Je síce pravda, že elektromobily znižujú lokálne emisie, ale ak do ich celkového vplyvu na životné prostredie započítame aj emisie vznikajúce pri ich produkcii a výrobe elektrickej energie, karta sa môže obrátiť v prospech benzínu či nafty. Ukazuje to najnovší porovnávací test nemeckého ADAC-u, ktorý na príklade štrnástich modelov s rôznym pohonom zisťoval, ako na tom sú s produkciou CO2 po najazdení 150 000 km. Vychádzal pritom z reálnych údajov meraní vo vlastnom Ecoteste.
Výsledky sú zaujímavé. Elektromobily jednoznačne nevíťazia, a to ani za predpokladu, že by všetka energia, ktorú čerpajú, pochádzala z obnoviteľných zdrojov. Prípadne, že pozitívny efekt sa dostaví až po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Tieto fakty akoby automobilky aj priaznivci elektromobility akosi vytesňovali. Dôvod? Elektrický pohon je jedinou cestou, ako znížiť flotilové emisie na požadovanú úroveň. Veď v roku 2021 to bude môcť byť len 95 gramov CO2 na kilometer. Bez elektromobilov teda nebude možné splniť predstavy bruselských plánovačov dekológie dopravy.
Aká je realita? ADAC rozdelil autá do troch kategórií – na malé, kompaktné a luxusné vyššej strednej triedy. V každej skupine má pritom zastúpenie klasický benzínový pohon, nafta, hybrid aj elektromobil. A medzi kompaktmi aj LPG a CNG. Test pritom zarátava celkovú stopu CO2, ktoré tieto autá za sebou zanechajú po najazdení 150 000 kilometrov. Počíta nielen so samotnou spotrebou paliva a elektrickej energie, ale aj s množstvom kysličníka uhličitého, ktorý vznikne pri výrobe palív, elektriny a tiež s CO2 vyprodukovaným pri výrobe týchto áut. Za základ je braný energetický mix, podľa ktorého vzniká len 23 % elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov.
Takže ako sú na tom elektromobily voči konvenčným pohonom? Pri malých autách síce elektromobil po 150 000 kilometroch zvíťazil, vyprodukoval by len 23,7 tony CO2, problémom je, že malé autá, jazdiace väčšinou v mestách a majú teda podstatne nižší kilometrový nájazd. Takže ADAC udáva pri tejto triede aj objem CO2 s tretinovým počtom kilometrov. A tu už elektromobil zaostal za naftou, benzínom aj hybridom. V súčasnosti by sa tak ekologický efekt malého elektromobilu dostavil v porovnaní s benzínovým autom až po 80 000 km a v porovnaní s úsporným dieselom až po 111 000 kilometroch. Najrýchlejšie by elektromobil dohnal hybrid. Už po 58 000 km.
Trieda kompaktných áut je tak jedinou, kde je ekologický prínos batériového vozidla po 150 000 kilometroch jednoznačný. Vyprodukoval by len 22,5 tony CO2, kým hybrid, plug-in hybrid, diesel, vozidlo na propán-bután (LPG) alebo na zemný plyn (CNG) predsa len o čosi viac. Rozdiel však nie je až taký dramatický. V porovnaní s benzínom by sa pozitívny efekt dostavil po najazdení 45 000 kilometrov. Ale v porovnaní s hybridom po 60 000 kilometroch v porovnaní s plug-in hybridom až po 106 000 kilometroch. A nakoniec je tu trieda luxusných áut vyššej strednej triedy, kde je jednoznačným ekologickým kráľom nafta.
Naftové auto by vyprodukovalo len 30 ton CO2, kým elektromobil až 41, plug-in hybrid 43 a benzín 45 ton. Prínos elektromobilu by sa tak dostavil v porovnaní s benzínovým autom až po 116 000 km a v porovnaní s naftovým až po neuveriteľných 580 000 kilometroch, čo je za životnosťou elektromobilu. A ak by aj slúžil, potreboval by pravdepodobne novú súpravu akumulátorov. Samozrejme, bilanciu elektrických vozidiel by výrazne vylepšilo, ak by všetka elektrická energia vznikala z obnoviteľných zdrojov. Potom by boli priateľskejšie k životnému prostrediu oveľa skôr. Lenže to je hudba ďalekej budúcnosti.
Porovnanie produkcie CO2 malých áut
Model | Pohon | CO2 [t/50,000 km] | CO2 [t/150,000 km] |
---|---|---|---|
BMW i3 94 Ah | elektrina | 13,7 | 23,7 |
Mazda 2 Skyactiv-D 105 | nafta | 11,8 | 25,0 |
Mitsubishi Space Star 1,2 ClearTec | benzín | 12,4 | 26,5 |
Toyota Yaris Hybrid | benzín + elektrina | 13,0 | 26,7 |
Kedy začne byť malý elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu
Porovnanie s… | Elektrina (mix) [km] | Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km] |
---|---|---|
Benzín | od 80,000 | od 24,000 |
Diesel | od 111,000 | od 25,000 |
Hybrid | od 58,000 | od 14,000 |
Porovnanie produkcie CO2 kompaktov
Model | Pohon | CO2 [t/150,000 km] |
---|---|---|
Hyundai Ioniq Electric | elektrina | 22,5 |
Toyota Prius plug-in hybrid | benzín + elektrina | 23,0 |
Toyota Prius | benzín + elektrina | 25,0 |
Mercedes B 200 | CNG | 26,0 |
Mazda 3 Skyactiv-D 105 | nafta | 28,0 |
Dacia Logan MCV TCe 90 LPG | LPG | 28,2 |
VW Golf 1,5 TSI ACT BMT | benzín | 30 |
Kedy začne byť kompaktný elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu
Porovnanie s… | Elektrina (mix) [km] | Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km] |
---|---|---|
Benzín | od 45,000 | od 21,000 |
LPG | od 55,000 | od 23,000 |
Diesel | od 57,000 | od 23,000 |
Hybrid | od 60,000 | od 16,000 |
CNG | od 71,000 | od 26,000 |
Plug-in hybrid | od 106,000 | od 16,000 |
Porovnanie produkcie CO2 luxusných áut
Model | Pohon | CO2 [t/150,000 km] |
---|---|---|
Mercedes E 220 d 9G-Tronic | diesel | 30,0 |
Tesla Model X 100D | elektrina | 41,0 |
Volvo XC90 T8 AWD Geartronic plug-in hybrid | benzín + elektrina | 43,0 |
Mercedes E 400 Coupé 4-Matic 9G-Tronic | benzín | 45,0 |
Kedy začne byť luxusný elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu
Porovnanie s… | Elektrina (mix) [km] | Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km] |
---|---|---|
Benzín | od 116,000 | od 56,000 |
Diesel | od 580,000 | od 76,000 |
Plug-in hybrid | od 130,000 | od 46,000 |