Motor roka: Medaily zbierali adepti na odpis. Víťazom je 12-valec, diesel ani jeden

07.06.2018 12:00

Výsledky 20. ročníka ankety Engine of the Year bežných motoristov nepotešia. Víťazmi v hlavných kategóriách sú supervýkonné agregáty od Ferrari, BMW či Porsche. Práve tie to však môžu mať v budúcnosti nahnuté. Už teraz automobilky z dôvodu nových emisných noriem škrtajú jeden výkonný motor za druhým. A diesely? Tie tu nenájdete vôbec.

Preplňovaný 8-valec 3,9 Turbo z Maranella...
Preplňovaný 8-valec 3,9 Turbo z Maranella získal všetky ocenenia, na ktoré si vôbec mohol trúfnuť. Okrem hlavnej ceny aj cenu Športový motor roka a Najlepší motor roka v objemovej triede od 3,0 do 4,0 litra. Autor: Ferrari

Zdá sa, že éra naftových motorov sa končí. V najnovšej ankete Internationale Engine of the Year nenájdete ani jeden. A v hlavných kategóriách ani jeden motor pre mainstreamové autá. Súťaž načisto ovládli motory pre bohatých. Pritom na prelome desaťročí boli na koni úsporné diesely, potom hybridy a následne módne maloobjemové agregáty. S tým je však koniec. Aféra Dieselgate zmenila pohľad na naftu a nová metodika WLTP zas názor, že downsizing je univerzálnym liekom na skrotenie spotreby a emisií. Tentoraz to však porota zložená z 58 novinárov z celého sveta trochu „prepískla“.

Motory len pre bohatých

Ak by totiž nemala súťaž kategórie aj podľa zdvihových objemov, normálne motory by si vôbec „neškrtli“. Kto je teda celkový víťaz za rok 2018? Ten istý ako vlani a predvlani. A verte, že ho v garáži mať nebudete. Prvú priečku obsadilo Ferrari s dvakrát preplňovaným 3,9-litrovým 8-valcom v modeloch 488. A to si ešte zobral zlato v kategórii Športový motor roka a Najlepší motor roka v triede od troch do štyroch litrov. Druhá priečka patrí preplňovanému 6-valcovému boxeru od Porsche s objemom 3,8 litra, ktorý nájdete v mnohých verziách ikonickej deväťstojedenástky.

Najlepším novým motorom je atmosférický...
Najlepším novým motorom je atmosférický 6,5-litrový 12-valec vo Ferrari 812 Superfast. Autor: Ferrari

Ani novučičký 6,5-litrový atmosférický 12-valec vo Ferrari 812 Superfast, ktorý zobral bronz, nemá šancu putovať k väčšiemu okruhu zákazníkov. A pokračovať môžeme luxusnou a hriešne drahou Teslou S. Takže jediným motorom, ktorý ako-tak korešponduje s reálnym trhom, je 3-valec 1,0 TSI od koncernu Volkswagen, ktorý skončil na piatom mieste. Podobne to bolo v kategórii Nový motor roka. Opäť je víťazom Ferrari so svojím nedosiahnuteľným 12-valcom. A za ním BMW s motorom 4,4 V8 TwinPower Turbo v „raketovom“ sedane M5. Tretia priečka patrí 6-valcu 3,0 biturbo v luxusných modeloch CLS a vlajkovej lode triedy S.

Ekológii šéfuje Tesla

Ak sa pozrieme na kategóriu Športový motor roka, je to podobné, akoby sme okopírovali tú hlavnú. Víťazí Ferrari 3,9 V8 twin-turbo, vymierajúci atmosférický agregát Porsche 4,0 V8 Boxer v 911 GT3 a R a opäť Ferrari 6,5 V12. Tu je však ich prítomnosť celkom logická. V kategórii Ekologický motor roka a novej kategórii Elektromotor roka berie zlato americká Tesla. Druhú priečku obsadil zdanlivo úsporný hybridný pohon 1,5 Hybrid od BMW, lenže nie v bežnej jednotke alebo dvojke. Patrí rovno ekologickému karbónovému superšportu i8. Takže opäť nič pre „plebs“. Bližšie svetu chudobných sú hádam len elektrické pohony v BMW i3 a Chevrolete Bolt (Opel Ampera-e), ktoré si odniesli bronz.

