Doba plne autonómneho riadenia áut na úrovni SAE 5 je ešte v nedohľadne, no už dnes využívame viacerých elektronických pomocníkov na úrovni SAE 2, ktorí nám „skáču“ do riadenia. Asi najrozšírenejšie sú adaptívne tempomaty, udržujúce bezpečnú vzdialenosť pred vozidlom, ktoré ide pred nami. Lenže nie je adaptívny tempomat ako adaptívny tempomat. Niektoré inteligentné tempomaty, hovorme im radšej asistenti rýchlosti ACC, toho dokážu omnoho viac. Spolupracujú totiž s viacerými systémami navzájom. Napríklad čítačkou dopravných značiek, monitoringom jazdných prúdov či dátami z navigácie.
Výsledok? Asistent rýchlosť určí tempo na základe profilu trasy, polomeru zákruty, dopravného značenia v danom úseku či dokonca na základe počasia. Tempomaty čerpajú informácie z kamier, radarových a ultrazvukových senzorov, ale aj mapových údajov. Dosť zložité na to, aby sme zistili, či to naozaj funguje správne. Práve na tieto systémy si teraz posvietil nemecký autoklub ADAC spolu so svojimi partnermi z rakúskeho ÖAMTC. Vybral päť vozidiel vybavených touto technológiou a preveril ich vo veľkom teste. Pod lupu sa dostali Audi A4, BMW 7, Ford Galaxy, Mercedes-Benz triedy S a VW Arteon.
Ukázalo sa, že nie všetko funguje tak, ako má. Napríklad čítačka dopravného značenia. Na testovacom úseku, ktorý obsahoval 103 dopravných značiek, sa chybovosť ich registrácie pohybovala až na úrovni desiatich percent. Overovalo sa pritom aj rozlišovanie doplnkových značiek a digitálneho značenia. Bez chýb nebola ani deklarovaná okamžitá rýchlosť. Jednoducho, „tachometre“ sú nepresné. Ak však má asistent rýchlosti fungovať správne, potrebuje presný údaj o okamžitej rýchlosti.
Jednotlivé systémy sa líšia. Kým napríklad Ford Galaxy len zníži rýchlosť podľa limitu na danom úseku, Audi, Mercedes-Benz a VW idú ešte ďalej – zohľadňujú aj hustotu premávky. ADAC to oceňuje, pretože práve frekventované úseky prinášajú najväčšie riziká. BMW však vyžaduje navrhnutú rýchlosť potvrdiť vodičom. Až potom ju upraví. V Mníchove sú jednoducho presvedčení, že vodič má byť napriek „pomocníkom“ po celý čas plne sústredený na jazdu. Zároveň je potvrdenie ochranou pred nesprávnym spomalením alebo zrýchlením na základe zle odčítaného dopravného značenia. Napríklad aj vplyvom dažďa či hmly. Ako to teda dopadlo?
Audi A4
Rýchlostný asistent kombinuje adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Využíva údaje čítačky značiek, vrátane registrácie doplnkových tabuliek, a dokonca dáta navigácie o profile trasy. Takže rýchlosť prispôsobí aj stúpaniu či klesaniu. Do hry vstupuje aj dažďový senzor. Na nedodržanie rýchlosti je vodič upozornený grafickým varovaním na prístrojovom paneli a head-up displeji. ADAC však kritizuje chýbajúce akustické varovanie. Rovnako sa mu nepáčila poloha ovládača tohto systému.
BMW 7
Najväčšou zvláštnosťou BMW je, že navrhovanú rýchlosť požaduje potvrdiť. Na palube je aj manuálne nastaviteľný obmedzovač. Chýba však využívanie dát o profile trasy. Takže asistent rýchlosti nezníži tempo v zákrutách alebo klesaniach. Pritom má BMW 7 najväčšiu chybovosť v rozpoznávaní dopravných značiek. Úspešné je asi na 83 %. Naopak, výhodou je upozornenie na prednosť v jazde, keď sa vodič blíži ku križovatke po vedľajšej ceste nevhodne vysokou rýchlosťou.
Ford Galaxy
Rodinné MPV Fordu bolo síce najstarším testovaným modelom, ale jeho asistent rýchlosti sa ukázal ako najpresnejší. Správne rozpoznal až 90 % rýchlostných obmedzení. Tiež kombinuje tempomat s obmedzovačom. Rozpoznanie rýchlostných limitov sa však premietne do rýchlosti jazdy len v režime zapnutého obmedzovača. Rýchlosť je teda na vodičovi a asistent zasahuje iba v prípade potreby. Jeho funkcie sa deaktivujú po každom stlačení plynového pedála.
Mercedes-Benz S
Systém zo Stuttgartu sa ADAC-u páčil. Vodič si vyberá medzi inteligentným tempomatom ACC a manuálnym obmedzovačom rýchlosti. Asistent využíva aj dáta GPS, takže registruje zákruty aj profil. Všetko pracuje intuitívne, spoľahlivo a s citlivými zásahmi. Pri zapnutom odbočovacom svetle pred križovatkou systém pochopí, že vodič chce odbočiť a nezasahuje. A ak zasiahne nesprávne, môže vodič zásah zrušiť stlačením tlačidla na volante.
VW Arteon
Systém umožňuje voľbu zásahov na základe profilu trasy alebo rýchlostných obmedzení. A potom je tu manuálny obmedzovač. Vodič je na zásah upozornený piktogramom aj textom. To je dobré riešenie, pretože vodič vopred vie, že sa napríklad blíži k zákrute, kde bude upravená rýchlosť. Komisári chválili aj intuitívnosť ovládania. Navyše systém rozpoznáva vozidlá v ľavom jazdnom prúde, takže zabráni zakázanému predchádzaniu sprava. Do hry vstupujú dokonca aj poveternostné a svetelné podmienky.
Výsledky testu rýchlostných asistentov
Model | Audi A4 | BMW 7 | Ford Galaxy | Mercedes-Benz S | VW Arteon |
---|---|---|---|---|---|
Obmedzovač a ACC | |||||
Spomalenie podľa značiek (obmedzovač) | nie | nie | áno | nie | nie |
Automatické spomalenie podľa značiek (ACC) | áno | nie | nie | áno | áno |
Zásahy podľa nastaviteľnej tolerancie (km/h) | nie | ±15 | +10 | nie | nie |
Brzdenie pri príliš vysokej rýchlosti | áno | áno | nie | áno | áno |
Sledovanie ľavého pruhu v režime ACC | áno | nie | nie | áno | áno |
Varovanie | |||||
Optické a akustické | nie | nie | áno | áno | áno |
Prispôsobenie varovania (napr. hlasitosť) | nie | nie | áno | áno | áno |
Prispôsobenie limitov varovania (km/h) | +15 | nie | +40 | +30 | +20 |
Inteligencia | |||||
Rýchlosť sa prispôsobí zákrutám | áno | nie | nie | áno | áno |
Jazdné režimy ovplyvnia zásahy | áno | nie | nie | áno | áno |
Zohľadňuje sa blikanie | nie | nie | nie | áno | nie |
Zásah podľa obmedzení(napr. za dažďa) | áno | áno | áno | áno | áno |
Rozpoznávanie prednosti v jazde | nie | áno | nie | nie | nie |
Rozpoznávanie a zásah podľa semaforov | nie | nie | nie | nie | nie |
Zásah v blízkosti križovatky či kruhového objazdu | áno | nie | nie | áno | áno |