Bosch: Naftové motory majú budúcnosť. Toto ich má zachrániť!

Odvráti nový systém úpravy spalín koniec naftových motorov? Nemecká spoločnosť Bosch je optimistická. Jej zariadenie vraj dokáže zraziť emisie nebezpečného oxidu dusíka hlboko pod povolený limit.

30.04.2018 19:00
debata (8)
Nové zariadenie by malo optimalizovať teplotu... Foto: Bosch
Bosch - redukcia NOx Nové zariadenie by malo optimalizovať teplotu vo výfuku, a tým zvýšiť účinnosť redukcie NOx bez nutnosti montáže úplne nových technológií. To znamená aj nízku cenu. Potvrdil to test upraveného VW Golf.

Nad naftovými motormi sa od vypuknutia kauzy Dieselgate sťahujú mračná. Kým politici im stavajú šibenicu a zákazníci sa od nich odvracajú, odborníci si myslia, že sú jednoducho nenahraditeľné. Majú totiž vyššiu účinnosť, a teda aj nižšiu spotrebu paliva a menej emisií skleníkového CO2. Problémom sú len nebezpečné oxidy dusíka, ktoré si až na Američanov zatiaľ nik nevšímal. Dnes sú v centre pozornosti aj v Európe a hlavným dôvodom, prečo chcú mestá zakázať prevádzku dieselových áut vo svojich centrách.

V súčasnosti je povolený limit 168 gramov NOx na kilometer, lenže od roku 2020 sa hranica zníži na 80 g/km v laboratóriu a na 120 g/km v reálnej premávke. To je pre dieselové motory ťažký oriešok, najmä z hľadiska ceny dodatočných technológií, ktoré by urobili z výfukov doslova chemické továrne. Lenže všetko stratené byť nemusí. Tvrdí to nemecká spoločnosť Bosch, ktorá má vo vývoji technológiu redukujúcu emisie hlboko pod požadované limity. A vraj funguje perfektne. „Diesle majú budúcnosť. Dnes chceme ukončiť debatu o ich konci,“ vyhlásil sebavedomo Volkmar Denner, šéf spoločnosti Bosch.

Zároveň uviedol, že novinka posúva hranice toho, čo je technicky možné. A že nehovorí do vetra, dokazujú výsledky testov experimentálneho Volkswagenu Golf. S novou technológiou sa mu podarilo zraziť emisie NOx v mestskej premávke na menej než 40 g/km. To je veľmi sľubné už len preto, že práve v mestách majú systémy na úpravu emisií najväčšie problémy. Dôvodom je nízka teplota výfuku počas krátkych jázd. Na to, aby redukcia totiž fungovala dostatočne efektívne, potrebujú bežné systémy teplotu minimálne 200 stupňov Celzia.

Veľkou prednosťou má byť aj fakt, že nové zariadenie využíva už existujúce komponenty, čo znamená, že by sa jeho integrácia zaobišla bez zvýšenia výrobných nákladov a konečnej ceny vozidiel. V podstate len riadi činnosť turbodúchadiel a systému recirkulácie výfukových plynov tak, aby sa optimalizovala teplota výfukových plynov. Výsledných 40 g/km v mestskej premávke podlieza o dva roky platnú normu pre NOx až trojnásobne. A to nehovoríme o priemere, ktorý experimentálny Golf dosiahol v celej procedúre, keď mu namerali len 13 gramov NOx na kilometer.

Jedinou nevýhodou je, že nový systém nie je možné zabudovať do starších naftových áut. Vyžaduje si teda montáž priamo na výrobnej linke. Otázka, či nová technológia upokojí politikov a zákazníkov, však ostáva otvorená. Zatiaľ sa zdá, že koniec dieslov je z tohto pohľadu neodvratný. Panika pokračuje tempom, ktoré nik nečakal. A otázne je aj to, prečo vôbec došlo k takému markantnému prekračovaniu limitou NOx, keď je riešenie také jednoduché.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #NOx #dieselgate #naftové autá #dieselové motory
Články podľa značiek