
Krivka predaja osobných áut rastie na Slovensku raketovým tempom. Už rok 2016 s odbytom 88 163 vozidiel znamenal pre trh nárast o celých 13,09 %. A vlani to nebolo inak. Podľa policajných štatistík registrácie osobných áut nepretržite rástli. Začalo sa to už januárom, keď v medziročnom porovnaní stúpol odbyt o 1,2 %, vo februári o 24,4 a v marci o 15,5 %. Slabé zaváhanie prišlo len v apríli, keď predaj stagnoval, no nie dramaticky. V máji sa pre nové auto rozhodlo o 11,1, v júni o 14,5, v júli o 17,5 a v auguste o 5,2 percenta zákazníkov viac.
Dobré čísla si trh držal aj v závere roka. Október bol silnejší o 12,45 a november o 5,68 percenta. Takže ani stagnujúci september s decembrom nemohli nič pokaziť. Na konte tak máme nový rekord. Vlani sa pre kúpu osobného auta rozhodlo 96 085 zákazníkov, čo je o 9,99 % lepší výsledok v medziročnom porovnaní. Slovensko tým dokonca prekonalo európsky trh, ktorý si polepšil „len“ o 3,1 percenta. Je však pravdou, že väčšina novoregistrovaných vozidiel pripadá dlhodobo na firmy, a to až 64 %. Podnikatelia sú na tom teda lepšie.
SUV excelujú, stredná trieda padá
Európu kopíruje Slovensko aj boomom triedy SUV. Je to neuveriteľné, ale vlani si tieto autá ukrojili z celkového koláča až 29,85 %, keď sa ich predalo 28 688 kusov. A ak nim prirátame aj crossovery typu Hyundai Kona a off-roady ako Mercedes-Benz G, tak na odbyte tvorili až 30,2 %. Samozrejme, na zmenu vkusu zákazníkov doplácajú klasické segmenty. Tak napríklad kedysi silná stredná trieda, kde patrí VW Passat alebo Škoda Superb, mala vlani len 5,9-percentný podiel (5 683 ks). Podobne je to s MPV, ktoré padli na 5 313 kusov, čo znamená, že si z trhu ukrojili len 5,5 %.

Jediný segment, ktorý dokáže SUV a crossoverom konkurovať, je nižšia stredná trieda, teda kompakty, väčšinou hatchbacky. Segment Škody Octavie či VW Golfu si predajom 29 050 áut a podielom 30,23 % udržal vedúcu priečku. Lenže o rok to už môže byť celkom inak. V súboji značiek je neohrozeným lídrom stále Škoda. Nielenže predala rekordných 18 907 áut, ale medziročne zlepšila svoj výsledok o 7,57 %. Práve vďaka novým SUV. Na druhej priečke sa drží Volkswagen s nárastom 13,69 %. Na tretej priečke máme kórejský Hyundai a hneď za ním Kiu. Tým sa darilo tak, že na šieste miesto odsunuli Renault.
Stálicou je siedme Suzuki s obrovským, 20-percentným, rastom. A prvú desiatku uzatvárajú Opel, rumunská Dacia a Toyota. Za zmienku stojí najmä Toyota, ktorej sa podarilo zlepšiť svoj obchodný výsledok až o 35,95 %. Naopak, Opel si o 10 % pohoršil. Tesne pred bránami TOP 10 ostal Citroën a hneď za ním Mercedes-Benz, ktorý je najúspešnejšou prémiovou značkou. Predá nielen viac áut ako BMW a Audi, ale aj ako mainstreamové značky Fiat, Ford, Nissan, Seat, Mazda alebo Mitsubishi. Najväčšie prírastky majú na konte Land-Rover (85,63 %) a ruská Lada (191,71 %). Lenže z mála sa robia ľahko veľké skoky.
