ADAC: Je elektromobil spása? Zatiaľ žiadna sláva

Elektrický pohon nemusí byť pre našu planétu záchranou. Pozitívny efekt akumulátorových áut sa totiž dostavuje pomerne neskoro. Niekedy až za hranicou ich životnosti. Najmä ak nemôžu počítať s energiu z obnoviteľných zdrojov.

09.07.2018 18:00
debata (2)
Ekologický efekt elektromobilu závisí od... Foto: Mennekes
nabíjačky - konektor Ekologický efekt elektromobilu závisí od mnohých faktorov. Napríklad skladby výroby elektrickej energie, ale aj od kategórie vozidla. Najlepšie sú na tom kompaktné autá.

Je síce pravda, že elektromobily znižujú lokálne emisie, ale ak do ich celkového vplyvu na životné prostredie započítame aj emisie vznikajúce pri ich produkcii a výrobe elektrickej energie, karta sa môže obrátiť v prospech benzínu či nafty. Ukazuje to najnovší porovnávací test nemeckého ADAC-u, ktorý na príklade štrnástich modelov s rôznym pohonom zisťoval, ako na tom sú s produkciou CO2 po najazdení 150 000 km. Vychádzal pritom z reálnych údajov meraní vo vlastnom Ecoteste.

Výsledky sú zaujímavé. Elektromobily jednoznačne nevíťazia, a to ani za predpokladu, že by všetka energia, ktorú čerpajú, pochádzala z obnoviteľných zdrojov. Prípadne, že pozitívny efekt sa dostaví až po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Tieto fakty akoby automobilky aj priaznivci elektromobility akosi vytesňovali. Dôvod? Elektrický pohon je jedinou cestou, ako znížiť flotilové emisie na požadovanú úroveň. Veď v roku 2021 to bude môcť byť len 95 gramov CO2 na kilometer. Bez elektromobilov teda nebude možné splniť predstavy bruselských plánovačov dekológie dopravy.

BMW i3 by síce vyprodukovalo v skupine malých... Foto: BMW
BMW i3 94 Ah - 2016 BMW i3 by síce vyprodukovalo v skupine malých áut po 150 000 kilometroch menej CO2 ako konkurenti s benzínovým alebo dieselovým pohonom, problémom je, že takú veľkú porciu kilometrov najazdí malý mestský elektromobil až po dlhých rokoch.

Aká je realita? ADAC rozdelil autá do troch kategórií – na malé, kompaktné a luxusné vyššej strednej triedy. V každej skupine má pritom zastúpenie klasický benzínový pohon, nafta, hybrid aj elektromobil. A medzi kompaktmi aj LPG a CNG. Test pritom zarátava celkovú stopu CO2, ktoré tieto autá za sebou zanechajú po najazdení 150 000 kilometrov. Počíta nielen so samotnou spotrebou paliva a elektrickej energie, ale aj s množstvom kysličníka uhličitého, ktorý vznikne pri výrobe palív, elektriny a tiež s CO2 vyprodukovaným pri výrobe týchto áut. Za základ je braný energetický mix, podľa ktorého vzniká len 23 % elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov.

V kompaktoch víťazí tiež elektromobil.... Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq - 2016 V kompaktoch víťazí tiež elektromobil. Konkrétne Hyundai Ioniq Electric. Tak či tak by sa jeho ekologický prínos dostavil v porovnaní s benzínom po 45 000 a v porovnaní s dieselom až po 57 000 kilometroch. Čiže asi po šiestich rokoch.

Takže ako sú na tom elektromobily voči konvenčným pohonom? Pri malých autách síce elektromobil po 150 000 kilometroch zvíťazil, vyprodukoval by len 23,7 tony CO2, problémom je, že malé autá, jazdiace väčšinou v mestách a majú teda podstatne nižší kilometrový nájazd. Takže ADAC udáva pri tejto triede aj objem CO2 s tretinovým počtom kilometrov. A tu už elektromobil zaostal za naftou, benzínom aj hybridom. V súčasnosti by sa tak ekologický efekt malého elektromobilu dostavil v porovnaní s benzínovým autom až po 80 000 km a v porovnaní s úsporným dieselom až po 111 000 kilome­troch. Najrýchlejšie by elektromobil dohnal hybrid. Už po 58 000 km.

