Nemci sa nebabrú: Stuttgart zakáže staré diesely v celom meste. Už budúci rok

Nedávne obmedzenie vjazdu starších naftových áut do niektorých ulíc centra Hamburgu bol len nevinnou rozcvičkou pred tým, čo sa chystá na diesely vo štvrtom najväčšom meste Nemecka. Stuttgart, domov Mercedesu-Benz a Porsche, zavedie totiž ich plošný zákaz.

13.07.2018 18:00
debata
Stuttgart zavedie od prvého januára 2019 zákaz... Foto: Shutterstock
Hamburg - diesel Stuttgart zavedie od prvého januára 2019 zákaz vjazdu starších naftových áut na celom území mesta. Týkať sa to bude aj jeho obyvateľov.
Tak teraz už ide naozaj do tuhého. Historické centrum automobilového priemyslu chce nadobro skoncovať s naftovými autami na svojom území. Stuttgart potvrdil, že s platnosťou od 1. januára 2019 zavedie zákaz vjazdu všetkých dieselov do mesta, ktoré neplnia emisnú normu Euro 5 alebo Euro 6. Tie staršie, ktorých je len v samotnej badensko-württemberskej metropole registrovaných 188 163 kusov, budú mať vážny problém. A, samozrejme, aj ďalšie stovky tisíc vozidiel s emisnou normou Euro 1 až Euro 4, ktoré jazdia po Európe a budú smerovať do Stuttgartu.

Stuttgart síce nie je prvým mestom so zákazom dieselov v Nemecku, lenže v porovnaní s nedávnym obmedzením ich prevádzky v Hamburgu ide o priam drastické riešenie. Kým Hamburg obmedzil prevádzku naftových áut len na dvoch uliciach v centre, ktoré možno obísť, Stuttgart hovorí o celom intraviláne mesta. A sú tu aj ďalšie rozdiely. V Hamburgu majú totiž výnimku rezidenti, teda obyvatelia týchto ulíc, ich návštevy, rovnako ako vozidlá služieb, polície a záchranárov, kým v Stuttgarte sa bude zákaz týkať aj rezidentov.

Pritom dostanú len trojmesačnú lehotu na to, aby sa prispôsobili. Inak sa po 1. apríli 2019 nedostanú k svojim obydliam. Paradoxne, firmy budú mať na zmenu viac času a taxíky budú mať výnimku. Takže Stuttgart sa rozhodol vytiahnuť zbrane najmä proti vlastným obyvateľom. Navyše nevylučuje, že ak sa situácia s emisiami v meste nevyrieši, vylúči z dopravy aj naftové autá s emisnou normou Euro 5. Dá sa očakávať, že rozhodnutie vyvolá vlnu kritiky a môže tiež ľahko skončiť na súde.

Presvedčená o správnosti krokov Stuttgartu nie je dokonca ani ministerka životného prostredia Svenji Schulze, ktorá tvrdí, že lepším riešením by bola prestavba starších dieselových áut na vyššiu emisnú normu. Berlín zas uvažuje, že by sa striktným zákazom pre naftové autá zatiaľ vyhol. Náhradu vidí v pláne, v rámci ktorého by podporoval elektromobilitu, zavedenie zón s povolenou rýchlosťou 30 km/h či lepšie nastavenie semaforov a parkovania. To všetko by mohlo viesť k zlepšeniu ovzdušia v hlavnom meste.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #Hamburg #naftové autá
Články podľa značiek