Continental: Budeme sa môcť vyhnúť akvaplaningu? Už sa na tom pracuje

Jazda autom na mokrej vozovke sa môže stať v stotine sekundy nekontrolovateľnou. Dôvodom je akvaplaning, keď sa medzi asfaltom a pneumatikou vytvorí vodný film. Upozorniť má na to nový varovný systém Continentalu.

24.04.2018 16:00
debata
Systém varovania pred akvaplaningom využíva na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Blue Studios GmbH
Continental - varovanie pred akvaplaningom Systém varovania pred akvaplaningom využíva na zistenie veľkej vrstvy vody na ceste kamery snímajúce rozstrekovanie vody.

Akvaplaning dramaticky znižuje možnosti ovládania vozidla. Auto sa jednoducho kĺže po vode ako vodný lyžiar. Tento jav síce nastáva zriedka, no je o to nebezpečnejší. Môže za to veľká vrstva vody na asfalte, nedostatočná hĺbka dezénu, ktorý nedokáže odviesť vodu spod pneumatiky, a tiež neprimerane vysoká rýchlosť jazdy. Odtiaľ je už len krôčik k tomu, aby dostal akvaplaning „zelenú“. Nemecká spoločnosť Continental však tvrdí, že má riešenie. Vyvíja zložitý systém varovania pred takouto situáciou.

„Aj s tými najlepšími pneumatikami vyvoláva náhly akvaplaning u vodiča strach, čo môže znamenať nebezpečenstvo nehody. Preto vyvíjame technológiu založenú na informáciách zo senzorov a na softvéri, ktorý dokáže odhaliť potenciálne nebezpečenstvo vzniku tohto javu. Vďaka tomu dostane vodič varovanie včas,“ vysvetľuje Frank Jourdan, člen predstavenstva Continentalu a vedúci divízie vývoja podvozkov a bezpečnosti.

Systém zdieľania dát medzi vozidlami umožní... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Continental
Continental - varovanie pred akvaplaningom Systém zdieľania dát medzi vozidlami umožní posielať informáciu o riziku akvaplaningu aj iným vodičom. To aj s odporúčanou rýchlosťou jazdy pre daný úsek.

Aby systém fungoval, musí zistiť, že na vozovke sa nachádza veľké množstvo vody. Na to využíva zábery zo širokouhlých kamier, ktoré sú nainštalované v spätných zrkadlách, maske chladiča aj na zadnej časti vozidla. Zábery z kamier zaznamenávajú špecifické vzory rozstreku vody, ktoré majú kvôli vytlačovaniu pneumatikou odlišnú charakteristiku. Vďaka tomu dokáže systém odhaliť akvaplaning v jeho ranej fáze. Okrem toho plánuje Continental zapojiť do deja aj senzory pneumatík.

Potrebné dáta o riziku vzniku akvaplaningu môžu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Continental
Continental - varovanie pred akvaplaningom Potrebné dáta o riziku vzniku akvaplaningu môžu poskytnúť aj senzory v pneumatikách.

Tie to dokážu zaznamenávať a odosielať špecifické sekvencie signálov a navyše zohľadňovať aktuálnu hĺbku dezénu, ktorá do značnej miery ovplyvňuje rýchlosť, pri ktorej akvaplaning vzniká. Čím je dezén plytší, tým vyššie je riziko vzniku „kĺzania“ na vode. V budúcnosti bude možné zhodnotiť všetky údaje a poslať výstrahu vodičovi vo forme odporúčanej rýchlosti jazdy. A nielen jemu. Ďalšie eso v rukáve predstavuje totiž technológia vzájomného prepojenia automobilov.

Vďaka zdieľaniu dát medzi vozidlami a digitálnym mapovým podkladom môžu varovanie o riziku akvaplaningu dostať aj ďalšie vozidlá ešte predtým, než vojdú do rizikovej oblasti. Kým sa tak ale stane, Continental radí vodičom, aby na mokrej vozovke znížili rýchlosť jazdy a nepoužívali letné pneumatiky, ktorých hĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. V takomto prípade totiž hrozí, že pneumatika nedokáže pomocou kanálikov, drážok a lamiel odviesť vodu zo styčnej plochy s vozovkou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Continental #akvaplaning #aquaplaning
Články podľa značiek