolvovala rovnaký náraz s 25-percentným prekrytím na strane vodiča, bočný airbag sa otvoril. Skôr to teda vyzerá na príklad ďalšej asymetrickej konštrukcie bezpečnostných prvkov, ktorá chráni spolujazdca menej ako vodiča. Uvidíme, či Ford zjedná nápravu, alebo bude ďalej obhajovať svoj postoj. Už raz sa predsa popálil, keď sa ukázalo, že jeho kultový Mustang poskytuje len dvojhviezdičkovú úroveň bezpečnosti v testoch Euro NCAP a len priemernú ochranu posádky v amerických testoch IIHS.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mitsubishi ASX #IIHS #Ford Kuga #crashtest
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk