
Prevodovky sú druhou najdrahšou súčasťou áut. Hneď po motoroch, a tak neprekvapí, že úmerne drahé sú aj ich opravy či výmena. Predstava poruchy prevodovky po vypršaní záruky je tak doslova čiernou morou, no aj to sa stáva. Vo Veľkej Británii majú preto motoristi možnosť poistiť si svoje vozidlo proti nečakaným poruchám po skončení garancie výrobcu. Takýto produkt ponúka spoločnosť Warranty Direct. Využiť ho môžu všetci majitelia áut, ktorých vozidlá majú najazdených menej ako 160 000 km, pričom poistenie trvá maximálne do 209 000 km.
Výhodu je však aj to, že poisťovňa má vďaka vlastným dátam zo státisícov vozidiel dokonalý prehľad o tom, ktoré autá sa kazia, ako aj o tom, čo sa na nich kazí. Veď všetky poistné udalosti platí z vlastných prostriedkov. Warranty Direct zverejňuje vďaka tomu veľmi populárne štatistiky spoľahlivosti, takzvaný Reliability Index, čo je vlastne rebríček poruchovosti. A býva objektívnejší ako rebríček TUV Reportu, ktorý sleduje poruchy len v rámci nemeckých STK, alebo rebríčky J. D. Power, kde zohráva rolu subjektívny faktor majiteľov áut.
Dáta neklamú
Dáta Warranty Direct sú natoľko podrobné, že dokážu filtrovať nielen celkovú priemernú spoľahlivosť vozidiel značky, ale aj jednotlivých komponentov áut. Okrem motorov, ktoré sme si nedávno prebrali, aj spoľahlivosť elektroniky či prevodoviek. A práve na prevodovky sa dnes pozrieme. Rebríček vychádza z plnenia poistných zmlúv, ktoré sa týkajú štyridsiatich značiek. Priemerný vek sledovaných vozidiel bol približne šesť rokov, čo však nevylučuje aj oveľa staršie autá, a priemerný počet najazdených kilometrov 76 429. Reliability Index, teda index poruchovosti, je vyjadrený percentuálne.

Čím je index nižší, tým menšia je pravdepodobnosť, že auto danej značky bude mať problém s prevodovkou. A naopak. Warranty Direct sa pritom zamerala len na vážne mechanické poruchy prevodoviek, takže ľahko odstrániteľné softvérové problémy tu nefigurujú. Zato sú tu poruchy hriadeľov, ozubení, pastorkov, spojok, čerpadiel či tlakových potrubí. Bohužiaľ, štatistika nerozlišuje, či ide o manuálne, automatické, dvojspojkové, alebo kontinuálne prevodovky. Je však zrejmé, že pri mainstreamových značkách prevažujú stále manuály a pri prémiových už takmer výlučne automaty.
Vedie Mazda, Kia na chvoste
Ako to teda dopadlo? Pri najhorších značkách má problémy s prevodovkami až desať percent áut. To veru nie je málo. Na úplnom chvoste pritom nájdeme kórejskú Kiu za Roverom, Fiatom a Peugeotom. S neblahým výsledkom skončilo aj Subaru, ktoré v súčasnosti vo veľkom presadzuje kontinuálne prevodovky CVT. Rovnako prekvapujúce je umiestnenie japonskej Hondy, ktorá má povesť výrobcu kvalitných áut, ale v prevodovkách sa jej príliš nedarí. Svoje pravdepodobne zohrali jej nové 9-stupňové automaty od ZF. Hyundai je len o čosi lepší.

Nemecké značky sa držia v strednom poli, pričom najlepšie je BMW. Mercedes-Benz, Audi alebo Porsche sú skôr horšie ako lepšie. Platí to aj o mainstreamových značkách koncernu VW, pričom najlepšia z nich je Škoda a najhorší Seat. Prvé priečky patria mixu japonských prémiových značiek. Úplne bezproblémové sú prevodovky Daihatsu pred Bentleyom a Mazdou. A keďže Daihatsu a Bentley nie sú práve bestsellermi, víťazom je v podstate Mazda. Darí sa tiež Lexusu, Jaguaru a dnes už neexistujúcemu Saabu. Prvú desiatku uzatvára okrem spomínaného BMW ešte Land Rover, Nissan a Mitsubishi.
Poruchovosť prevodoviek podľa značiek
Značka | index poruchovosti | priemerný počet km |
---|---|---|
1. Daihatsu | 0,00 % | 56 182 km |
2. Bentley | 1,44 % | 57 077 km |
3. Mazda | 2,39 % | 77 250 km |
4. Lexus | 2,61 % | 84 312 km |
5. Jaguar | 3,07 % | 81 312 km |
6. Saab | 3,10 % | 88 338 km |
7. BMW | 3,16 % | 94 809 km |
8. Land Rover | 3,20 % | 112 783 km |
9. Nissan | 3,26 % | 75 839 km |
10. Mitsubishi | 3,60 % | 83 269 km |
11. Maserati | 3,95 % | 55 310 km |
12. Jeep | 4,42 % | 82 316 km |
13. Škoda | 4,48 % | 79 582 km |
14. Volvo | 4,61 % | 95 162 km |
15. Volkswagen | 4,96 % | 90 030 km |
16. Mini | 5,28 % | 65 198 km |
17. Renault | 5,31 % | 75 336 km |
18. Ford | 5,35 % | 83 679 km |
19. Chrysler | 5,37 % | 81 558 km |
20. Toyota | 5,52 % | 78 219 km |
21. Porsche | 5,61 % | 66 791 km |
22. Suzuki | 5,71 % | 61 757 km |
23. Audi | 5,82 % | 96 195 km |
24. Chevrolet | 5,92 % | 62 325 km |
25. Mercedes-Benz | 6,13 % | 83 373 km |
26. Opel | 6,42 % | 83 406 km |
27. MG | 6,52 % | 47 231 km |
28. Smart | 6,71 % | 55 915 km |
29. Citroën | 6,87 % | 77 744 km |
30. Seat | 6,98 % | 80 066 km |
31. Aston Martin | 7,14 % | 44 202 km |
32. Hyundai | 7,46 % | 88 163 km |
33. Honda | 7,63 % | 81 161 km |
34. Alfa Romeo | 7,84 % | 81 161 km |
35. SsangYong | 7,84 % | 81 478 km |
36. Subaru | 8,09 % | 91 748 km |
37. Fiat | 8,89 % | 64 161 km |
38. Peugeot | 9,38 % | 76 766 km |
39. Rover | 10,77 % | 50 940 km |
40. Kia | 12,13 % | 84 204 km |