
Ešte donedávna znamenalo riadiť auto radosť. Lenže mladú generáciu zaujímajú iné veci ako šoférovanie a automobilky zas spôsob, ako predísť nehodám. Oba aspekty spája systém autonómneho riadenia. Autopilot by sa totiž v budúcnosti postaral o jedno aj druhé. Doviezol bezpečne cestujúcich tam, kde treba bez nutnosti šoférovať. A i keď má autonómne riadenie svojich odporcov, budúcnosť už začala a zastaviť sa nedá. Kde sme a kam smerujeme? Tak na túto otázku dáva odpoveď stupnica Spoločnosti automobilových inžinierov SAE (Society of Automotive Engineers).
Tá presne definuje schopnosti autonómnych systémov od úrovne SAE 1, keď len asistujú, až po SAE 5, keď budú autá pracovať ako roboty – bez volantu aj pedálov. Špecialisti sa zatiaľ dohadujú, kedy sa tak stane. Optimisti hovoria o roku 2025, realisti skôr o roku 2030. V každom prípade sa ale bude musieť spolu s pokrokom technológií vyvíjať aj legislatíva. Tá nástup autopilotov v súčasnosti skôr brzdí, ako podporuje. Musí byť totiž jasné, kto nesie v prípade nehody zodpovednosť. A to je po dvoch prvých smrteľných nehodách zapríčinených autopilotom obzvlášť aktuálne.
SAE 1
Táto úroveň nie je budúcnosťou. Stretáme sa s ňou bežne už dnes. Ide o systémy s asistenčnou funkciou, teda tie, ktoré vodičovi iba pomáhajú. Podľa SAE sa starajú len o jeden jediný aspekt riadenia. Môže ich byť síce v jednom vozidle viac, no navzájom nespolupracujú. Patrí sem napríklad adaptívny tempomat s udržiavaním bezpečného odstupu od vpredu idúceho vozidla, systém na udržiavanie vozidla v jazdnom prúde, autonómne brzdy či parkovací asistent, kde vodič síce neovláda riadenie, ale pohyb vpred a vzad áno. Zodpovednosť za riadenie má ale stále šofér. Aj preto sú niektoré funkcie obmedzené. Napríklad systém na udržiavanie v prúde vyžaduje ruky na volante.

SAE 2
Táto úroveň sa vyznačuje tým, že jednotlivé asistenčné systémy navzájom kooperujú a dokážu prevziať kontrolu nad vozidlom miesto vodiča hneď v niekoľkých aspektoch. Napríklad koordinácia adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde vedie k prevzatiu riadenia v dopravných kolónach, samočinnému zaparkovaniu vozidla alebo k zmene jazdného prúdu na diaľnici. Stále však platí zodpovednosť vodiča, ktorý musí byť po vyzvaní schopný okamžite prevziať riadenie. To znamená aj povinnosť držať ruky na volante. Dať dole ich môže len na krátky čas. Funkcia týchto systémov je navyše obmedzená rýchlosťou ale aj počasím, kedy nedokážu senzory mapovať okolie vozidla.

SAE 3
Táto úroveň sa blíži. Nebyť legislatívy, mohlo by také Audi A8 už dnes zvládať autonómne oveľa viac situácií. Vyžaduje si okrem kamier, radarov a ultrazvukových senzorov aj laserové senzory, takzvané lidary, detailné mapové podklady a tiež záložný zdroj energie, ktorý systémy ochráni proti výpadku. Takéto autá zvládnu úplne prevziať riadenie. To znamená schopnosť zrýchľovať, spomaľovať, zatáčať a vyhýbať sa prekážke. Od vodiča sa už nebude požadovať, aby mal ruky na volante, no v prípade upozornenia bude povinný prevziať riadenie. Obmedzenie technológie spočíva aj v tom, že bude funkčná len na určitých úsekoch, napríklad na diaľniciach s dobre vyznačenými jazdnými prúdmi.

SAE 4
Experti tvrdia, že prechod z úrovne SAE 3 na SAE 4 nebude nijako dramatický, pretože pôjde v podstate len o rozšírenie funkcií SAE 3. Tie zabezpečia, že vodič síce auto bude môcť šoférovať sám, ale nebude to nutné. Vyžadovaná bude ale jeho bdelosť a prevzatie riadenia v krízových situáciách. Ak vodič nezareaguje, vozidlo má samo bezpečne zastaviť. Funkčnosť sa pritom rozšíri z diaľnic aj do mestskej premávky. To si vyžiada nutnú komunikáciu medzi vozidlami, teda posielanie informácií o rizikách, a tiež komunikáciu vozidiel s infraštruktúrou, napríklad so semaformi. Vozidlá budú tiež zohľadňovať dopravné dáta v reálnom čase a podľa nich napríklad upravovať trasu.

SAE 5
Najvyššia úroveň znamená, že vozidlá budú pracovať ako roboty. Riadenie bude plne autonómne a vlastne ani neumožní ľudský zásah klasickým spôsobom, keďže vozidlá s touto úrovňou prídu o volant, pedále a všetky klasické ovládacie prvky. Posádka len zadá cieľ. Kontrolu nad samotnou jazdou prevezme elektronika, a to vo všetkých situáciách. Očakáva sa, že táto technológia umožní masové zdieľanie vozidiel. Využívať ich bude teda možné aj v čase, kedy by boli normálne zaparkované. Veľkou výzvou bude ale vyriešiť kompatibilitu plne robotických áut s tými, ktoré budú disponovať nižšími úrovňami autonómneho riadenia. Niet pochýb, že na cestách sa budú stretávať dlhý čas.