Folksam: Korózia znižuje bezpečnosť. Ukázal ‘crash‘ starej Mazdy a Golfu

17.04.2018 12:00

Bezpečnosť áut rastie v posledných rokoch raketovým tempom. Ale čo z toho, keď do deja zasiahne hrdza. Hlúposť? Nie, Švédi to dokazujú zaujímavým crashtestom starších áut.

Korózia može byť vážnym bezpečnostným...
Korózia može byť vážnym bezpečnostným problémom. Znižuje totiž pevnosť štruktúry skeletu a jednotlivých spojov. Autor: Villaagarnas Riksforbund

Európske konzorcium Euro NCAP tlačí výrobcov do vyššej bezpečnosti. A nielen tej pasívnej. Preto sme dnes svedkami masívneho nástupu asistenčných systémov, ktoré majú zrážkam predchádzať. Autá sú jednoducho nabité elektronickými pomocníkmi od autonómnych bŕzd cez adaptívne tempomaty a monitoringy jazdných prúdov či slepých uhlov zrkadiel až po automatické prepínanie diaľkových svetiel. Ale čo z toho, keď autá stále hrdzavejú. Korózia môže byť totiž dôvodom „inflácie“ bezpečnosti. Znižuje pevnosť štruktúry skeletu a jednotlivých spojov. Pri havárii je to problém.

Zánovná Mazda 6 s pokročilou koróziou, vyrábaná...
Zánovná Mazda 6 s pokročilou koróziou, vyrábaná v rokoch 2003 až 2008, prišla kvôli hrdzi počas čelného nárazu až o osem bodov a padla na trojhviezdičkové hodnotenie. Autor: Villaagarnas Riksforbund

Poukazuje na to test švédskej spotrebiteľskej organizácie Villaagarnas Riksforbund a poisťovne Folksam. Uskutočnili nárazové skúšky dvoch starších áut – Mazdy 6 z rokov 2003 až 2008 a Volkswagenu Golf piatej generácie, ktorý schádzal z liniek v tom istom období. Výber nebol náhodný. Mazdy sú totiž podľa viacerých prieskumov náchylné ku korózii, kým modely Volkswagenu patria v protikoróznej ochrane k tým lepším. Cieľom bolo porovnať výsledky čelného nárazu týchto vozidiel s výsledkami, ktoré dosiahli v dobových testoch Euro NCAP ako nové. Aby boli údaje porovnateľné, test prebiehal podľa metodiky platnej v roku výroby.

Volkswagenu Golf z toho istého obdobia sa vďaka...
Volkswagenu Golf z toho istého obdobia sa vďaka vyššej ochrane proti korózii darilo oveľa lepšie. Za desať rokov v službe prišiel len o jeden jediný bod. Autor: Villaagarnas Riksforbund

Najprv išla na paškál Mazda 6 s viditeľne pokročilou koróziou. Výsledky veru nenadchli. Pri čelnom náraze na bariéru došlo k posunutiu sedadla vpred a dokonca ku kontaktu hlavy figuríny so stĺpikom B. Kým v roku výroby získala šestka v tejto disciplíne 26 bodov, čo zodpovedalo štyrom hviezdičkám, teraz to bolo len 18 bodov, ktoré ju posunuli do trojhviezdičkového spektra. Podľa Villaagarnas Riksforbund to znamená o 20 % vyššiu pravdepodobnosť fatálnych následkov. Bez ujmy neprešiel ani starý Golf, hoci jeho výsledky boli lepšie. Po rokoch v službe prišiel v porovnaní s originálom len o jeden jediný bod.

Získal ich presne 32, no keďže práve tu sa láme hodnotenie, aj on prišiel o jednu hviezdičku. Z piatich klesol na štyri. Každopádne je ale bezpečnejší ako Mazda 6 a jeho pasívna bezpečnosť je navyše trvácnejšia. Čo z toho vyplýva? Pri kúpe ojazdeného vozidla neberte koróziu na ľahkú váhu. Nejde totiž len o vzhľad, ale aj o bezpečnosť. A nezaškodí ani štatistika kanadskej organizácie APA (Automobile Protection Association), ktorá každoročne zverejňuje rebríček áut s najlepšou a najhoršou ochranou proti korózii.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Villaagarnas Riksforbund #korózia áut #korózia #hrdza #Folksam
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk