Nemecko: Antidieselová horúčka vrcholí. Máj bol ‘benzínový‘

Nemá to príliš logiku, ale je to tak. Nemci sa definitívne odvracajú od naftových áut. Dôkazom sú májové registrácie. Predaj dieselov padol na doterajšie dno.

12.06.2018 12:00
debata (6)
Máj bol pre naftové autá v Nemecku smutný. Na... Foto: Volkswagen
VW - TDI Máj bol pre naftové autá v Nemecku smutný. Na celkových registráciách mali podiel len 31,3 %. Ešte vlani to bolo 40,4 %.
Nemecko zachvátila dieselová panika. Predaje naftových áut dlhodobo klesajú, hoci avizované zákazy vjazdu do centier miest sa zatiaľ týkajú len dvoch ulíc v Hamburgu a vytváranie ďalších benzínových zón brzdia nové rozhodnutia nemeckej justície. Spolkový správny súd v Lipsku napríklad trvá na tom, aby sa to robilo postupne a so zreteľom na situáciu. Ako prvé by to malo postihnúť staršie diesely s normou do Euro 4 a novšie s Euro 5 až po septembri 2019. Od zámeru zakázať diesely v centre už napríklad upustil Berlín. Chce dať radšej prednosť podpore elektromobilov a zavádzaniu zón s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Takže s „odstrelom“ naftových motorov to rozhodne nie je v Nemecku také horúce. Navyše automobilky spúšťajú programy na podporu predaja naftových áut. Buď priamymi zľavami, alebo prísľubom, že ak sa majiteľov dotknú nové obmedzenia, výrobcovia od nich vozidlá odkúpia späť. Lenže realita trhu je celkom iná. Potvrdzujú to aj májové štatistiky.

V tomto mesiaci sa predalo v Nemecku 305 507 nových vozidiel. To je síce o 5,8 % menej v medziročnom porovnaní, ale za prvých päť mesiacov je trend opačný. Pre nové auto sa rozhodlo približne 1,5 milióna zákazníkov, čo predstavuje nárast o 2,6 %. To, čo nás však zaujíma, je podiel predaja naftových áut. A tie padli v porovnaní s vlaňajším májom o neuveriteľných 27,2 %! Celkovo sa tak diesely podieľali na registráciách len na úrovni 31,3 %. Vlani to bolo o 9,1 % viac. Ešte pred pár rokmi mali pritom viac ako polovičné zastúpenie.

S podielom 64 % majú tak jasnú nadvládu benzínové autá. Zvyšných 4,7 %, pripadá na alternatívne pohony vrátane hybridov a elektromobilov. Práve tie by mohli nahradiť v budúcnosti diesely. A hoci je Nemecko momentálne najväčším európskym trhom pre elektrické autá, stále ide o kvapku v mori. Nemcom sa do elektromobility jednoducho príliš nechce. Dokonca nevyužili naplno ani vládny program podpory predaja elektromobilov a plug-in hybridov. Tie dotovala vláda a výrobcovia sumou 3 000, respektíve 4 000 eur.

Celkovo mohlo program, ktorý beží od roku 2016 a končí sa júnom 2019, využiť až 300 000 zákazníkov. Zatiaľ však požiadalo o dotáciu len 63 000 ľudí. Zdá sa teda, že odklon Nemcov od nafty k benzínu je neodvratný. To však robí vrásky na čele automobilkám, pretože benzínové autá majú vyššiu spotrebu paliva, a teda aj viac emisií ostro sledovaného CO2. Ak si k tomu pripočítame boom predajov ťažších a smädnejších SUV a novú prísnejšiu procedúru merania emisií WLTP, nie je isté, či sa výrobcom podarí podliezť normu. Za nadlimitné gramy CO2 im však hrozia gigantické pokuty – až 95 eur za každý gram a auto!

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #predaj áut #naftové autá
Články podľa značiek