Nemci sa masovo odvracajú od dieselových áut. Podiel predaja tých nových padá na historické minimá a ešte výraznejšie je to na trhu jazdených áut. Nemci svoje naftové vozidlá predávajú a je stále menej tých, ktorí o ne majú v autobazároch záujem. Dôvodom sú, samozrejme, pripravované zákazy vjazdu dieselov s nižšími emisnými normami do nemeckých miest. Týka sa to zatiaľ síce len dvoch ulíc v Hamburgu a od januára Stuttgartu, kde by mali byť z dopravy na území celého mesta vylúčené vozidla s emisnou normou nižšou ako Euro 5, ale na paniku to stačí.
Nemcov neupokojil ani názor Spolkového správneho súd v Lipsku, ktorý trvá na tom, aby sa to robilo postupne a so zreteľom na situáciu. A ani to, že od zámeru zakázať diesely v centre už napríklad upustil Berlín, ktorý chce problémy s ovzduším riešiť podporou elektromobility. Nezabrali ani akcie automobiliek spúšťajúcich programy na podporu predaja naftových áut. Buď priamymi zľavami, alebo prísľubom, že ak sa majiteľov dotknú obmedzenia, výrobcovia od nich autá odkúpia.
Ktoré krajiny dovážajú najviac nemeckých dieselov
Ukrajina | +136,8 % |
---|---|
Chorvátsko | +89,6 % |
Rakúsko | +41,3 % |
Francúzsko | +34,0 % |
Španielsko | +30,8 % |
Slovensko | +29,0 % |
Česko | +28,9 % |
Rumunsko | +26,8 % |
V posledných dvoch mesiacoch sa síce záujem o jazdené diesely v Nemecku mierne zvýšil, ale celkový trend to zvrátiť nemôže. Výsledkom je tlak na ceny jazdených naftových áut v tejto krajine. Tie sa pohybujú na extrémne nízkych úrovniach, čo ženie vodu na mlyn ich exportu do krajín, ktoré nemajú rovnaký názor s nemeckými motoristami a kde zatiaľ nehrozia obmedzenia prevádzky. A aj sa tak deje. Čísla spracované softvérovou spoločnosťou AEB sú ohromujúce. V priebehu tohto roka vzrástol vývoz naftových jazdených áut z Nemecka o 20,5 % na 239 541 kusov.
Z nemeckej antidieselovej horúčky tak ťažia iné európske krajiny, kde sa dieselom darí podobne ako predtým. Je len logické, že najväčší import majú východoeurópske štáty. Lídrom je Ukrajina, kde sa zvýšil dovoz týchto áut o neuveriteľných 136,8 %. Nasleduje Chorvátsko s prírastkom 89,6 %. Tretie miesto je však prekvapením. Nájdeme tu totiž Rakúsko s nárastom o 41,3 %. Rakúšania teda rozhodne nemajú z naftových áut strach a prejavujú celkom inú automobilovú „mentalitu“. Dieselov sa však neštíti ani Francúzsko (+ 34,0 %) či Španielsko (+ 30,8 %). Až za nimi nasleduje Slovensko, Česká republika a Rumunsko.
Čo to znamená? Že škodlivé emisie starých dieselových áut z Nemecka mieria do zvyšku Európy. Na tento fakt poukazovali kritici nemeckých reštrikcií už od počiatku. A hoci ľudia by chceli žiť v čistejšom ovzduší, nakoniec vždy vyhrá argument lákavej ceny a nízkych prevádzkových nákladov naftových áut nad ekológiou.