Prečo si kupujeme SUV? Nielen kvôli univerzálnosti, ale často krát aj kvôli bezpečnosti. Je vžitá predstava, že ak havarujete s SUV, ste vo výhode voči tým, ktorí šoférujú klasické autá. A sčasti je to aj pravda. Väčšie auto má väčšiu hybnosť, takže to menšie a ľahšie doslova „zametie“ z cesty. Ak sa stretne „Dávid s Goliášom“ v čelnej zrážke, ťažší model pokračuje po strete vo svojom smere, kým ľahší „cúva“. O to väčšie preťaženie musí zniesť posádka „Dávida“. Na to by sa však výrobcovia SUV rozhodne spoliehať nemali a mali by urobiť všetko pre bezpečnosť posádky. Je to však tak?
Najnovší tematický crashtest amerického IIHS ukázal, že tomu tak vždy nie je. Postavil proti sebe osem v USA veľmi populárnych SUV. Všetky podrobil crashtestu, a to rovno v disciplíne, ktorej sa automobiloví producenti boja najviac – čelnému nárazu do bariéry s 25-percentným prekrytím, a to na strane spolujazdca. Nedávno sa totiž ukázalo, že na pravej strane je odolnosť skeletu kvôli šetreniu nákladov nižšia ako na strane vodiča. Dôvod? Donedávna obsahovala metodika IIHS náraz s čiastočným prekrytím len na strane vodiča. Autá sú teda konštruované asymetricky.
Test v rýchlosti 64 km/h nedopadol zďaleka tak, ako by si IIHS predstavovalo. Len dve autá dostali dobré hodnotenie, štyri prešli s uspokojivým a dve v skúške prepadli. Začnime tými najhoršími. Na dne sa umiestnil Ford Explorer. Pri náraze došlo k posunu skeletu v oblasti spodného pántu dverí o 38,1 a horného o 33 cm. Prah sa posunul o 15,2 cm. Takže hrozí veľké riziko poranenia nôh. Pritom však Explorer nedopadol dobre ani na strane vodiča. Oveľa lepšie na tom nebol ani konkurenčný Jeep Grand Cherokee.
Výsledky testu ôsmich SUV
Pri tomto luxusnom SUV sa síce spodné pánty dverí posunuli „len“ o 25,4 cm, ale hlava figuríny narazila napriek nafúknutiu airbagu do palubnej dosky. A keďže sa nenafúkol bočný airbag a navyše došlo k otvoreniu dverí, ocitla sa hlava figuríny mimo vozidla. Ani štvorka áut s uspokojivým hodnotením príliš „nezahviezdila“. Pri Honde Pilot skĺzla hlava figuríny po čelnom airbagu a narazila do palubovky. Ohrozené boli aj nohy. So stabilitou štruktúry ukázali rovnako problémy Toyota Highlander a Nissan Pathfinder. Pri GMC Acadia sa zas hlava figuríny opäť skĺzla po airbagu, ale kontakt s palubnou doskou nemal až také vážne následky.
Len dve autá vyšli z testov takmer bez zaváhania. Volkswagen Atlas síce ukázal slabú štruktúru na strane spolujazdca, ale skelet sa posunul o akceptovateľných 14 cm. Hviezdou testov sa tak stala v podstate len Kia Sorento. Ako jediná získala z testovacej osmičky najvyššie hodnotenie Top Safety Pick+. Pri narušení skeletu došlo k posunu len o 11 cm, pričom figuríny naplno využili ochranný efekt airbagov. Sú teda SUV automaticky bezpečné?