Škoda nedá iným dýchať
Aj rebríček najúspešnejších modelov má v rukách pevne Škoda. Desiatku najlepších doslova „zaplavila“. Prvá však už nie je roky vládnuca Fabia, ale Octavia, s predajom 5 340 kusov. Súboj to bol však tesný. Z Fabie sa totiž predalo len o 33 kusov menej. Rapid na tretej priečke zaostával viac (3 877 ks). A to Škoda zaklincovala svoju nadvládu deviatym Superbom (1 766 ks), ktorý je skokanom roka. Pred ním je ale ešte Kia Ceed, VW Golf, Hyundai i30, bestseller Suzuki Vitara a Hyundai Tucson. Prvú desiatku uzatvára Kia Sportage. Takže na prvých priečkach máme hneď tri SUV.

Ale aj v druhej dvadsiatke nájdeme hviezde modely. Stačil rok, a na 12. priečku sa prepracovalo SUV Škoda Kodiaq. Jej tlaku neodolala ani podstatne lacnejšia Dacia Duster, najpredávanejší model značky. Za zmienku stojí aj Suzuki SX4 S-Cross, ktoré sa po facelifte vypracovalo prakticky z nuly až na pätnástu priečku, tesne za Citroënom C3. Z tohto SUV sa predalo viac ako kedysi silného Renaultu Clio či Kie Rio a Hyundaia i20. Jednoducho, SUV nevládnu len svetu ale aj Slovensku Nedarí sa však všetkým. Tak napríklad VW Tiguan nájdeme až na mieste s číslom 21 a „slávny“ Qashqai ešte o desať priečok nižšie.
V tomto roku je situácia menej prehľadná. Január totiž využil zotrvačnosť vlaňajšej automobilovej „smršte“. V medziročnom porovnaní si polepšil o neskutočných 48,8 %, keď sa predalo 8 050 áut. Lenže trh sa nedá nafukovať donekonečna. Ukázalo sa to vo februári, keď došlo po dlhom čase k poklesu o 7,45 a v marci o 5,4 percentuálneho bodu. To ale nemení nič na fakte, že automobilový trh na Slovensku je v dobrej kondícii.
Najpredávanejšie modely v SR (2017)
Poradie/Model | Počet ks |
---|---|
1. Škoda Octavia | 5340 |
2. Škoda Fabia | 5307 |
3. Škoda Rapid/Spaceback | 3 877 |
4. Kia Ceed | 2 824 |
5. VW Golf | 2 630 |
6. Hyundai i30 | 2 610 |
7. Suzuki Vitara | 2 514 |
8. Hyundai Tucson | 2 226 |
9. Škoda Superb | 1766 |
10. Kia Sportage | 1 651 |
11. Opel Astra | 1 516 |
12. Škoda Kodiaq | 1 479 |
13. Dacia Duster | 1 383 |
14. Citroën C3 | 1 335 |
15. Suzuki SX4 S-Cross | 1 324 |
16. Hyundai i20 | 1 321 |
17. Renault Clio | 1 260 |
18. Renault Mégane | 1 165 |
19. Dacia Sandero | 1 159 |
20. Kia Rio | 1 119 |
21. VW Tiguan | 1 071 |
22. Peugeot 2008 | 1 036 |
23. VW Passat | 1 018 |
24. Peugeot 3008 | 1 016 |
25. DaciaLogan | 986 |
26. VW Polo | 972 |
27. Peugeot 208 | 913 |
28. Peugeot 308 | 828 |
29. Mitsubishi ASX | 812 |
30. Opel Corsa | 766 |