Tesla si odniesla zlato v kategórii Ekologický...
Tesla si odniesla zlato v kategórii Ekologický motor roka aj Elektromotor roka. Autor: Tesla Motors

Kde teda nájdeme dobré motory pre masové autá? Jedine v malých objemových triedach. Do jedného litra víťazí 3-valec 1,0 TSI od Volkswagenu, do 1,4 litra PSA s 3-valcom 1,2 PureTech. Lenže do 1,8 litra tu máme zas superšport BMW i8 s jeho hybridnou sústavou a pri vyšších objemoch plejádu výkonných 5-, 6-, 8– a 12-valcov. To je naozaj zvláštne, pretože supervýkonné agregáty majú momentálne na trhu veľký problém. Automobilky škrtajú z dôvodu nástupu novej prísnejšej procedúry merania emisií WLTP jeden model za druhým a je otázne, či sa vôbec vrátia. Napríklad BMW zastavilo predaj M3, M550i, Audi zas SQ5 a Mercedes 12-valcov v triede S. A tak by sme mohli pokračovať ďalej.

Hlavná kategória

Motor Modely Body
1. Ferrari 3,9 biturbo V8 488 Pista, 488 GTB, 488 Spider 486
2. Porsche 3,8 Boxer-6 Boxer Turbo Porsche 911 Carrera… 198
3. Ferrari 6.5 V12 812 Superfast 158
4. Tesla EV Model S, Model X, Model 3 149
5. VW 1,0 TSI R-3 turbo VW Golf, uP!, T-Roc, Audi A1,A3, Seat Ibiza, Arona, Škoda Fabia, Rapid Octavia… 139
6. BMW 1,5 R-3 Hybrid i8 138
7. Audi 2,5 R-5 RS3, TT RS, Q3 RS 110
8. PSA 1,2 PureTech R-3 turbo Peugeot 208,308,, 3008, Citroën C3, C4, C4 Picasso, DS4, Opel Crossland X, Grandland X 104
9. Porsche 2,0 Boxer-4 turbo 718 Boxster, 718 Cayman 68

Nový motor roka

Motor Modely Body
1. Ferrari 6.5 V12 812 Superfast 285
2. BMW M 4,4 V8 twin-turbo M5 216
3. Mercedes-Benz 3,0 R-6 twin-turbo 48V ISG CLS, S 190

Športový motor roka

Motor Modely Body
1. Ferrari 3,9 V8 twin-turbo 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista 476
2. Porsche 4,0 V6 Boxer 911 GT3, 911 R 159
3. Ferrari 6,5 V12 812 Superfast 140

Ekologický motor roka

Motor Modely Body
1. Tesla EV Model S, Model X, Model 3 241
2. BMW 1,5 R-3 Hybrid i8 103
3. BMW EV i3, i3S 97

Elektromotor roka

Motor Modely Body
1. Tesla EV Model S, Model X, Model 3 408
2. BMW EV i3, i3S 281
3. General Motors EV Opel Ampera-e, Chverolet Bolt 238

Víťazi podľa objemu

Objemová kategória Motor Modely Body
do 1,0 l VW 1,0 TSI R3 turbo VW GOlf, uP!, T-Roc, Audi A1,A3, Seat Ibiza, Arona, Škoda Fabia, Rapid Octavia… 283
1,0 – 1,4 l PSA 1,2 PureTech Peugeot 208,308,, 3008, Citroën C3, C4, C4 Picasso, DS4, Opel Crossland X, Grandland X 295
1,4 – 1,8 l BMW 1,5 R3 Hybrid i8 223
1,8 – 2,0 l Porsche 2,0 Boxer Turbo 718 Boxster, 718 Cayman 264
2,0 – 2,5 l Audi 2,5 R5 Turbo RS3, TTRS, Q3 RS 470
2,5 – 3,0 l Porsche 3,0 Boxer Turbo 911 Carrera 370
3,0 – 4,0 l Ferrari 3,9 V8 twin-turbo 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista 560
Nad 4,0 l Ferrari 6,5 V12 812 Superfast 346

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Tesla #Porsche #Motor roka 2018 #Motor roka #Mercedes-Benz #International Engine of the Year #Ferrari #BMW #Audi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk