Nemecké stanice technickej kontroly TÜV generujú rôzne údaje. Najznámejší je nepochybne rebríček spoľahlivosti, takzvaný TÜV Report, na základe odhalených nedostatkov pri kontrolách vozidiel. V rámci neho zverejňuje organizácia aj priemerný „nájazd“ kilometrov jednotlivých modelov. Ide síce o relatívne číslo, ale vychádza z údajov získaných z viac ako deväť miliónov vozidiel, ktoré sa dostavili na povinnú „estekáčku“ od júna 2016 do júla 2017. Takže vypovedaciu hodnotu táto štatistika má.
Pozrieť sa teda môžeme aj na to, ktoré autá zhltnú za svoj život najväčšie porcie kilometrov a ktoré najmenej. Ideálna je na to kategória áut s vekom od osem do 11 rokov. To sú autá, ktoré už majú čosi za sebou. Priemerný „nájazd“ je tu asi 120 000 kilometrov. Lenže nie všetky sa na tomto priemere podieľajú rovnou mierou. Máme tu hltačov kilometrov aj miláčikov garáží. Rozdiely sú naozaj veľké. Kým niektoré autá atakujú hranicu 200 000 kilometrov, iné najazdia za ten istý čas aj o 100 000 menej.
Ako to teda dopadlo tento rok? Podľa TÜV Reportu má najťažší život švédske kombi Volvo V70 a jeho outdoorová verzia XC70. Za desať až jedenásť rokov absolvujú priemerne 201 000 km. Sú zároveň jedinými modelmi, ktoré prekročili túto magickú hranicu. Pritom nie je Volvo V70 typickým manažérskym autom, ktoré má už v DNA zapísané časté používanie. Podobne je to s druhým BMW X5 z rokov 2007 až 2008, s priemerným nájazdom 180 000 km. Za ním nasledujú v tesnom závese VW Sharan a firemná „modla“ VW Passat s priemerom 179 000, respektíve 176 000 km.
Mercedes-Benz M, dnes GLE, nemecká taxikárska ikona Mercedes-Benz E a Audi A6 skončili s rovnakým nájazdom 175 000 km. Prvú desiatku najjazdenejších áut uzatvára VW Touareg, rodinné MPV Ford Galaxy a jeho športový súrodenec Ford S-Max. Ford Galaxy pritom nájdeme medzi prvou dvadsiatkou ešte raz, a to v triede áut s vekom od osem do deväť rokov. Ford má vôbec bohaté zastúpenie, keďže boduje aj Mondeom, a to na dvanástej priečke. Mercedes pridáva ešte „céčko, Volvo menší sedan a kombi S40/V50, Volkswagen svoj praktický Touran, Audi model A4 a Opel Vectru.
Skórovali však aj Škoda Octavia či Toyota Avensis. Tie dokážu tiež zhltnúť veľké porcie kilometrov. Paradoxne, veľký nájazd kilometrov ale neznamená priamu úmeru so spoľahlivosťou. Aspoň podľa výsledkov TÜV Reportu. Na čele tabuľky najjazdenejších modelov vidíme totiž autá, ktoré patria v štatistike poruchovosti skôr k priemeru, či dokonca na jeho dno. Typickým príkladom je VW Sharan či Mercedes-Benz M, ktoré sa tradične umiestňujú na chvoste tohto rebríčka.
Najviac jazdené autá podľa TUV Report-u
Poradie | Model | Roky výroby | Priemerný nájazd |
---|---|---|---|
1. | Volvo V70/XC70 | 2007 – 2008 | 201 000 km |
2. | BMW 5 | 2007 – 2008 | 180 000 km |
3. | VW Sharan | 2007 – 2008 | 179 000 km |
4. | VW Passat | 2007 – 2008 | 176 000 km |
5. – 7. | Mercedes-Benz M | 2007 – 2008 | 175 000 km |
5. – 7. | Mercedes-Benz E | 2007 – 2008 | 175 000 km |
5. – 7. | Audi A6 | 2009 – 2010 | 175 000 km |
8. | VW Touareg | 2007 – 2008 | 174 000 km |
9. | Ford Galaxy | 2007 – 2008 | 170 000 km |
10. | Ford S-Max | 2007 – 2008 | 167 000 km |
11. | VW Touran | 2007 – 2008 | 162 000 km |
12. | Ford Mondeo | 2007 – 2008 | 161 000 km |
13. | Audi A4 | 2007 – 2008 | 158 000 km |
14. – 16. | BMW X3 | 2007 – 2008 | 156 000 km |
14. – 16. | Škoda Octavia | 2007 – 2008 | 156 000 km |
14. – 16. | Ford Galaxy | 2009 – 2010 | 156 000 km |
17. | Volvo S40/V50 | 2007 – 2008 | 154 000 km |
18. | Opel Vectra | 2007 – 2008 | 152 000 km |
19. | Mercedes-Benz C | 2007 – 2008 | 147 000 km |
20. | Toyota Avensis | 2007 – 2008 | 145 000 km |