Šok: Automobilky zase klamú. Umelo ‘nafukujú‘ spotrebu!

Automobilovým výrobcom dýchajú na krk takmer nesplniteľné emisné limity. A tak opäť klamú. Kuriózne však je, že presne opačným smerom. Doteraz boli totiž kritizované za to, že uvádzaná spotreba bola podstatne nižšia ako tá reálna. Dnes je to naopak. Má to vôbec logiku?

10.08.2018 06:00
debata (55)
Ak sa automobilkám podarí do roku 2020... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Ak sa automobilkám podarí do roku 2020 papierovo udržať relatívne vysoké emisie CO2, budú to mať neskôr ľahšie. Ďalšia regulácia sa totiž odvinie od stavu v tomto roku.

Automobilky prežívajú ťažké časy. Do roku 2021 musia znížiť flotilové emisie oxidu uhličitého CO2 zo súčasných 130 na 95 gramov na kilometer a v hľadáčiku európskej komisie sú aj emisie nebezpečných oxidov dusíka. Tie sa paradoxne s poklesom CO2 zvyšujú. Navyše je tu nová metodika merania WLTP, ktorá obsahuje cyklus RDE, čo je meranie spotreby a emisií v reálnej premávke. Samozrejme, že udávaná konzumácia paliva je potom vyššia, dokonca oveľa vyššia ako automobilky predpokladali.

Akoby to nestačilo, svetom vládne móda väčších, ťažších, a teda aj smädnejších SUV a crossoverov. To všetko spotrebu zvyšuje. Ukázalo sa to aj minulý rok, keď priemerná spotreba európskych áut stúpla o 0,3 percentu­álneho bodu. Za nedodržanie limitov pritom automobilkám hrozia tučné pokuty. Zdalo by sa teda, že urobia všetko preto, aby dokázali normovanú spotrebu, ktorá je priamo úmerná emisiám CO2, stlačiť na absolútne minimum.

Napokon majú v tom bohaté skúsenosti. V laboratóriu vedeli v minulosti, ešte podľa starej procedúry NEDC, s emisiami priam čarovať. Za posledných desať rokov sa tak rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou vyšplhal na viac ako 40 %. Lenže podľa štúdie Spoločného výskumného centra, ktoré spadá pod Európsku komisiu, sa v súčasnosti deje presný opak. Testy vozidiel skúšobňami EÚ naznačujú, že automobilky navyšujú „papierové“ emisie CO2 o 4,5 až 13 %. Používajú na to rôzne triky.

Napríklad merajú emisie s vybitým akumulátorom, deaktivovaným štart-stop systémom alebo dokonca pri vyšších otáčkach motora vplyvom neskoršieho preraďovania. Prečo by to ale robili, ak im za každý nadlimitný gram škodlivých emisií hrozia pokuty? Dôvod je celkom logický. Európska komisia chce totiž pri vytváraní nových emisných noriem po roku 2021 vychádzať zo stavu v roku 2020. Ciele sú dva. V roku 2025 znížiť emisie CO2 o 15 % a v roku 2030 až o 30 %. Ak sa teda automobilkám podarí udržať vysoké emisie v roku 2020, budú to mať v budúcnosti ľahšie.

Platiť určitý čas pokuty sa teda z dlhodobého hľadiska oplatí. Európska komisia už preto automobilky varovala, aby s touto praxou skoncovali. Zvažuje, že za bernú mincu nebude brať stav v roku 2020 podľa údajov automobiliek, ale že si skutočné emisie overí vo vlastných testoch. Postup automobilových výrobcov sa však dá pochopiť. Často sú konfrontovaní s nereálnymi požiadavkami Bruselu. Veď papier znesie všetko. Daný stav teda len naznačuje, že regulačné orgány únie tlačia na automobilky nesprávnym spôsobom a jeho výsledkom sú takéto deformácie.

© Autorské práva vyhradené

55 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #spotreba áut #WLTP #dieselgate #emisie áut #NEDC #RDE
Články podľa značiek