IIHS: Je to fáma. SUV bezpečné byť nemusia

Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky podrobil nárazovým skúškam osem aktuálnych SUV. A zdá sa, že všeobecne vžitá „mantra“ o ich bezpečnosti neplatí. Len dve prešli testami bez chýb. Hviezdou je Kia Sorento so známkou Top Safety Pick+. Hanbu si vyslúžil Ford Explorer.

18.06.2018 06:00
debata (1)
Hviezdou z ôsmich testovaných áut sa stala Kia... Foto: IIHS
IIHS - Kia Sorento Hviezdou z ôsmich testovaných áut sa stala Kia Sorento. Ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie Top Safety Pick+.

Prečo si kupujeme SUV? Nielen kvôli univerzálnosti, ale často krát aj kvôli bezpečnosti. Je vžitá predstava, že ak havarujete s SUV, ste vo výhode voči tým, ktorí šoférujú klasické autá. A sčasti je to aj pravda. Väčšie auto má väčšiu hybnosť, takže to menšie a ľahšie doslova „zametie“ z cesty. Ak sa stretne „Dávid s Goliášom“ v čelnej zrážke, ťažší model pokračuje po strete vo svojom smere, kým ľahší „cúva“. O to väčšie preťaženie musí zniesť posádka „Dávida“. Na to by sa však výrobcovia SUV rozhodne spoliehať nemali a mali by urobiť všetko pre bezpečnosť posádky. Je to však tak?

Najnovší tematický crashtest amerického IIHS ukázal, že tomu tak vždy nie je. Postavil proti sebe osem v USA veľmi populárnych SUV. Všetky podrobil crashtestu, a to rovno v disciplíne, ktorej sa automobiloví producenti boja najviac – čelnému nárazu do bariéry s 25-percentným prekrytím, a to na strane spolujazdca. Nedávno sa totiž ukázalo, že na pravej strane je odolnosť skeletu kvôli šetreniu nákladov nižšia ako na strane vodiča. Dôvod? Donedávna obsahovala metodika IIHS náraz s čiastočným prekrytím len na strane vodiča. Autá sú teda konštruované asymetricky.

Prepadákom testu je Ford Explorer. Došlo pri... Foto: IIHS
IIHS - Ford Explorer Prepadákom testu je Ford Explorer. Došlo pri ňom k výraznej deformácii skeletu karosérie. Výrobca už prisľúbil nápravu.

Test v rýchlosti 64 km/h nedopadol zďaleka tak, ako by si IIHS predstavovalo. Len dve autá dostali dobré hodnotenie, štyri prešli s uspokojivým a dve v skúške prepadli. Začnime tými najhoršími. Na dne sa umiestnil Ford Explorer. Pri náraze došlo k posunu skeletu v oblasti spodného pántu dverí o 38,1 a horného o 33 cm. Prah sa posunul o 15,2 cm. Takže hrozí veľké riziko poranenia nôh. Pritom však Explorer nedopadol dobre ani na strane vodiča. Oveľa lepšie na tom nebol ani konkurenčný Jeep Grand Cherokee.

Výsledky testu ôsmich SUV

IIHS - SUV 2018 Foto: IIHS
IIHS - SUV 2018 IIHS - SUV 2018

Pri tomto luxusnom SUV sa síce spodné pánty dverí posunuli „len“ o 25,4 cm, ale hlava figuríny narazila napriek nafúknutiu airbagu do palubnej dosky. A keďže sa nenafúkol bočný airbag a navyše došlo k otvoreniu dverí, ocitla sa hlava figuríny mimo vozidla. Ani štvorka áut s uspokojivým hodnotením príliš „nezahviezdila“. Pri Honde Pilot skĺzla hlava figuríny po čelnom airbagu a narazila do palubovky. Ohrozené boli aj nohy. So stabilitou štruktúry ukázali rovnako problémy Toyota Highlander a Nissan Pathfinder. Pri GMC Acadia sa zas hlava figuríny opäť skĺzla po airbagu, ale kontakt s palubnou doskou nemal až také vážne následky.

Len dve autá vyšli z testov takmer bez zaváhania. Volkswagen Atlas síce ukázal slabú štruktúru na strane spolujazdca, ale skelet sa posunul o akceptovateľných 14 cm. Hviezdou testov sa tak stala v podstate len Kia Sorento. Ako jediná získala z testovacej osmičky najvyššie hodnotenie Top Safety Pick+. Pri narušení skeletu došlo k posunu len o 11 cm, pričom figuríny naplno využili ochranný efekt airbagov. Sú teda SUV automaticky bezpečné?

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #IIHS #crashtest
Články podľa značiek