Michelin: Testy pneumatík sú o ničom. Treba ich zmeniť!

Michelin je častým víťazom porovnávacích testov. Napriek tomu sa dožaduje revolúcie v ich metodike. Tvrdí, že testovať treba nie nové, ale čiastočne ojazdené plášte. Rebríčkom by to poriadne otriaslo.

24.07.2018 12:00
debata (1)
Michelin si verí. Tvrdí, že jeho ojazdené... Foto: Michelin
Michelin - Primacy 4 - 2018 Michelin si verí. Tvrdí, že jeho ojazdené pneumatiky porazia všetky konkurenčné plášte. Preto sa dožaduje, aby neboli testy uskutočňované len s novými pneumatikami.

Michelin vie naozaj prekvapiť. Nielen víziami bezvzduchových pneumatík či pneumatikami, ktoré sa samy prezujú z letných na zimné, ale aj svojimi odvážnymi vyhláseniami. Nie je to tak dávno, čo napríklad tvrdil, že vodiči prezúvajú plášte príliš skoro. Len v Európe je vraj z tohto dôvodu spotrebovaných o 128 miliónov pneumatík viac, akoby by bolo nutné. Naozaj zvláštne, počuť takéto vyjadrenie od producenta, ktorému by mal daný stav vyhovovať, pretože viac predaného tovaru znamená aj väčšie tržby. A vyhovovať by mu mala aj súčasná metodika porovnávacích testov, keďže je ich častým víťazom. Lenže je to presne naopak. Dovoláva sa radikálnej zmeny.

Čo Michelinu prekáža? Kritizuje, že testy prebiehajú výlučne s novými pneumatikami, čo nevypovedá nič o tom, ako sa budú správať počas väčšiny svojej životnosti. Nové sú totiž len na začiatku a potom sa začína dlhá etapa, počas ktorej sú viac či menej opotrebované. „Jediná chvíľa, kedy je pneumatika nová, je vtedy, keď leží na regáli. Potom bude už vždy použitá aj keď jej opotrebenie môže byť rôznorodé. Potrebujeme preto testovať čiastočne opotrebované plášte,“ povedal Cyrille Roget z Michelinu. Jednoducho, Michelin sa dožaduje novej testovacej metodiky, ktorá by lepšie vystihovala realitu na cestách.

Testy nových pneumatík nevypovedajú podľa... Foto: Michelin
Michelin - Primacy 4 - 2018 Testy nových pneumatík nevypovedajú podľa Michelinu nič o tom, aké sú ich vlastnosti počas prevažnej časti ich životnosti.

„Väčšina ľudí sa obáva o svoju bezpečnosť pri používaní ojazdených pneumatík. Vôbec si však neuvedomuje, že k zmenám vlastností dochádza hneď od začiatku. Najprv sú malé, ale potom sa stupňujú stále rýchlejšie,“ dodáva Roget. Michelin si preto dáva záležať na tom, aby s pribúdajúcimi kilometrami jeho plášte nestrácali funkčnosť. Aj keď priznáva, že zmenám vlastností sa zabrániť celkom nedá. Nie všetky však vedú k nižšej bezpečnosti. Dokonca to môže byť naopak. „Keď je pneumatika ojazdená, zlepšuje svoju priľnavosť na suchej vozovke a zlepšuje sa aj spotreba, pretože menšia hĺbka dezénu znamená nižšie tepelné straty.“

Samozrejme, na mokrej vozovke platí presný opak, pretože plytké drážky nedokážu odviesť dostatočné množstvo vody spod behúňa. Michelin sa preto zameral práve na to, aby jeho použité pneumatiky nestrácali dobré vlastnosti na mokrom povrchu. Dokázal to napríklad testom ojazdenej pneumatiky Primacy 4, ktorá pri panickom brzdení na mokrej vozovke porazila v brzdnej dráhe nové konkurenčné pneumatiky od Dunlopu a Bridgestonu. Zdá sa teda, že Michelin by si v prípade skúšok čiastočne opotrebovaných plášťov výrazne polepšil. Presne odtiaľ pramení jeho snaha nadobro zmeniť súčasnú metodiku.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #test pneumatík #Michelin #ojazdené pneumatiky
Články podľa značiek