Euro NCAP: Nissan Leaf má päť hviezd. A podľa nových pravidiel

Elektrický Nissan Leaf druhej generácie bol prvým modelom testovaným podľa novej, prísnejšej procedúry crashtestov Euro NCAP pre rok 2018. O to väčšiu cenu má jeho päť hviezd.

30.04.2018 16:00
debata
Nissan Leaf bol prvou „obeťou“ prísnejších... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Nissan Leaf Nissan Leaf bol prvou „obeťou“ prísnejších pravidiel crashetstov aktualizovaných pre rok 2018. Napriek tomu zvládol test na plný počet hviezdičiek.

Koncom vlaňajšieho roka sme tu mali doslova záplavu výsledkov nárazových testov nových áut. Na dvoch posledných decembrových sériách sa zúčastnilo až 26 modelov. Tento rok však ostalo ticho. Zatiaľ ani jeden crashtest. Deje sa tak vždy pri zmene metodiky. Výrobcovia sa jednoducho poponáhľajú, aby stihli absolvovať skúšky ešte podľa staršej procedúry, ktorá je menej prísna ako tá nasledujúca. A presne to je prípad prelomu rokov 2017 a 2018. V tomto roku totiž došlo k zmenám procedúr. Tou najdôležitejšou je hodnotenie detekcie cyklistov, ktorej výsledky sa premietajú do kategórie ochrany chodcov.

A potom je tu hodnotenie účinnosti detekcie chodcov v tme a v zhoršených svetelných podmienkach, ale tiež hodnotenie reakcií systému pre udržiavanie v jazdnom prúde, najmä schopnosti „prečítať“ okraj vozovky aj v prípade, ak nie je dostatočne označený vodorovným dopravným značením. To má vplyv aj na účinnosť asistenčných systémov pre vyhýbanie sa prekážke alebo na schopnosť zmeny jazdných prúdov pri predbiehacích manévroch. Dosť na to, aby nové testy urobili automobilkám vrásky na čele. To ale nie je prípad elektrického Nissanu Leaf, ktorý bol prvou „obeťou“ novej metodiky.

Zaváhanie prišlo len pri čelnom náraze celou... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Nissan Leaf Zaváhanie prišlo len pri čelnom náraze celou prednou časťou, keď sa ukázala nedostatočná ochrana panvy vodiča.

História z roku 2016, keď na poslednú zmenu zavádzajúcu dvojaký meter pre asistenčné systémy, doplatilo hneď niekoľko áut, napríklad Suzuki Baleno, sa teda opakovať nebude. Leaf si viedol dobre aj vďaka autonómnym brzdám s detekciou cyklistov. Za ochranu dospelej posádky získal 93, za ochranu detí 86, za chodcov 71 a za asistenčné systémy tiež rovnakých 71 %, čo stačilo na zisk plného počtu hviezd. Chybičky tu ale predsa len boli. Pri čelnom náraze celou prednou časťou konštatuje Euro NCAP nedostatočnú ochranu panvy vodiča a medznú ochranu hrudníka zadného spolujazdca.

Test ochrany detí zvládol Leaf bez problémov. Horšie to bolo z chodcami, kde predstavuje okolie stĺpikov A veľké riziko poranenia hlavy. Inak Leaf veľa bodov nestratil. Euro NCAP konštatuje, že Leaf, ktorý zopakoval päťhviezdičkový výsledok z roku 2011, je dobrým príkladom toho, že aj ekologické autá môžu poskytovať plnohodnotnú bezpečnosť. Dnes je to o to aktuálnejšie, že elektromobilov na cestách pribúda a v budúcnosti budú na cestách čoraz bežnejšie. Veď väčšina veľkých koncernov pripravuje kvôli sprísňujúcim sa emisným pravidlám veľkú elektrickú ofenzívu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Nissan Leaf
Články podľa značiek