V triede luxusných áut je víťazom v najnižšej... Foto: Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E - 2016 V triede luxusných áut je víťazom v najnižšej produkcii CO2 diesel. V tomto prípade Mercedes-Benz E 220d. Vyprodukoval by len 30 ton CO2, kým Tesla X až 41 ton.

Trieda kompaktných áut je tak jedinou, kde je ekologický prínos batériového vozidla po 150 000 kilometroch jednoznačný. Vyprodukoval by len 22,5 tony CO2, kým hybrid, plug-in hybrid, diesel, vozidlo na propán-bután (LPG) alebo na zemný plyn (CNG) predsa len o čosi viac. Rozdiel však nie je až taký dramatický. V porovnaní s benzínom by sa pozitívny efekt dostavil po najazdení 45 000 kilometrov. Ale v porovnaní s hybridom po 60 000 kilometroch v porovnaní s plug-in hybridom až po 106 000 kilome­troch. A nakoniec je tu trieda luxusných áut vyššej strednej triedy, kde je jednoznačným ekologickým kráľom nafta.

Naftové auto by vyprodukovalo len 30 ton CO2, kým elektromobil až 41, plug-in hybrid 43 a benzín 45 ton. Prínos elektromobilu by sa tak dostavil v porovnaní s benzínovým autom až po 116 000 km a v porovnaní s naftovým až po neuveriteľných 580 000 kilome­troch, čo je za životnosťou elektromobilu. A ak by aj slúžil, potreboval by pravdepodobne novú súpravu akumulátorov. Samozrejme, bilanciu elektrických vozidiel by výrazne vylepšilo, ak by všetka elektrická energia vznikala z obnoviteľných zdrojov. Potom by boli priateľskejšie k životnému prostrediu oveľa skôr. Lenže to je hudba ďalekej budúcnosti.

Porovnanie produkcie CO2 malých áut

Model Pohon CO2 [t/50,000 km] CO2 [t/150,000 km]
BMW i3 94 Ah elektrina 13,7 23,7
Mazda 2 Skyactiv-D 105 nafta 11,8 25,0
Mitsubishi Space Star 1,2 ClearTec benzín 12,4 26,5
Toyota Yaris Hybrid benzín + elektrina 13,0 26,7

Kedy začne byť malý elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu

Porovnanie s… Elektrina (mix) [km] Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km]
Benzín od 80,000 od 24,000
Diesel od 111,000 od 25,000
Hybrid od 58,000 od 14,000

Porovnanie produkcie CO2 kompaktov

Model Pohon CO2 [t/150,000 km]
Hyundai Ioniq Electric elektrina 22,5
Toyota Prius plug-in hybrid benzín + elektrina 23,0
Toyota Prius benzín + elektrina 25,0
Mercedes B 200 CNG 26,0
Mazda 3 Skyactiv-D 105 nafta 28,0
Dacia Logan MCV TCe 90 LPG LPG 28,2
VW Golf 1,5 TSI ACT BMT benzín 30

Kedy začne byť kompaktný elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu

Porovnanie s… Elektrina (mix) [km] Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km]
Benzín od 45,000 od 21,000
LPG od 55,000 od 23,000
Diesel od 57,000 od 23,000
Hybrid od 60,000 od 16,000
CNG od 71,000 od 26,000
Plug-in hybrid od 106,000 od 16,000

Porovnanie produkcie CO2 luxusných áut

Model Pohon CO2 [t/150,000 km]
Mercedes E 220 d 9G-Tronic diesel 30,0
Tesla Model X 100D elektrina 41,0
Volvo XC90 T8 AWD Geartronic plug-in hybrid benzín + elektrina 43,0
Mercedes E 400 Coupé 4-Matic 9G-Tronic benzín 45,0

Kedy začne byť luxusný elektromobil šetrnejší k životnému prostrediu

Porovnanie s… Elektrina (mix) [km] Elektrina (obnoviteľné zdroje) [km]
Benzín od 116,000 od 56,000
Diesel od 580,000 od 76,000
Plug-in hybrid od 130,000 od 46,000

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily
Články podľa značiek