31. Nissan Qashqai | 762 |
32. Toyota RAV4 | 747 |
33. Toyota Auris | 746 |
34. Citroën Berlingo | 710 |
35. Mazda 3 | 690 |
36. Toyota C-HR | 653 |
37. Dacia Dokker | 647 |
38. Mercedes-Benz GLC | 623 |
39. Renault Captur | 603 |
Najpredávanejšie značky v SR
Poradie/Značka | 2017 (ks) | Podiel 2017 (%) | vs. 2016 | 2016 (ks) | Podiel 2016 (%) |
---|---|---|---|---|---|
1. ŠKODA | 18907 | 18,24% | 7,57% | 17577 | 18,38% |
2. VOLKSWAGEN | 9606 | 9,27% | 13,69% | 8449 | 8,84% |
3. HYUNDAI | 7229 | 6,97% | 7,51% | 6724 | 7,03% |
4. KIA | 6862 | 6,62% | 7,34% | 6393 | 6,69% |
5. PEUGEOT | 6219 | 6,00% | 3,27% | 6022 | 6,30% |
6. RENAULT | 5031 | 4,85% | 6,70% | 4715 | 4,93% |
7. SUZUKI | 4785 | 4,62% | 20,02% | 3987 | 4,17% |
8. OPEL | 4653 | 4,49% | –10,45% | 5196 | 5,43% |
9. DACIA | 4583 | 4,42% | 13,24% | 4047 | 4,23% |
10. TOYOTA | 4496 | 4,34% | 35,95% | 3307 | 3,46% |
11. CITROËN | 4401 | 4,25% | 9,86% | 4006 | 4,19% |
12. MERCEDES-BENZ | 3909 | 3,77% | 5,34% | 3711 | 3,88% |
13. FIAT | 3523 | 3,40% | 7,51% | 3277 | 3,43% |
14. BMW | 3507 | 3,38% | 11,37% | 3149 | 3,29% |
15. FORD | 2870 | 2,77% | –0,24% | 2877 | 3,01% |
16. NISSAN | 1995 | 1,92% | 7,61% | 1854 | 1,94% |
17. MAZDA | 1894 | 1,83% | –1,61% | 1925 | 2,01% |
18. AUDI | 1600 | 1,54% | 0,31% | 1595 | 1,67% |
19. SEAT | 1410 | 1,36% | 6,17% | 1328 | 1,39% |
20. MITSUBISHI | 1342 | 1,29% | 0,90% | 1330 | 1,39% |
21. HONDA | 1079 | 1,04% | –14,91% | 1268 | 1,33% |
22. LAND ROVER | 646 | 0,62% | 85,63% | 348 | 0,36% |
23. VOLVO | 570 | 0,55% | 0,71% | 566 | 0,59% |
24. LADA-VAZ | 528 | 0,51% | 191,71% | 181 | 0,19% |
25. SUBARU | 404 | 0,39% | 27,04% | 318 | 0,33% |
26. JEEP | 265 | 0,26% | –11,07% | 298 | 0,31% |
27. IVECO | 264 | 0,25% | –14,29% | 308 | 0,32% |
28. MINI | 253 | 0,24% | 12,44% | 225 | 0,24% |
29. PORSCHE | 202 | 0,19% | 96,12% | 103 | 0,11% |
30. LEXUS | 192 | 0,19% | 14,97% | 167 | 0,17% |
31. JAGUAR | 156 | 0,15% | 33,33% | 117 | 0,12% |
32. ALFA ROMEO | 131 | 0,13% | 197,73% | 44 | 0,05% |
33. SMART | 38 | 0,04% | 72,73% | 22 | 0,02% |
34. DS | 35 | 0,03% | –61,11% | 90 | 0,09% |
35. MAHINDRA | 26 | 0,03% | 13,04% | 23 | 0,02% |
36. ISUZU | 20 | 0,02% | –42,86% | 35 | 0,04% |
37. MASERATI | 17 | 0,02% | 54,55% | 11 | 0,01% |
38. RENAULT TRUCKS | 8 | 0,01% | –38,46% | 13 | 0,01% |
39. PIAGGIO | 6 | 0,01% | –14,29% | 7 | 0,01% |
40. MITSUBISHI-FUSO | 4 | 0,00% | –50,00% | 8 | 0,01% |
Spolu | 109 666 | 100,00% | 8,41% | 95 621 | 100,00% |