Pri rozhodovaní o nadobudnutí auta je najpodstatnejším údajom kúpna cena. Tým sa však investícia nekončí. Pri prevádzke motorového vozidla treba počítať s ďalšími nákladmi, ktoré dokážu poriadne zaťažiť peňaženky motoristov. Holandská spoločnosť zanalyzovala situáciu v 21 štátoch Európy, aby porovnala koľko v priemere stojí prevádzka automobilu v danom štáte.
Z analýzy odvodila tzv. Car Cost Index. Ten vychádza z predpokladu trojročného používania vozidla a 20 tisíc prejdených kilometrov ročne. Do nákladov sú započítané pohonné hmoty, poistenie, náklady na údržbu, strata hodnoty, dane a rôzne poplatky. Keďže štatistika zároveň porovnáva aj výhodnosť elektromobilov, za referenčné modely si spoločnosť LeasePlan zvolila Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Smart ForTwo, Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq, Ford Focus Electric a Volkswagen e-Golf.Z analýzy vyplýva, že najvyššie priemerné mesačné náklady na prevádzku automobilu sú v Taliansku. Tamojší motoristi, musia počítať s mesačnými výdavkami 761 eur. Na druhej strane najmenej zaťaží prevádzka auta vodičov v Poľsku. Tí mesačne minú v priemere 448 eur. Celkový priemer štatistiky sa ustálil na hodnote 616 eur. Slovensko spolu s Nemeckom sa mu priblížili najviac vďaka priemerným nákladom na úrovni 618 eur.
Keď sa však pozrieme na čiastkové štatistiky, situácia sa zmení. Štáty ako Nórsko a Holandsko, ktoré výrazne podporujú elektromobily rôznymi úľavami, dosiahli, že majitelia elektrických áut majú relevantne nižšie mesačné náklady v porovnaní s autami s konvenčnými pohonmi. Zo štatistiky vyplýva, že aj pre absenciu týchto opatrení na Slovensku musí majiteľ elektromobilu u nás počítať s priemernými mesačnými nákladmi na prevádzku v hodnote 955 eur. Vyššie náklady v tomto ohľade má len Taliansko.
V porovnaní s benzínovými alebo naftovými automobilmi ide o výrazný rozdiel. Prevádzka auta poháňaného zážihovým motorom stojí na Slovensku v priemere 422 eur. Majiteľ vozidla s naftovým motorom má priemerné náklady ešte o šesť eur nižšie. Z tohto hľadiska patrí Slovensko medzi štáty s najlepšími podmienkami pre prevádzku motorového vozidla.
Priemerné mesačné náklady na prevádzku auta podľa LeasePlan
Štát | Náklady v € |
---|---|
Taliansko | 761 |
Fínsko | 741 |
Nórsko | 708 |
Belgicko | 696 |
Dánsko | 691 |
Holandsko | 665 |
Švédsko | 643 |
Španielsko | 638 |
Švajčiarsko | 630 |
Nemecko | 618 |
Slovensko | 618 |
PRIEMER | 616 |
Írsko | 611 |
Rakúsko | 608 |
Spojené kráľovstvo | 598 |
Francúzsko | 594 |
Grécko | 564 |
Česká republika | 529 |
Turecko | 507 |
Maďarsko | 479 |
Rumunsko | 476 |
Poľsko | 448 |
Priemerné mesačné náklady na prevádzku elektromobilu podľa LeasePlan
Štát | Náklady v € |
---|---|
Taliansko | 986 |
Slovensko | 955 |
Fínsko | 955 |
Grécko | 953 |
Španielsko | 952 |
Dánsko | 914 |
Belgicko | 898 |
Rumunsko | 890 |
Írsko | 852 |
Francúzsko | 836 |
Švajčiarsko | 800 |
Česká republika | 800 |
Rakúsko | 788 |
Nemecko | 788 |
Švédsko | 770 |
Spojené kráľovstvo | 719 |
Holandsko | 705 |
Nórsko | 670 |
Poľsko | 634 |
Maďarsko | 597 |
Priemerné mesačné náklady na prevádzku benzínového auta podľa LeasePlan
Štát | Náklady v € |
---|---|
Nórsko | 731 |
Taliansko | 667 |
Dánsko | 642 |
Švédsko | 631 |
Fínsko | 630 |
Holandsko | 604 |
Belgicko | 590 |
Švajčiarsko | 557 |
Rakúsko | 538 |
Spojené kráľovstvo | 538 |
Nemecko | 515 |
Írsko | 506 |
Turecko | 492 |
Španielsko | 477 |
Francúzsko | 472 |
Grécko | 468 |
Poľsko | 445 |
Slovensko | 442 |
Česká republika | 416 |
Maďarsko | 393 |
Rumunsko | 353 |
Priemerné mesačné náklady na prevádzku naftového auta podľa LeasePlan
Štát | Náklady v € |
---|---|
Nórsko | 722 |
Holandsko | 686 |
Fínsko | 637 |
Taliansko | 628 |
Dánsko | 607 |
Švédsko | 568 |
Belgicko | 561 |
Spojené kráľovstvo | 535 |
Turecko | 519 |
Švajčiarsko | 516 |
Rakúsko | 497 |
Nemecko | 489 |
Španielsko | 476 |
Francúzsko | 475 |
Írsko | 474 |
Grécko | 427 |
Česká republika | 425 |
Slovensko | 416 |
Maďarsko | 405 |
Rumunsko | 363 |
Poľsko | 359 |