Končí sa v Nemecku dieselová panika? Dopyt mierne rástol

V poslednom čase sa Nemci zbavujú starých dieselových áut a pri nových dávajú prednosť benzínu. Odbyt tých naftových klesol na rekordné minimá. Lenže posledné dva mesiace naznačujú miernu zmenu. Aspoň na trhu jazdených vozidiel. Svitá snáď nafte na lepšie časy?

19.07.2018 12:00
debata (5)
Na trhu jazdených áut došlo v máji a júni na... Foto: Mobile.de
Dieselové autá - bazár Na trhu jazdených áut došlo v máji a júni na nemeckom trhu k miernemu zvýšeniu záujmu o naftové autá. Môže to naznačovať obrat.

Nemecko zachvátila dieselová panika. Predaje naftových áut dlhodobo klesajú, hoci avizované zákazy vjazdu do centier miest sa zatiaľ týkajú len dvoch ulíc v Hamburgu a vytváranie ďalších benzínových zón brzdia nové rozhodnutia nemeckej justície. Je tu síce aj opatrenie Stuttgartu, ktorý plánuje od 1. januára budúceho roka zakázať starým naftovým autám s emisnou normou nižšou ako Euro 5 vjazd na celé územie mesta, ale aj to sa môže skončiť na súde.

Spolkový správny súd v Lipsku napríklad trvá na tom, aby sa to robilo postupne a so zreteľom na situáciu. Od zámeru zakázať diesely v centre už napríklad upustil Berlín. Chce dať radšej prednosť podpore elektromobilov a zavádzaniu zón s povolenou rýchlosťou 30 km/h. Navyše automobilky spúšťajú programy na podporu predaja naftových áut. Buď priamymi zľavami, alebo prísľubom, že ak sa majiteľov dotknú obmedzenia, výrobcovia od nich autá odkúpia.

Lenže ani to nepomohlo upokojiť situáciu. V máji padol podiel predaja nových naftových áut na 31,3 %. Nič teda nenasvedčovalo tomu, že by sa mala situácia zmeniť. Teraz sú tu však dáta nemeckej automobilovej asociácie DAT, ktorá tvrdí, že nastal mierny obrat. Aspoň na trhu jazdených vozidiel. V máji a júni, teda v dvoch posledných mesiacoch prvého polroka, začal silnieť dopyt. V piatom mesiaci si diesel kúpilo 61 085 zákazníkov. Asociácia zároveň dodáva, že z prieskumu vyplynulo, že pre diesel by sa rozhodlo 13 % kupujúcich, čo je o dve percentá viac ako v marci.

Ak by neexistovala hrozba zákazov naftových áut v nemeckých mestách, rozhodlo by sa pre diesel až 30 % opýtaných, čo je o štyri percentá viac ako v marci. A z tých, čo už naftové autá majú, by si ich opäť kúpilo 53 %. Až 41 % by bolo ochotných investovať do ich prestavby na vyššiu emisnú normu Euro 6. Je to síce malá vzpruha, ale predsa len naznačuje, že negatívny postoj Nemcov k dieselom sa pomaličky mení. Stále však platí, že kým benzínové autá čakajú v bazároch na klienta 82 dní, pri dieseloch je to o 24 viac.

Čo sa týka nových áut, po dieseli s emisnou normou Euro 6 by siahlo 31 % opýtaných. Je to od roku 2016 vôbec po prvýkrát, čo pri tejto otázke prekročila kladná odpoveď 30-percentnú hranicu. Rastúci záujem o diesely však môže mať aj svoju odvrátenú stránku. A tou je rast cien. Takže už nemusia byť pre záujemcov také atraktívne ako v časoch, keď ponuka prevyšovala dopyt.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #ojazdené autá #naftové autá #dieselové motory #DAT
Články podľa značiek