Agentúra J. D. Power zverejnila aj tento rok výsledky nemeckej štúdie spoľahlivosti vozidiel Vehicle Dependability Study (VDS). Tá sa síce uskutočnila v Nemecku, ale vzhľadom na identickú ponuku áut a podobnú „automobilovú mentalitu“ je zaujímavá aj pre nás. Navyše opäť dokladuje, že drahé nemusí znamenať spoľahlivé. Skôr naopak. Väčšina prémiových značiek vrátane tých nemeckých sa v prieskume prepadla až na samé dno. Nemci si teda z lojality k vlastným výrobcom ťažkú hlavu nerobia. Napokon ukázalo sa to už vlani. Stereotypy neplatia.
Mainstream poráža prémiu
Agentúra oslovila 14 292 motoristov, ktorí si kúpili nové auto od februára 2015 do apríla 2018. Dotazník pritom sledoval 177 bodov rozdelených do ôsmich kategórií – exteriér, jazdné skúsenosti, doplnky vrátane ovládania a displejov, audiosústava s komunikáciou a navigáciou, sedadlá, klimatizácia, interiér a motor s prevodovkou. Odpovede respondentov sa následne previedli do jednotiek PP100, čo je počet problémov na 100 skúmaných vozidiel.
Čím je číslo nižšie, tým vyššia je pozícia značky v rebríčku. Okrem toho delí J. D. Power problémy na pocitové a na reálne nedostatky. V prvom prípade môže ísť napríklad o hlučnosť motora alebo podvozka, komplikované ovládanie niektorých funkcií audiosústavy alebo vyššiu spotrebu, ako zákazník očakával. Objektívnejšie možno hodnotiť technické problémy. Tohtoročný priemer sa zlepšil z vlaňajších 151 na súčasných 133 PP100. Stojí za tým najmä väčšia spokojnosť s multimediálnymi systémami, ktoré boli ešte nedávno kameňom úrazu.
Výsledky však rozhodne nepotešili prémiové značky, s výnimkou Volva. Podľa viceprezidenta J. D. Power Josheo Halliburtona je to o to zarážajúcejšie, že majitelia drahých prémiových áut majú väčšie sklony k tolerancii, pretože sú presvedčení, že si kúpili čosi lepšie. Ani to však nepomáha, ak sa na vozidle začína prejavovať viacero problémov. A tu sú prémiové autá v nevýhode, keďže sú podstatne zložitejšie ako tie masové. Viac technológií, viac bezpečnosti, viac komfortu a viac výkonu so sebou totiž prináša aj viac rizík.
Škoda lepšia ako Volkswagen
Ako to teda dopadlo? Na vrchol sa so ziskom 106 PP100 postavila japonská Toyota. Len o jeden bod horšie na tom bol španielsky Seat, ktorý skončil spolu s Volvom na druhej priečke. Seat je teda kráľom nemeckého koncernu VW, nasledovaný českou Škodou (104 PP100). Na ďalších priečkach sídli Hyundai, Peugeot a Nissan. Darí sa aj Mercedesu-Benzu na ôsmom mieste, čím ďaleko prekonáva nemeckých prémiových konkurentov. Audi a BMW skončili totiž na úplnom chvoste spolu s Fiatom. Lepšie je na tom dokonca rumunská Dacia či Citroën. Prvú desiatku uzatvárajú Mazda a Smart.
Zaujímavé je, že Volkswagen sa umiestnil na pomerne slabej 13. priečke, hoci je „darcom orgánov“ pre oveľa úspešnejší Seat a Škodu. Dôvodom môže byť vyššia cena a teda aj vyššie nároky zákazníkov. Ani tu teda Nemci nedržali stranu vlastnej značke. Do priemeru sa ešte zmestili Kia, Opel, Ford a Renault. To, že niektorá značka skončila v celkovom poradí neslávne, však neznamená, že nemôže mať úspech. Každý výrobca má totiž aj svoje hviezdy. To zas dokazuje rebríček modelov. Agentúra J.D. Power ich vybrala celkom 19 a zoradila do siedmich tried. Až na luxusné autá tu máme vždy troch víťazov.
Najúspešnejší je z tohto pohľadu Mercedes-Benz, ktorý má vďaka triede E a CLA dve zlaté medaily a jeden bronz za triedu B v kategórii MPV. Zlato si odnáša aj Opel Adam v kategórii mestských áut, Toyota Yaris v nižšej triede, Mazda 3 medzi kompaktmi a Ford C-Max medzi MPV. Nájdeme tu dokonca aj jedno Audi. Napriek hanbe, ktorú si urobila značka z Ingolstadtu v celkovom rebríčku, bolo jej Audi Q3 vyhodnotené ako najspoľahlivejšie SUV. Medzi najlepšími sa na strieborných a bronzových priečkach umiestnili aj Hyundaie (i10, i20, Tucson), Volkswageny (uP!, Golf Sportsvan, Caddy), ale aj Fordy (Kuga, Mondeo) a dve Škody (Superb, Fabia). BMW by ste tu hľadali márne.
Ktoré značky sú najspoľahlivejšie
Poradie | Značka | Index poruchovosti (PP100) |
---|---|---|
1. | Toyota | 101 |
2.-3. | Seat | 103 |
2.-3. | Volvo | 103 |
4. | Škoda | 104 |
5. | Hyundai | 105 |
6. | Peugeot | 108 |
7. | Nissan | 114 |
8. | Mercedes-Benz | 124 |
9.-10. | Mazda | 125 |
9.-10. | Smart | 125 |
11.-12. | Kia | 126 |
11.-12. | Opel | 126 |
13. | Volkswagen | 128 |
14. | Ford | 129 |
15. | Renault | 131 |
Priemer | – | 133 |
16. | Mitsubishi | 134 |
17. | Dacia | 138 |
18. | Citroën | 155 |
19. | Mini | 161 |
20. | Audi | 163 |
21. | Fiat | 179 |
22. | BMW | 185 |
Najspoľahlivejšie autá podľa tried
Mestské autá | |
---|---|
1. | Opel Adam |
2. | Hyundai i10 |
3. | Volkswagen Up! |
Nižšia trieda | |
1. | Toyota Yaris |
2. | Škoda Fabia |
3. | Hyundai i20 |
Kompaktné autá | |
1. | Mazda 3 |
2. | VW Golf Sportsvan |
3. | Toyota Auris |
Kompaktné SUV | |
1. | Audi Q5 |
2. | Hyundai ix35 |
3. | Ford Kuga |
Stredná trieda | |
1. | Mercedes-Benz CLA |
2. | Škoda Superb |
3. | Ford Mondeo |
Luxusné autá | |
1. | Mercedes-Benz E |
MPV | |
1. | Ford C-Max/Grand C-Max |
2. | Volkswagen Caddy |
3. | Mercedes-Benz B-Class |