JATO: Predaje áut v júli ‘nafúkla‘ norma WLTP. Toto sú TOP modely a značky

Už dávno nezažila Európa taký silný predaj áut v prvom letnom mesiaci. Trh narástol o desať percent. Stojí za tým pravdepodobne nová metodika merania spotreby. Jednoducho, díleri prihlasovali autá ešte pred jej zavedením.

06.09.2018 12:00
debata
Volkswagen je stále európskou jednotkou. V... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2016 Volkswagen je stále európskou jednotkou. V rebríčku značiek aj modelov. V júni predal o 28 % viac áut ako vlani. Darilo sa Golfu, Polu aj Tiguanu. Všetky sú v prvej desiatke.

V júni sa podľa štatistík agentúry JATO Dinamics predalo v 27 sledovaných európskych krajinách 1,31 milióna nových áut. To je v medziročnom porovnaní nárast až o desať percent. A to nebude náhoda. Podľa analytika Filipa Munoza za tým môže stáť príchod nového cyklu merania spotreby a emisií, ktorý je záväzný pre všetky nové autá od prvého septembra. „Časť zákazníkov a dílerov registrovala autá vo väčšom množstve ešte pred jeho zavedením,“ tvrdí Munoz. Zároveň však dodáva, že túto hypotézu potvrdia alebo vyvrátia až augustové registrácie.

Je to ale veľmi pravdepodobné, keďže od 1. septembra sa môžu dostať na európsky trh len autá, ktoré sú homologizované podľa nových pravidiel. Automobilky pritom homologizáciu mnohých modelov nestihli v stanovenom termíne a tak veľa áut stojí v skladoch a čaká na schválenie. Tých, ktoré boli prihlásené ešte predtým sa to ale netýka. Viac registrácií teda znamená, že budú môcť byť doručené k zákazníkom. A to môže byť dôvod rapídneho júlového rastu.

Prekvapením je tretia priečka Audi, ktoré... Foto: Audi A6
Audi A6 - 2018 Prekvapením je tretia priečka Audi, ktoré preskočilo takých zavedených hráčov, akými sú Ford, Peugeot alebo Opel.

Na stúpajúcich predajoch sa podieľali najmä kľúčové trhy, akými sú Nemecko (+12,3 %), Francúzsko (+18,5 %) a dokonca aj Veľká Británia (+ 4,8 %), ktorá bojuje s vplyvom brexitu. Darilo sa aj menším trhom. Rekordný vzostup registrácií zaznamenala napríklad Litva (+ 56,4 %), Chorvátsko (+ 43,7 %) alebo Rumunsko (+ 34 %). Zo záujmu zákazníkov ťažili prakticky všetky značky. Najmä tie najväčšie. Trhová jednotka Volkswagen predal o 28 % viac áut, pred druhým Renaultom (+20 %) a tretím Audi (+ 15 %), čo je veľké prekvapenie. Prémiová automobilka z Ingolstadtu bola totiž úspešnejšia ako mainstreamový Ford (+ 2 %) či Peugeot (+ 10 %).

Až 35,3 % trhu pripadlo na SUV a crossovery.... Foto: Renault
Renault Captur - 2017 Až 35,3 % trhu pripadlo na SUV a crossovery. Najúspešnejším z tých malých, ktoré lámu odbytové rekordy, je Renault Captur. Dokonca s 22 % medziročným rastom.

Jedinou značkou, ktorá zaznamenala výrazný medziročný pokles v prvej desiatke, kde sa zmestí ešte Opel, Fiat, Škoda a Toyota, bol siedmy Mercedes-Benz, ktorý padol až o 13 %. O dve percentá menej predalo aj dvanáste BMW. Naopak, rekordné nárasty zaznamenali značky Seat (+37 %) a Mitsubishi (+ 26 %). Medzi modelmi je stále jasným kráľom VW Golf. Predalo sa z neho v júli 39 311 kusov, čo znamená prírastok 7 %. Nasleduje menšie Polo (+19 %), Renault Clio (+ 24 %), VW Tiguan (+41 %), Nissan Qashqai (+ 24 %), Ford Fiesta (+64 %), Toyota Yaris (+ 11 %), Renault Captur (+22 %), Škoda Octavia (-2 %) a Peugeot 3008 (+ 18 %). Tesne pred bránami prvej desiatky ostala Dacia Sandero (-3 %).

Už z rebríčka najúspešnejších modelov vidieť neutíchajúcu popularitu SUV a crossoverov. V TOP 10 sú rovné štyri. Ich podiel na európskych registráciách narástol v júli na neuveriteľných 35,3 %. Takže viac ako každá tretia registrácia pripadá práve na tento segment. Najväčší podiel majú na tom menšie crossovery, pre ktoré sa rozhodlo až 169 800 zákazníkov, o celých 50 % viac ako vlani v porovnateľnom období. Kraľuje im stále Renault Captur, no o slovo sa hlási aj nový VW T-Roc.

Najpredávanejšie autá EÚ v júli

Model Predaj 7. 2018 (ks.) Medziročný rozdiel (%)
1. VW Golf 39 311 +7,0
2. VW Polo 27 624 +19
3. Renault Clio 26 494 +24
4. VW Tiguan 22 397 +41
5. Nissan Qashqai 21 647 +24
6. Ford Fiesta 20 733 +64
7. Toyota Yaris 18 522 +11
8. Renault Captur 17 895 +22
9. Škoda Octavia 17 843 –2,0
10. Peugeot 3008 17 231 +18
11. Dacia Sandero 17 181 –3,0
12. VW Passat 16 047 +14
13. Peugeot 208 15 954 –9,0
14. Dacia Duster 15 884 +27
15. Citroën C3 15 806 +2,0
16. Fiat 500 15 431 –4,0
17. Opel Corsa 15 411 –6,0
18. Audi A3 14 614 +11
19. VW T-Roc 14 585
20. Renault Mégane 14 324 +39
21. Seat Leon 14 153 +12
22. Peugeot 2008 13 924 +18
23. Audi A4 13 917 +13
24. Opel Astra 13 688 –8,0
25. Škoda Fabia 13 445 +3,0

Najpredávanejšie značky EÚ v júli

Značka Predaj 7. 2018 (ks.) Medziročný rozdiel (%)
1. Volkswagen 166 577 +28
2. Renault 91 438 +20
3. Audi 79 438 +15
4. Ford 78 400 +2,0
5. Peugeot 76 605 +10
6. Opel/Vauxhall 68 089 –3,0
7. Mercedes-Benz 64 201 –13
8. Fiat 60.713 +7,0
9. Škoda 58 904 +12
10. Toyota 58 177 +8,0
11. BMW 56 040 –2,0
12. Citroën 50 259 +13
13. Hyundai 45 892 +8,0
14. Dacia 44 900 +10
15. Seat 44 574 +37
16. Nissan 44 102 +8,0
17. Kia 42 628 +6,0
18. Volvo 23 175 +8,0
19. Suzuki 21 386 +12
20. Mazda 16 703 –8,0
21. Jeep 15 037 +87
22. Mini 13 763 –7,0
23. Mitsubishi 11 555 +26
24. Honda 9 915 +2
25. Smart 9 206 +22

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek