Folksam: Korózia znižuje bezpečnosť. Ukázal ‘crash‘ starej Mazdy a Golfu

Bezpečnosť áut rastie v posledných rokoch raketovým tempom. Ale čo z toho, keď do deja zasiahne hrdza. Hlúposť? Nie, Švédi to dokazujú zaujímavým crashtestom starších áut.

17.04.2018 12:00
debata (2)
Korózia može byť vážnym bezpečnostným... Foto: Villaagarnas Riksforbund
Folksam - crashtest hrdza Korózia može byť vážnym bezpečnostným problémom. Znižuje totiž pevnosť štruktúry skeletu a jednotlivých spojov.

Európske konzorcium Euro NCAP tlačí výrobcov do vyššej bezpečnosti. A nielen tej pasívnej. Preto sme dnes svedkami masívneho nástupu asistenčných systémov, ktoré majú zrážkam predchádzať. Autá sú jednoducho nabité elektronickými pomocníkmi od autonómnych bŕzd cez adaptívne tempomaty a monitoringy jazdných prúdov či slepých uhlov zrkadiel až po automatické prepínanie diaľkových svetiel. Ale čo z toho, keď autá stále hrdzavejú. Korózia môže byť totiž dôvodom „inflácie“ bezpečnosti. Znižuje pevnosť štruktúry skeletu a jednotlivých spojov. Pri havárii je to problém.

Zánovná Mazda 6 s pokročilou koróziou, vyrábaná... Foto: Villaagarnas Riksforbund
Folksam - crashtest hrdza Zánovná Mazda 6 s pokročilou koróziou, vyrábaná v rokoch 2003 až 2008, prišla kvôli hrdzi počas čelného nárazu až o osem bodov a padla na trojhviezdičkové hodnotenie.

Poukazuje na to test švédskej spotrebiteľskej organizácie Villaagarnas Riksforbund a poisťovne Folksam. Uskutočnili nárazové skúšky dvoch starších áut – Mazdy 6 z rokov 2003 až 2008 a Volkswagenu Golf piatej generácie, ktorý schádzal z liniek v tom istom období. Výber nebol náhodný. Mazdy sú totiž podľa viacerých prieskumov náchylné ku korózii, kým modely Volkswagenu patria v protikoróznej ochrane k tým lepším. Cieľom bolo porovnať výsledky čelného nárazu týchto vozidiel s výsledkami, ktoré dosiahli v dobových testoch Euro NCAP ako nové. Aby boli údaje porovnateľné, test prebiehal podľa metodiky platnej v roku výroby.

Volkswagenu Golf z toho istého obdobia sa vďaka... Foto: Villaagarnas Riksforbund
Folksam - crashtest hrdza Volkswagenu Golf z toho istého obdobia sa vďaka vyššej ochrane proti korózii darilo oveľa lepšie. Za desať rokov v službe prišiel len o jeden jediný bod.

Najprv išla na paškál Mazda 6 s viditeľne pokročilou koróziou. Výsledky veru nenadchli. Pri čelnom náraze na bariéru došlo k posunutiu sedadla vpred a dokonca ku kontaktu hlavy figuríny so stĺpikom B. Kým v roku výroby získala šestka v tejto disciplíne 26 bodov, čo zodpovedalo štyrom hviezdičkám, teraz to bolo len 18 bodov, ktoré ju posunuli do trojhviezdičkového spektra. Podľa Villaagarnas Riksforbund to znamená o 20 % vyššiu pravdepodobnosť fatálnych následkov. Bez ujmy neprešiel ani starý Golf, hoci jeho výsledky boli lepšie. Po rokoch v službe prišiel v porovnaní s originálom len o jeden jediný bod.

Získal ich presne 32, no keďže práve tu sa láme hodnotenie, aj on prišiel o jednu hviezdičku. Z piatich klesol na štyri. Každopádne je ale bezpečnejší ako Mazda 6 a jeho pasívna bezpečnosť je navyše trvácnejšia. Čo z toho vyplýva? Pri kúpe ojazdeného vozidla neberte koróziu na ľahkú váhu. Nejde totiž len o vzhľad, ale aj o bezpečnosť. A nezaškodí ani štatistika kanadskej organizácie APA (Automobile Protection Association), ktorá každoročne zverejňuje rebríček áut s najlepšou a najhoršou ochranou proti korózii.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #hrdza #korózia #Folksam #Villaagarnas Riksforbund #korózia áut
Články podľa značiek