Je dobré voliť celoročné pneumatiky? Tak to je otázka, na ktorú je ťažká odpoveď. Čo je dobré na všetko, zväčša nebýva dobré na nič. Lenže istú logiku to má. Prezúvať auto na jar a začiatkom zimy, nie je práve praktické. Najmä ak ide o malé mestský model, ktorý nenajazdí ročne veľa kilometrov a nik si s ním neplánuje rodinnú lyžovačku. Takže celoročný plášť môže by v tomto prípade elegantným riešením. Nevylučuje to ani nemecký autoklub ADAC, ktorý si vzal pod lupu už po tretíkrát práve celoročné pneumatiky.
Dopyt po celoročných plášťoch rastie
Má na to dobrý dôvod. Odkedy prišiel Michelin na trh v roku 2014 so svojou revolučnou pneumatikou CrossClimate, predstavenou ako „prvý letný plášť do zimy“, začal odbyt celoročných produktov rásť. Zareagovali aj ostatní prémioví výrobcovia vrátane Continentalu či Goodyearu, čo dopyt ešte zvýšilo. Jednoducho, zákazníci menili postupne svoj postoj k celoročným pneumatikám. Najnovšie prieskumy ukázali, že až 47 % Nemcov pripúšťa možnosť voľby celoročného obutia a v segmente malých firiem dokonca až 58 %. Vždy však vo vzťahu k malým autám.
ADAC má pre takýchto záujemcov dobré správy. Celoročné pneumatiky sa zlepšujú. Dopyt podporil ich vývoj. Takže kým v roku 2014 pri prvom teste dosiahli dve pneumatiky dostatočné hodnotenie a dve ďalšie prepadli, o dva roky neskôr skončili dva plášte s hodnotením uspokojivé a dva so známkou dostatočné. Tento rok sú výsledky ešte povzbudivejšie. Štyri plášte z deviatich dosiahli na známku uspokojivé a päť na dostatočné. Ani jedna pneumatika neprepadla. Výrobcovia totiž zmenili stratégiu. Kým pred časom vyvíjali celoročné plášte z letných pneumatík, teraz dávajú prednosť transformácii zimných pneumatík. Ich zmes je totiž stabilnejšia aj pri nízkych teplotách.
ADAC sa pritom zameral na rozmer 175/65 R14, ktorý je typickým mestským obutím pre modely ako Toyota Yaris, Škoda Citigo, VW up!, Hyundai i10, Mazda 2, Ford Fiesta alebo Renault Twingo. Z výsledkov boli experti ADAC-u poriadne zaskočení. Víťazom sa totiž nestal ani jeden z renomovaných produktov zvučných mien, ako Continental, Goodyear alebo Michelin. Na trón sa posadila kórejská pneumatika Nexen N blue 4 Season. Jednoznačne najlacnejšia zo všetkých testovaných plášťov. Jej vlastnosti prekvapili na toľko, že ADAC pre istotu celý test zopakoval s druhou súpravou. Poradie však ostalo nezmenené.
Testy vo Fínsku aj Taliansku
Testy boli náročné. Celoročné pneumatiky museli totiž experti ADAC-u preverovať v letnej aj zimnej procedúre. Zimné podmienky si vyskúšali vo Fínsku a letné zas neďaleko Ríma. Ako to teda dopadlo? Prvý Nexen skončil s celkovou známkou 2,7. To je síce o 0,4 desatín horšie hodnotenie ako známka najlepšieho letného plášťa (Falken Sincera SN832 Ecorun) toho istého rozmeru v aktuálnom teste ADAC-u, ale o 0,1 lepšia ako tretia najlepšia letná „guma“. Samozrejme, ADAC netvrdí, že celoročné obutie je ideálne, pretože sú tu kompromisné vlastnosti, najmä na suchej vozovke, ale pri Nexene nedošlo k žiadnym zásadným prešľapom.
S uspokojivou známkou skončil ešte plášť Nokian Weatherproof, opäť však už so slabinami za suchého počasia. Pneumatiky Firestone, Maxxis, Vredestein, Hankook a Michelin sa museli uspokojiť s hodnotením „dostatočné“, pretože mali zásadnejšie nedostatky aspoň v dvoch kritériách. Spomeňme ale, že Vredestein Quatrac 5 a Michelin CrossClimate dosiahli lepšie výsledky na suchom asfalte ako víťaz testu Nexen. Michelin pridal aj najdlhšiu životnosť zo všetkých testovaných plášťov. Problém mu ale robil sneh. ADAC sa teda nebráni použitiu univerzálnych pneumatík, upozorňuje však, že väčšie rodinné autá by mali ostať verné tradícii prezúvania.
Test celoročných pneumatík 175/65 R14
Pneumatika | Cena(€) | Hodnotenie | Sucho | Mokro | Sneh | Ľad | Komfort | Spotreba | Opotrebenie | Známka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nexen N blue 4 Season | 51 | uspokojivé | 2,7 | 2,3 | 2,7 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2,5 | 2,7 |
Continental AllSeasonContact | 72 | uspokojivé | 3,0 | 1,9 | 2,3 | 2,4 | 3,4 | 1,7 | 2,0 | 3,0 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 72 | uspokojivé | 3,3 | 1,8 | 3,1 | 2,4 | 3,1 | 2,2 | 1,0 | 3,3 |
Nokian Weatherproof | 66 | uspokojivé | 3,4 | 2,3 | 2,2 | 2,4 | 3,3 | 2,2 | 1,5 | 3,4 |
Firestone Multiseason | 55 | dostatočné | 3,6 | 3,7 | 2,6 | 2,6 | 3,8 | 1,9 | 2,0 | 3,7 |
Maxxis AllSeason AP2 | 54 | dostatočné | 3,3 | 2,9 | 3,7 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,0 | 3,7 |
Vredestein Quatrac 5 | 64 | dostatočné | 2,4 | 2,9 | 3,7 | 2,5 | 3,2 | 1,8 | 2,0 | 3,7 |
Hankook Kinergy 4s H740 | 61 | dostatočné | 3,1 | 3,3 | 3,9 | 2,5 | 3,5 | 2,3 | 1,5 | 3,9 |
Michelin CrossClimate | 77 | dostatočné | 2,6 | 2,8 | 3,9 | 2,3 | 3,2 | 2,2 | 0,5 | 3,9 |